۶خیابان ؛6 فرهنگ / تنوع فرهنگی در خیابان های میدان امام مشکل ساز است

میدان امام خمینی (ره) همدان ازدیدنی ‌هاییست که می توان فرهنگ های متفاوتی را با قد م زدن در۶ خیابان اصلی آن و به فاصله ۳۰متری احساس کرد، با تضاد فرهنگی ایجاد شده می ‌توانی مردم شهر را از فقیر وغنی شناخت.
کد خبر: ۱۷۶۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 06 February 2016

میدان امام خمینی (ره) شهرهمدان با داشتن قدمتی حدود نود سال یکی از خيابان هاي پر تردد شهر به شمارمی آید، این میدان جایی است كه مسیرهای مختلف و خیابان‌ های متفاوت به افراد حق انتخاب می‌ دهد.

به گزارش تابناک همدان ؛ مدل طراحی این میدان به گونه ای است که از شش گوشه آن شش خیابان سی متری با اختلاف زاویه 60 درجه ای نسبت به هم و به سوی شش گوشه شهر کشیده می شود.

خیابان های اکباتان، باباطاهر، دکتر شریعتی ، بوعلی، تختی و شهدا که به این میدان منشعب هستند فرهنگ های متفاوتی را در خود جای داده و تضاد های فرهنگی ناعادلانه ای را دربین مردم ایجاد کرده اند.

بروز این تضاد فرهنگی گسترده مشکلاتی را برای شهروندان، کسبه و عابران پیاده به وجود آورده، همچنین با ورود به هر خیابان می شود نوع نیاز و شخصیت افراد را شناسایی کرد.


خیابان باباطاهر

خیابان باباطاهر ازخیابان هایی است که افراد شهرستانی و روستایی بیشتر در آن قدم می گذارند، یکی از مسیرهای این خیابان که به بازار بزرگ شهر راه دارد واز شیر مرغ تا جان آدمی زاد را در آن یافت سبزه میدان است.

در این خیابان انواع پرندگان و حیوانات خرید و فروش می شود،همچنین وجود مرغ و خروس در ابتدای ورودی این منطقه فضای نامناسب و بوی نامطبوعی را ایجاد کرده است.

وجود دست فروشان و دوره گردان نیز به چشم می خورد، از طرفی بی نظمی در عبور و مرور مردم و حجم گسترده تاکسی های زرد بیش از پیش خود را نمایان کرده است.

سنگ فرش های نامناسب همه ساله در فصل زمستان تلفات می دهد، لیز بودن سنگ فرش ها و کنده کاری های غیر اصولی از دیگر مشکلاتی است که مردم هر روز آن را تکرار می کنند و کسی برای رفع آن چاره ای نمی اندیشد.


خیابان شهدا

یکی دیگر از خیابان های منتهی به این میدان، که در همه ساعات از پر تردد ترین مکان هاست، خیابان شهدا نام دارد، در این خیابان میوه فروشان ، خشکبار فروشان ، البسه فروشان و عرضه کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در کنار یکدیگر قرار گرفته ‌اند و رزق و روزی می ‌کنند.

دست فروشان در این خیابان میوه را با قیمت بسیار ارزان می فروشند. این درحالی است که مغازه داران میوه نیز با فاصله یک متری در کنار این کسبه اقدام به فروش می کنند.

نبود نظارت بر قیمت ها موجب شده است تا بازار دست فروشان در این نقطه از شهر گرم باشد.

گاها گلاویز شدن و دعوا در این خیابان موجب بسته شدن آن و عدم عبور و مرور شده است.


خیابان اکباتان

فرهنگ ایجاد شده در خیابان اکباتان بیشتر حول محور اجناس قدیمی و آنتیک می چرخد. حضورمعتادها بیشتر در این خیابان دیده می شود.همچنین بسیاری از مواد مخدر خطرناک در اینجا خرید و فروش می رسد.


خیابان بوعلی

خیابان بوعلی که به خیابان مرفهین معروف است، تا حدودی نسبت به خیابان های دیگر از وضعیت بهتری بر خوردار است، این خیابان به لحاظ واقع شدن انواع پاساژ، مانتو سرا و لباس فروشی، عابران خاص خود را دارد.

روزانه افراد بسیاری برای خرید به این خیابان وارد می شوند، به دلیل نبود نظارت در قیمت بر مغازه های خیابان بوعلی اجناس با قیمتی سه یا چها برابر نسبت به بازار فروخته می شود.


خیابان تختی و شریعتی

دو خیابان تختی و شریعتی به نسبت دیگر خیابان ها ازوضعیت فرهنگی مناسب و آرامش نصفی برخوردار است.

این همه شواهد حاکی از آن است که قوانین حفاظتی مرتبط در رابطه با میدان امام و خیابان های اصلی شهر همدان صدق نمی ‌کند چرا که کسبه، دست فروشان، بانک‌ها و تاکسی ها ی حاضر در این نقطه از شهر هر کدام به هر شکلی که خواسته‌ اند نمای شهر را مخدوش کرده‌اند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار