بازسازی یکهزار متر قنات در چهارمحال و بختیاری

تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس پیش بینی های صورت گرفته امسال یکهزار متر از قنات های این استان بازسازی، نوسازی و احیاء می شود.
کد خبر: ۴۴۴۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵ 19 June 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- ذبیح الله غریب تاکید کرد: این طرح در راستای اجرای طرح 'تجهیز و نوسازی اراضی، احداث شبکه های اصلی و فرعی، افزایش راندمان مصرف آب' از مجموع طرحهای 13 گانه اقتصاد مقاومتی جهاد کشاورزی استان با ایجاد اشتغال مستقیم 270 نفر اجرایی می شود.
وی افزود: برای بازسازی، نوسازی و احیای یکهزار متر از قنات های چهارمحال و بختیاری 5 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار هزینه خواهد شد.
غریب تصریح کرد: امسال برای تامین و استحصال پنج میلیون مترمکعب آب کشاورزی از محل طرح های کوچک تامین آب 150 میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود.
وی یادآور شد: تجهیز و نوسازی 100 هکتار از زمین های زیردست سدهای مخزنی و بندهای انحرافی مستقل چهارمحال وبختیاری با 10 میلیارد ریال اعتبار جزو برنامه های اولویت دار مسئولان جهاد کشاورزی استان در سال جاری قرار دارد.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: اجرای توسعه سامانه های نوین آبیاری در طرح های کشاورزی استان در دستورکار این سازمان قرار گرفته است.
وی گفت: به منظور اجرای این طرح در پنج هزار و 515 هکتار از زمین های این استان 606 میلیارد و 650 میلیون ریال هزینه می شود.
غریب تاکید کرد: طرح افزایش فرآورده ها و کاهش ضایعات در تولید محصولات از دیگر برنامه های جهاد کشاورزی استان است.
وی افزود:افزایش جذب مواد خام و بازسازی و نوسازی واحدهای صنایع کشاورزی چهارمحال و بختیاری با 152 نفر اشتغالزایی مستقیم امسال اجرایی می شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: افزایش 36 هزار و 50 تنی جذب مواد خام در این طرح به 410 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات نیاز دارد.
وی یادآور شد: به منظور بازسازی و نوسازی سه کارگاه صنایع کشاورزی چهارمحال و بختیاری 80 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می شود.
چهارمحال و بختیاری در 9 سال گذشته به دلیل خسکسالی های مستمر با کاهش آب زیرزمینی، پایین آمدن 40 متری سطح آب چاه ها، افت شدید خروجی قنات ها و چشمه و همچنین خشک شدن بسیاری منابع آبی مواجه شده است.
بر اثر همین خشکسالی های پی در پی 560 رشته قنات از 840 قنات چهارمحال و بختیاری برابر 66.6 درصد خشک و یا کم آب شده و مابقی 40 تا 60 درصد کاهش آبدهی داشته است.
در این سال ها 280 رشته قنات در چهارمحال و بختیاری برابر 33.3 درصد مجموع قنات های این استان به طور کامل خشک شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار