ریاست جمهوری را تک دوره‌ ای کنید

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد برای جلوگیری از عوام‌فریبی دولت‌ها در دو ساله پایانی دوران ریاست‌جمهوری، هر شخص تنها یک دوره بتواند رئیس‌جمهور شده و در مقابل، این بازه زمانی به 6 سال افزایش یابد. جعفر
کد خبر: ۶۴۲۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 12 August 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: جعفر قادری با بیان اینکه جنبه‌های منفی 2 دوره‌ای بودن دولت‌ها به‌مراتب بیشتر از جنبه‌های مثبت آن است، اظهار داشت: پیش‌بینی یک دوره 4 ساله ریاست‌جمهوری و امکان انتخاب رئیس‌جمهور برای دوره دوم 4 ساله در کنار جنبه‌های مثبتی که دارد، منشأ بسیاری از مشکلات است.

وی افزود: ممکن است تصور شود که 2 دوره‌ای بودن امکان انتخاب یک فرد در قامت ریاست‌جمهوری این فرصت را برای رئیس‌جمهور در دور اول فراهم می‌کند تا با تلاش و سخت‌کوشی، نظر رأی‌دهندگان را برای انتخاب شدن در دور دوم فراهم کند، ولی این تصور خیلی با واقعیت سازگار ندارد.

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی این تصور درست است که رئیس‌جمهور در دور اول امکان مبادرت به حرکت‌های عوام‌فریبانه را نداشته باشد یا ساختار حزبی و رسانه‌ای کشور به شکلی باشد که اجازه عوام‌فریبی را به رئیس‌جمهور ندهد.

قادری تصریح کرد: برخلاف انتظار به دلیل حاکم شدن جوّ غالب در دور اول و فرصت نیافتن رقبای رئیس‌جمهور یا توجه نکردن جامعه به انتقادهای قانونی و به‌حق به هیئت حاکمه، رئیس‌جمهور در دور اول بیشتر به فعالیت‌های عوام‌فریبانه مبادرت و برای جلب نظر مردم به کارهای نمایشی اقدام می‌کند تا بتواند نظر مردم را در دور دوم جلب کند.

2 ساله‌های عوام‌فریبانه

وی ادامه داد: تصور عمومی بر این است که رئیس‌جمهور در دور اول پختگی لازم را ندارد و فرصت دادن به ایشان در دوره 4 ساله دوم امکان عملکرد بهتری را برای ایشان فراهم می‌کند؛ این تصور اگرچه می‌تواند درست باشد ولی دارای ایرادهای اساسی است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: درست است که رئیس‌جمهور در 2 سال ابتدای دوره اول در حال تجربه‌اندوزی است، ولی در 2 سال بعدی دور اول وقت خود را صرف حرکت‌های نمایشی و عوام‌فریبانه می‌کند؛ با این توصیف اگر رئیس‌جمهور بخواهد کار کند عملاً در 4 ساله دور بعدی امکان کار خواهد داشت.

قادری با عنوان اینکه در 2 دوره چهارساله یعنی 8 سال عملاً 4 سال آن به کار جدی اهتمام ورزیده می‌شود، ادامه داد: حال اگر با اصلاح قانون اساسی 2 دوره چهارساله به یک دوره 6 ساله کاهش یابد، دارای این مزیت است که از این دوره 6 ساله فقط 2 سال آن صرف تجربه‌اندوزی و 4 سال آن صرف کار جدی می‌شود.

وی مزیت یک دوره‌ای بودن زمان ریاست‌جمهوری را حذف سال‌های سوم و چهارم روسای جمهور برای عوام‌فریبی و متمرکز شدن برای رأی آوردن در دور دوم انتخابات عنوان کرد.

عوام‌فریبی عامل تلاطم دوره دوم روسای جمهور

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تجربیات کشور در بیشتر دولت‌ها نشان داده که دوره 4 ساله دوم رؤسای جمهور به‌جای اینکه دوره ثبات و آرامش باشد، دوره تلاطم‌ها و ناآرامی‌های کاری آن‌ها است که دلیل این تلاطم‌ها هم تاوان عوام‌فریبی‌هایی است که در 2 ساله آخر دوره اول داشته‌اند.

این اقتصاددان بابیان اینکه نمونه مشخص مشکلات دوران 4 ساله دوم روسای جمهور در تلاطم‌های ارزی این دولت‌ها نمایان است، گفت: این دولت‌ها در 2 ساله آخر دوره اول با افزایش نقدینگی بیش از نرخ رشد تولید ناخالص ملی سعی در افزایش حجم کارهای عمرانی کرده و از طریق تصنعی نرخ تورم و نرخ ارز را تحت کنترل درآورده‌اند.

وی بابیان اینکه این دولت‌ها در 4 ساله بعدی ناچار به رها کردن فنر فشرده تورم و نرخ ارز و ابتلا به تلاطم‌های ارزی و بی‌ثباتی اقتصادی هستند، افزود: اگر دوره ریاست جمهوری محدود به یک دوره 6 ساله می‌بود، این عوام‌فریبی‌ها و به‌تبع آن تلاطم‌های ارزی اتفاق نمی‌افتاد و رئیس‌جمهور حاکم دلیلی برای عوام‌فریبی و مبادرت به اقدامات تصنعی نمی‌دید.

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیشتر تلاطم‌های سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری را در دوره دوم رئیس‌جمهورهای مستقر دانست و تصریح کرد: اتفاقات سال 88 و بعضاً سال 96 حکایت از آن دارد که اگر دوره ریاست‌جمهوری یک دوره‌ای بود شاهد چنین حوادث و اتفاقاتی نبودیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار