راه‌اندازی مرکز رصد شورای اجتماعی کشور

قائم‌مقام وزیر کشور گفت: در شورای اجتماعی کشور مرکز رصد اجتماعی به‌منظور تهیه و بررسی داده‌های ثبتی در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۹۲۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰ 10 September 2015

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم ازاردبیل، مرتضی میرباقری در نشست خبری با خبرنگاران در محل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار داشت: پیش‌نیاز تدوین هر برنامه جامعی در کشور دارا بودن شرایط خاصی است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها شناخت جامع از وضعیت کنونی کشور، توجه به اهداف و آرمان‌های طرح مورد نظر است.

وی گفت: ظرفیت ما در تشخیص اهداف و آرمان‌ها بسیار مناسب است که به‌خوبی می‌توانیم نقاط آرمانی را ‌تعریف کنیم که در حال حاضر بزرگ‌ترین ضعف برنامه‌ریزی، نداشتن اطلاعات دقیق و شناخت مناسب در رابطه با وضع موجود و آسیب‌های جامعه است.

میرباقری افزود: باید با شناخت آسیب‌های موجود بتوانیم برای استان‌ها نیز برنامه‌ریزی اجتماعی دقیقی داشته باشیم چرا که در حال حاضر وضعیت اجتماعی نسبت به 10 سال گذشته به‌صورت اساسی تغییر یافته و بسیاری از فناوری‌های جدید مورد استفاده مردم بوده و در واقع وضعیت زندگی مردم با سال‌های گذشته مانند دهه 70 و 80 متفاوت است.

قائم‌مقام وزیر کشور تصریح کرد: در رابطه با تدوین برنامه جامع ساماندهی اجتماعی کشور، از آغاز به کار دولت یازدهم برای انجام این کار مصمم شدیم که در ابتدا تشخیص دادیم برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته تدوین شده بر مبنای حدس و گمان بوده و به‌دلیل اینکه سند محکم نداشتیم نتوانستیم به آن برنامه‌ها اتکا و آنها را اجرایی کنیم.

وی بیان کرد: نقطه ضعف بزرگ برنامه‌های اجتماعی را در این موضوع یافتیم که باید اطلاعات واقعی و نه تخمینی برای تدوین طرح جامع اجتماعی تدوین شود و در این طرح آسیب‌های اجتماعی جامعه ایران و روند ایجاد این آسیب‌ها در 30 سال گذشته بررسی شود.

میرباقری اظهار کرد: طرح تحول اجتماعی در چند سال گذشته وجود داشته ولی اجرایی نشده بود که خوشبختانه در حال حاضر مرکز رصد اجتماعی در شورای اجتماعی کشور راه‌اندازی شده که در این مرکز مجموعه داده‌های ثبتی از وضعیت موجود در جامعه در حدود 60 سال پیش تا سال 90 وجود دارد.

قائم‌مقام وزیر کشور گفت: از سال 35 تا سال 90 تمامی اطلاعات ثبتی موجود را تنظیم و در مرکز رصد اجتماعی قرار دادیم و نیز سعی داشتیم که اطلاعات جدیدی نیز از طریق داده‌های ثبتی در این مرکز ثبت کنیم.

وی بیان کرد: در هر زمانی که بخواهیم برنامه‌ریزی کنیم باید بدانیم مردم در چه شرایط روحی و فکری در جامعه زندگی می‌کنند که یک نگرش‌سنجی جامعی سال گذشته به‌نام بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران با تأکید و محوریت استان‌های کشور انجام شده است.

میرباقری افزود: اگر بخواهیم یک برنامه‌ریزی دقیق در حوزه اجتماعی داشته باشیم، به‌طور قطع بدون فهم دقیق، این برنامه مؤثر نخواهد بود که خوشبختانه طرح تحول اجتماعی برای نخستین بار در سطح منطقه، در کشور ایران اجرایی می‌شود که مسائل و مشکلات جامعه را در سطح بسیار مناسبی بیان می‌کند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار