اظهارات مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز نشان می‌دهد که برخی تلاش‌ها برای ورود گردشگر عمومی به غار یخ مراد در حال انجام است که به شدت به این اثر طبیعی ارزشمند البرز آسیب می‌رساند.
کد خبر: ۱۰۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴ 27 September 2015
به گزارش تابناک البرز: غار یخ مراد از جاذبه‌های بسیار ممتاز استان البرز که در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس و در فاصله 65 کیلومتری تهران قرار دارد.
به علت وجود فسیلی بر روی سنگ بزرگی در نزدیکی دهانه اصلی از گونه نرم‌تنان دریایی مربوط به دوره سوم زمین شناسی به نام (کاردیتا- KARDITA) این نظریه که غار در حدود 50 میلیون سال پیش در زیر دریا به وجود آمده از صحت بیشتری برخوردار است.
چندی پیش از سوی دهیاران منطقه و همچنین رئیس انجمن غارنوردی کشور انتقادهایی نسبت به عدم نظارت مسئولان بر وضعیت غار فوق و تبدیل این غار به سرویس بهداشتی کارگران مطرح کرده بودند که این موضوع با واکنش میراث فرهنگی استان البرز روبه‌رو شد و این اداره کل ضمن تهدید گوینده مطلب به تعقیب قضایی موضوعی را فاش کرد که همین امر دست‌مایه انتقاد و اعتراض سازمان محیط زیست شده بود.
در جوابیه‌ای میراث فرهنگی آمده بود: " بر اساس در خواست‌های مکرر مراجعین و بازدیدکنندگان و مسئولین محلی به‌خصوص دهیاری‌های آزاد بر و کهنه ده و شورای روستا در سال 1390 با اعتبار ملی حدود 165 میلیون ریال مطالعه و نقشه برداری مسیر دسترسی به غار انجام شده است. با توجه به صعب العبور و خطرناک بودن مسیر دسترسی و احتمال وقوع حوادث ناشی از ریزش سنگ و سقوط از راه به علت عدم ایمنی آن در سال 1391 با اعتبار ملی بالغ بر 477 میلیون ریال برای اجرای ایمن‌سازی مسیر پیاده‌رو به صورت پلکانی و سنگ‌فرش با پیمانکار قرار داد بسته شد و بخشی از کار نیز انجام گردیده است.
به علت نیمه‌کاره بودن پروژه از محل اعتبارات ملی سال 1393 حدود 900 میلیون ریال برای ادامه فرآیند مسیر با پیمانکار قرارداد بسته شد و پیمانکار نیز بر اساس شرح خدمات تهیه شده کار خود را شروع کرده است."
این اظهار نظر رسمی که در قالب یک جوابیه مطرح شده،‌ موجب انتقاد شدید سازمان حفاظت محیط زیست استان البرز قرار گرفته و حسین محمدی مدیر کل این سازمان گفته است: این غار به هیچ عنوان مناسب پذیرش گردشگر نیست و نمی‌توان از آن به عنوان یک محلی برای کسب درآمد و جذب توریست استفاده کنیم. این غار به دلیل ساختاری مناسب حضور گردشگر عادی نیست و هم برای گردشگران عمومی خطرآفرین است و هم موجب آسیب رساندن جدی به غار می‌شود.
محمدی افزود: در طول سال تنها حدود 3 ماه این غار به دلیل صعب‌العبور بودن و برف‌گیر بودن مسیر و شرایط داخل غار قابلیت بازدید عمومی را دارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر ساختار سنگ‌های غار یخ مراد به صورتی است که هیچ طرحی برای پایداری غار قابل اجرا نبوده و سرمایه‌گذار برای اجرای چنین طرح‌های غیر معقولی پیشقدم نمی‌شود، چرا که سرمایه‌گذار باید از بازگشت سرمایه خود مطمئن باشد.
محمدی تاکید کرد: نکته‌ای که محیط زیست بر آن تاکید دارد، این است که ورود گردشگران عمومی به غار یخ مراد منجر به تخریب این غار شده و آسیب می‌بیند و به همین دلیل محیط زیست نمی‌تواند مجوز این کار را صادر کند.
اظهارات مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز نشان می‌دهد که برخی تلاش‌ها برای ورود گردشگر عمومی به غار یخ مراد در حال انجام است که به شدت به این اثر طبیعی ارزشمند البرز آسیب می‌رساند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار