خطبه های نماز جمعه استان
آمار جان باختگان فاجعه منا و حادثه دردناک در رمی جمرات بسیار بیشتر از جنگ هفت ماهه و تحمیلی عربستان در یمن بوده و این امر نشانگر عمق فاجعه در خانه امن خداست.
کد خبر: ۱۰۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹ 09 October 2015

امام جمعه ارومیه: آمار جان باختگان فاجعه منا بیشتر از جنگ عربستان با یمن است

امام جمعه ارومیه: آمار جان باختگان فاجعه منا بیشتر از جنگ عربستان با یمن است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: آمار جان باختگان فاجعه منا و حادثه دردناک در رمی جمرات بسیار بیشتر از جنگ هفت ماهه و تحمیلی عربستان در یمن بوده و این امر نشانگر عمق فاجعه در خانه امن خداست.

 به گزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از ایرنا حجت الاسلام سیدمهدی قریشی در خطبه های نماز جمعه این هفته ارومیه افزود: فاجعه دردناک و اسفبار رمی جمرات در منا دل هر انسانی را به درد آورده و یکی از بزرگترین فجایع انسانی است که بر اثر قصور فاحش و اهمال کاری مسوولان و ماموران عربستان در خانه امن خدا اتفاق افتاد.

وی اظهار کرد: هفته پیش هزاران نفر از حجاج بی گناه خانه خدا در حالی جان خود را از دست دادند که اگر پس از وقوع حادثه ، عوامل اجرایی و امدادرسان به درستی عمل می کردند ، تعداد جان باختگان بسیار کمتر از این می شد.

وی ادامه داد: بر اساس روایات و احادیث لیاقت و شایستگی خادمی خانه خدا سزوار پیامبرانی همچون حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل است و بنا به این روایات مسوولان عربستان حتی سرسوزنی لیاقت و شایستگی خدمت به زائرین کعبه را نداشته و ندارند.

حجت الاسلام قریشی همچنین گفت: خانه خدا امن ترین مکان بر روی زمین است و تنها جایی است که در آنجا همه با هم برابر و برادرند و جان باختن هزاران نفر در عرض چند ساعت مورد تاسف و ناراحتی تمامی انسانهای جهان شده است.

وی افزود: همه مردم ایران به مواضع مقام معظم رهبری در خصوص پاسخ قاطع ایشان به مسوولان عربستان در جریان حادثه منا افتخار می کنند و بر دستور اکید ایشان نسبت به انتقال تمامی حجاج جان باخته و حادثه دیده و پیگیری مسایل و مشکلات آنها به خود می بالند.

وی در ادامه از اشاعه برخی خبرهای بی اساس در فضای مجازی مبنی بر انصراف ایرانیان از سفر حج انتقاد کرد و افزود: از برخی افراد ناآگاه می خواهیم از شایعه پراکنی و تضعیف روحیه مسلمانان پرهیز کنند.

وی همچنین با عرض تسلیت شهادت سردار حسین همدانی یکی از مشاورین نظامی مدافع حرم حضرت زینب در مناطق جنگی کشور سوریه بر امت اسلامی گفت: روز گذشته نیز شاهد تشییع پیکر پاک یکی از شهدا بودیم و از اصناف ، بازاریان و مردم درخواست می کنیم که در زمان تشییع جنازه در راستای احترام به مقام شامخ شهدا ، اقدام به بستن مغازه و حضوری پرشور در این مراسم کنند.

حجت الاسلام قریشی افزود: با فرا رسیدن ماه محرم و ایام شهادت سید و سالار شهیدان وظیفه داریم با نصب پرچم های سیاه بر سر در منازل ، مساجد و حسینیه ها ، عشق و علاقه وافر خود را به ائمه اطهار(ع) نشان دهیم و با خلوص نیت از پیروان صدیق آنها باشیم.


امام جمعه خوی گفت: آبادانی و امنیت شهرها در گرو احیای امر به معروف و نهی از منکر است



حجت الاسلام شکوریدرخطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفتهبا اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منکر که از اول محرم آغاز می شود گفت: در این زمینه روایات متعددی وارد شده ،آثار و برکات بی شماری را بر احیای امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده از قبیل:فراهم شدن زمينه براي عملي شدن ساير واجبات ،به وجود آمدن امنيـت در جامعه و جاده ها ،تأميـن حقـوق مـردم جـامعه ، عمران و آباداني زمين و شهرها و دفاع از كشور و انتقام از دشمنان که همه بوسيله احياي اين دو سنّت خدا صورت مي پذيرد.

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،خوی، خطیب درادامه یکی از فلسفه های اساسی قیام اباعبدالله الحسین(ع) را امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد وگفت : اباعبدالله الحسین(ع) می فرماید اُريدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَنْهي عَنِ الْمُنْكَرِ مي خواهم امر به مـعروف و نـهي از منـكـر كـنم.

وی با قدردانی از زحمات ستاد احیاء شهرستان خوی که از جمله ستادهای موفق کشور می باشد که بارها مورد تشویق استانی و کشوری قرار گرفته اند درخواست کرد در طول این دهه فعالیت خود را مضاعف کنند.

وی درادامه به فرمایشات امیرمؤمنان(ع) اشاره کرد وگفت: امیرمؤمنان(ع) می فرماید موقع حضور شهوت ها و لذت ها پرهیزگاری متقیان آشکار می گردد یعنی انسان پرهیزکار کسی است که موقع فراهم شدن زمینه های گناه خود را آلوده به گناه نکند .

خطیب در ادامه با اشاره به مناسبت ورود ماه محرم و ماه حزن و اندوه خاندان پیامبر و شیعیان آنان اظهار داشت: اگر سیره اهل بیت(ع) را مورد بررسی قرار بدهیم خواهیم دید که آن بزرگواران از تمامی فرصت ها برای زنده نگه داشتن حماسه عاشورا بهره برده اند از قبیل:برگزار کردن مراسم عزاداری در منزل خود ،توصیه پیروان و شیعیان خود به سوگواری در ایام عاشورا ،بیان پاداش گریستن و گریاندن بر مصائب عاشورا ،ترغیب شاعران بر سرودن شعر و مرثیه در مصائب اباعبدالله الحسین(ع) و در نهایت توضیح و تشریح مصائب عاشورا در مناسبتهای مختلف برای مردم که از آن جمله است فرمایشات امام علی بن موسی الرضا(ع) که می فرماید:محرم؛ ماهى بود که اهل جاهلیت جنگ را در آن حرام مى‌‏دانستند اما اینها (بنی امیه)خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتک کردند و فرزندان و زنان ما را اسیر کردندو آتش به خیمه ‏هاى ما زدند و وسایل آنها را چپاول کردند و رعایت رسول خدا(ص) را در سفارش به ما نکردند.

حجت الاسلام شکوری خطاب به نمازگزاران و عزاداران اهل بیت(ع) اظهار داشت :تلاش کنیم عزاداریها همراه با اخلاص و بدون ریا برگزار گردد ،از افراط و تفریط اجتناب کنیم تا دچار بدعت نشویم ،در هیئت ها حتما از روحانی استفاده کنیم ،از ابزارها و آهنگ هایی که دون شأن حماسه عاشورا است استفاده نکنیم

 خطیب جمعه با اشاره به واقعه حره که لشکریان یزید برای سرکوب کردن قیام مردم مدینه به وجود آوردند اظهارداشت: شمار کشتگان واقعه حرّه را بین 6 تا 12 هزار نفر نوشته اند،هشتاد نفر از صحابه پیامبر(ص) و هفتصد نفر از حافظانقـرآنکشـته شدند، اموال مردم را غارت و نوامیـس آنان را هتک حرمت کردند ،جنین را از شکم زنان بیرون کشیده و نوزادان را می کشتند و به صحابه بزرگ پیـامبر اسـلام یعنی جابر بن عبدالله انصاری نابینا توهین کردند

وی ادامه داد اگر مردم مدینه در قیام با اباعبدالله الحسین(ع) همراه می شدند این فاجعه به وجود نمی آمد.

حجت الاسلام شکوری با تسلیت مجدد فاجعه غمبار منا و قدردانی از تشییع های با شکوه جانباختگان اظهار داشت: بعد از اتفاق این مصیبت دردناک افکار عمومی جهان بویژه مسلمانان دنبال ریشه یابی این مصیبت می باشند که باید از طریق کمیته حقیقت یاب معلوم و پیگیری شود.


امام جمعه سلماس: امنیت جامعه مرهون تلاش نیروی انتظامی است

ارومیه ـ ایرنا ـ امام جمعه شهرستان سلماس گفت: امنیت جامعه مرهون تلاش ها و جانفشانی شبانه روی کارکنان و ماموران نیروی انتظامی است.


حجت الاسلام سیدمحمد موسوی در آیین این هفته نماز جمعه سلماس با گرامیداشت هفته نیروی انتظامی ، امنیت را زیربنای اصلی توسعه جامعه دانست و گفت: امنیت یکی از نیازهای اصلی بشری به شمار می رود و رشد و توسعه هر منطقه در سایه امنیت تحقق می یابد.

وی با اشاره به این که به برکت انقلاب اسلامی و ایثار و جانفشانی شهیدان ، شاهد وجود امنیت مطلوب در جامعه هستیم ، افزود: برای تداوم این امنیت باید همچنان مردم در کنار پلیس فعالیت داشته باشند.

وی بیان کرد: در جامعه ای اگر نظم و امنیت نباشد ، آن جامعه هرگز توسعه نخواهد یافت و به همین علت برای تامین امنیت همه مسوول هستند.

امام جمعه سلماس همچنین گفت: خدمت کردن در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در سایه ولایت یک عبادت محسوب می شود و به طور قطع این خدمت در نیروی انتظامی مقدس تر و با ارزشتر است.

حجت الاسلام موسوی همچنین با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم اظهار کرد: واقعه عاشورا یک حادثه تاریخی نیست بلکه یک واقعیت و یک مکتب و دانشگاهی است که برای بشریت دروس متعدد و ارزشمندی دارد.

وی افزود: عزاداری های ماه محرم باید تنها با هدف ترویج اسلام و احکام الهی برگزار شود تا از عاشورا و دانشگاه محرم بیشترین بهره برداری بشود و عزاداری های امام حسین (ع) باید صادقانه و خالصانه و به دور از مسائل دنیوی و رقابت های کاذب باشد.

خطیب جمعه سلماس با تسلیت به مردم به مناسبت جان باختن مظلومانه حجاج در فاجعه منا افزود: حوادث مختلف عربستان که منجر به جان باختن هزاران نفر از زائران بیت الله الحرام شد ، نشان دهنده بی کفایتی دولت آل سعود در مدیریت حج است زیرا در قرآن آمده که تولیت مسجدالحرام تنها به متقین اختصاص دارد.

وی با بیان این که آل سعود باید در مورد حادثه منا به جهان اسلام پاسخگو باشد ، افزود: حرکت نابخردانه توسط حکام بی لیاقت و بی تدبیر عربستان سعودی عملکرد و چهره وهابیت را به جهان نشان داد.

حجت الاسلام موسوی همچنین به روز خانواده و تکریم از بازنشستگان اشاره کرد و گفت: هر کس فضیلت و مقام یک سالخورده را به خاطر سن و سالش بشناسد و او را مورد احترام قرار دهد ، خداوند متعال وی را از هراس و نگرانی روز قیامت ایمن می دارد.

امام جمعه مهاباد: جهانیان در مقابل جنایات داعش سکوت نکنند  

مهاباد ـ ایرنا ـ امام جمعه مهاباد گفت: جهانیان و به ویژه مردم کشورهای اسلامی در مقابل جنایات ها و اعمال ضد دینی گروه داعش سکوت نکنند.

ماموستا ملاقادر سهرابی در خطبه های این هفته نماز جمعه مهاباد افزود: اعضای گروه تکفیری داعش در کشورهای عراق و سوریه به نام دین اسلام جنایت های ضد انسانی و ضد دینی انجام می دهند و سکوت جهانیان در مقابل جنایت های این گروه باید شکسته شود.
وی اضافه کرد: گروه تکفیری و تندرو داعش با اشغال قسمت هایی از خاک سوریه و عراق در این مناطق دست به جنایت های ضد بشری می زنند و مردم این مناطق را به اسارت گرفته و با برقراری قانون های سختگیرانه ، زنان و کودکان بی دفاع را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.
امام جمعه مهاباد گفت: این گروه تکفیری با حمایت های رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی و با هدف ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان تشکیل شده است.
ماموستا سهرابی از عالمان دینی در کشورهای اسلامی و انجمن ها و نهادهای مختلف جهان اسلام خواست سکوت خود را در مقابل جنایت های این گروه تندرو بشکنند و با بازگویی جنایت های اعضای این گروه ماهیت ضد دینی و ضد اسلامی آنها را فاش کنند.
وی اضافه کرد: گروه های مختلف درگیر در کشورهای اسلامی نیز باید به احترام ماه محرم به جنگ و خونریزی ها پایان دهند تا بیشتر از این زنان و کودکان بی دفاع آواره کشورهای دیگر نشوند.

امام جمعه بوکان: نیروی انتظامی ضامن امنیت و آسایش جامعه است


مهاباد ـ ایرنا ـ امام جمعه بوکان گفت: نیروی انتظامی تضمین کننده برقراری امنیت و آسایش عمومی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ماموستا عبدالرحمان خلیفه زاده در خطبه های امروز نماز جمعه بوکان افزود: نیروی انتظامی یکی از نهادهای تاثیرگذار و پرتلاش در جامعه بوده و خدمات این نیروی تلاشگر برای حفظ امنیت و آرامش در جامعه ستودنی و قابل تقدیر است.
وی اضافه کرد: از تمام ظرفیت های مختلف باید برای حفظ اقتدار نیروی انتظامی استفاده شود تا با اقتدار و عزت این نیرو بتوان امنیت و آرامش در جامعه را تحقق بخشید.
امام جمعه بوکان بیان کرد: این نیرو وظیفه دارد با اقتدار کامل در ایجاد امنیت جامعه بکوشد تا در سایه این امنیت ، فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی در جامعه توسعه پیدا کند.
ماموستا خلیفه زاده اظهار کرد: هفته نیروی انتظامی فرصتی مناسب برای افزایش همکاری و همدلی میان آحاد مردم و نخبگان جامعه با پلیس بوده و فرصتی مناسب برای نشان دادن اقتدار و توانمندی این نهاد در برقراری نظم و امنیت مطلوب در جامعه است.
وی اضافه کرد: اقشار مختلف مردم هنگام حضور ماموران نیروی انتظامی و پلیس احساس آرامش بیشتری می کنند و ماموران این نهاد در راستای مبارزه با فساد و جلوگیری از گسترش آن در جامعه کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشته اند.
امام جمعه بوکان در ادامه با تسلیت به بازماندگان و خانواده های جان باختگان فاجعه غم انگیز منا اظهار کرد: اقدام های حرمت شکنانه آل سعود در قبال حجاج بیت الله الحرام محکوم است و این عملکرد ضعیف آنها نشان داد که آل سعود صلاحیت اداره کردن مناسک حج را ندارد.

امام جمعه پلدشت:

ملل مسلمان مقابل فاجعه منا سکوت نکنند

خبرگزاری فارس: ملل مسلمان مقابل فاجعه منا سکوت نکنند

امام جمعه پلدشت گفت: ملل مسلمان جهان هرگز نباید مقابل فجایع منا سکوت اختیار کنند.

حجت‌الاسلام سید نقی دوزدوزانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان در جمع مردم اظهار داشت: ملل مسلمان مقابل فاجعه رخ داده در منا هرگز نباید سکوت اختیار کنند، باید سران عربستان سعودی در این زمینه پاسخ قانع‌کننده‌ای داشته باشند.

وی ضمن اشاره به فجایع رخ داده در حج امثال مبنی بر سقوط جرثقیل و جان باختن هزاران نفر انسان در حال عبادت به دلیل مسدود شدن مسیر حرکت زائران، این وقایع تلخ و به شهادت رسیدن مسلمانان به‌ویژه هموطنان را به مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران اسلامی تسلیت گفت.

این مسئول با ابراز تاسف از اینکه هم‌اکنون خانواده‌های ایرانی زیادی به جای استقبال از حجاج خود با پیکر‌های بی‌جان آنها رو به‌ رو شده‌اند و در اثر بی‌کفایتی سران آل‌سعود به سوگ عزیزان خود نشسته‌اند، افزود: هم‌اکنون لحظه‌های تلخ و فراموش نشدنی را سپری می‌کنند.

امام جمعه پلدشت با اظهار اینکه بنابراین باید در راستای دلجویی از آنها گام برداشته شود، بیان داشت: اتفاقات مکه مکرمه در حج تمتع امسال مبنی بر سقوط جرثقیل، مسدود کردن راه‌ها و در نهایت جان باختن هزاران نفر از بندگان خدا در این ماجراها به عنوان یک نقطه سیاه و ننگین در عملکرد آل‌سعود ثبت شد.

دوزدوزانی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه هم‌اکنون در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و سالروز به شهادت رسیدن امام حسین (ع)، جمعی از یاران و خاندان ایشان قرار گرفته‌ایم، بیان داشت: آل‌سعود امسال زودتر از موعد و قبل از فرا رسیدن دهه نخست محرم ملت‌های مسلمان را به سوگ نشاند.

وی با اظهار اینکه از معنویت نهفته در محرم برای غنی‌سازی فرهنگی و رشد سجایای اخلاقی، تقویت روحیه ایثار، شهادت‌طلبی و فداکاری باید استفاده حداکثری کنیم، یادآوری کرد: در این ایام به معنای واقعی نه‌تنها برای مسلمانان اقصی نقاط جهان به ویژه برای شیعیان درس‌های زیادی نهفته است، که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

امام جمعه پلدشت بر ضرورت تلاش برای حفظ وحدت و همدلی در این برهه از زمان تاکید و تصریح کرد: بر همگان به ویژه به دنبال فجایع رخ داده در مناسک حج امسال روشن و مشخص شد که در شرایط کنونی ملت‌ها به‌ویژه مسلمانان جهان بیش از هر برهه دیگری باید در راستای اتحاد و همدلی گام بردارند.

دوزدوزانی هفته ناجا را به اقشار مختلف مردم، تلاشگران این عرصه تبریک گفت و بیان داشت: این روزها فرصت بسیار مغتنمی برای برشماری خدمات ارزنده و مهم نیروی انتظامی به شمار می‌رود تا از این رهگذر آحاد مردم با نقش کلیدی و سازنده آن در برقراری امنیت و ثبات آشنایی کافی پیدا کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار