کد خبر: ۱۱۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲ 28 October 2015

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر کرج با بیان اینکه باید پیوست فرهنگی و زیست‌محیطی در پروژه‌های عمرانی کرج مورد توجه قرار گیرد، گفت: تمامی پروژه‌های عمرانی بیش از 2 میلیارد تومان در کرج تحلیل مهندسی ارزش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، مجید کاویانی عضو شورای اسلامی شهر کرج متولد سال 1350 در شهرستان کرج و دارای فوق لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت ایران است.

وی لزوم توجه به خانواده را بسیار مهم می‌داند و اعتقاد دارد فردی می‌تواند برای جامعه مفید باشد و وظایف خود را به درستی انجام دهد که در درجه نخست رسیدگی به خانواده را در بُعد کوچکتر به نحو مطلوبی انجام دهد و تلاش می‌کند مشغله‌های کاری سبب کمرنگ شدن حضور وی در کانون خانواده نشود.

عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر کرج معتقد است رسانه باید همه موارد مثبت و منفی را منعکس کند چراکه عملکرد غیر از این به نوعی فریب جامعه است و مدیران نیز نباید با صحبت‌های پوپولیستی از ظرفیت رسانه برای فریب جامعه استفاده کنند.

مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج سال گذشته به صورت اسمی راه‌اندازی شد اما اراده‌ای برای فعالیت آن وجود نداشت و مجید کاویانی به سبب اینکه در میان اعضای شورای شهر کرج دارای نگاه علمی‌تری است و با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام می‌دهد و بیش از 30 جلد کتاب تخصصی در حوزه مدیریت شهری مطالعه کرده است، به عنوان رئیس این مرکز از سوی اعضای شورای شهر کرج انتخاب شد.

وی با نگاه تسهیل‌گرانه تلاش دارد تا پتانسیل خرد سازمانی را شناسایی کند و افراد توانمند موجود در بدنه شهرداری که استفاده چندانی از آن‌ها نمی‌شود را کمک گرفته و با دعوت از کارشناسان خوب و نخبه از سازمان‌های مختلف، اکنون مرکز پژوهش‌های شورای شهر کرج دارای فضای بسیار خوبی است به طوری که شهردار کرج نظام یکپارچه مطالعاتی مدیریت شهری کرج را با توجه به این مرکز ابلاغ کرده است.

بر این اساس هر فردی که در نظر دارد کار علمی و پژوهشی انجام دهد و با دانشگاه‌ها ارتباط داشته باشد، می‌تواند از کانال مرکز پژوهش‌ها وارد شود. در این راستا با اجرای نظام مسئله یابی در مدیریت شهری، گفت‌وگوها و مصاحبه‌های چند ساعته با مدیران عامل انجام می‌شود تا 10 مسئله جدی سازمان خود را مطرح کنند و سپس با احصاء مشترکات این مشکلات در این مرکز، برای رفع آن‌ها تلاش کنند.

در این گفت‌وگو که در دفتر نمایندگی خبرگزاری تسنیمدر استان البرز برگزار شد، کاویانی به حوزه وظایف مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج و اقداماتی که در دستور کار این مرکز قرار دارد اشاره کرد که بخش اول مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: در مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر کرج چه اقداماتی برای آموزش اعضای شورا در نظر گرفته شده است؟

کاویانی: برنامه نیازبینی و آموزشی برای اعضای شورا و نیز سفرهایی برای آنان پیش‌بینی شده که با دیدار اعضای شوراهای شهر و شهرداران سایر شهرها و نیز حضور در صحن شورا، سوژه برای تصمیم‌گیران شهر و اعضای شورا ایجاد می‌شود چراکه اگر نگاه آنان در تصمیم‌گیری تغییر کند، شهر نیز دچار تغییرات می‌شود.

تسنیم: با توجه به تغییراتی که در ساختار شورای شهر صورت گرفته، تاکنون تغییری در مدیریت مرکز پژوهش‌ها صورت نگرفته، دلیل این موضوع چیست؟

کاویانی: با توجه به اینکه حوزه‌های نظارتی و کمیسیون‌های اعضای شورا تغییر کرده اما هنوز برای تغییر مدیریت مرکز پژوهش‌ها تصمیمی اتخاذ نشده است و به سبب اینکه این مرکز نوپا خود سازمانی جداگانه محسوب می‌شود و کارهایی در آن آغاز شده که در صورت تغییر مدیریت آن در این مقطع ممکن است انگیزه‌ای که برای کار در این مرکز وجود داشته از بین برود.

نکته حائز اهمیت این است که افراد متخصص زیادی در مدیریت شهری وجود دارد اما عدم توجه به نظام انگیزشی سبب تضعیف این انگیزه‌ها می‌شود و کار به درستی پیش نمی‌رود.

عوامل زیادی سد راه بروز توانمندی‌های مدیران سازمان‌های شهرداری می‌شود

تسنیم: علت عدم موفقیت برخی مدیران سازمان‌های شهرداری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کاویانی: در آسیب شناسی سازمان‌ها برای ما ملموس شده که مدیران سازمان‌های مختلف شهرداری توانمندی‌های زیادی به شکل فردی دارند اما زمانی که در سیستم قرار می‌گیرند، عوامل مختلف ترمزهایی می‌شوند که فضای کار را از آنان می‌گیرد که بخشی از محدودیت‌ها ممکن است ساخته ذهن آن‌ها باشد و بخشی دیگر به شکل واقعی وجود داشته باشد.

تسنیم: مدیریت یک مجموعه چقدر می تواند در موفقیت آن موثر باشد؟

کاویانی: اگر سازمانی عملکرد خوبی داشته باشد توجه خاصی به آن شده و تلاش می‌کنند افراد خاص را برای مدیریت آن در نظر بگیرند و این اتفاقی است برای مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج رخ داده است و در صورتی که در این مقطع مدیریت آن تغییر یابد، آن سازمان به سوی افول و نابودی حرکت می‌کند.

شبکه دانشی میان مراکز پژوهشی کشور ایجاد می‌شود

تسنیم: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی در مرکز پژوهش‌ها چگونه انجام می‌شود؟

کاویانی:یکی از ویژگی‌های این مرکز این است که هر روز مطالب جدیدی یاد می‌گیریم و انعکاس می‌دهیم. در مرکز پژوهش‌ها در 2 بعد ساختاری و محتوایی کار دنبال می‌شود و در این مدت در بعد ساختاری نتایج بسیار خوبی حاصل و علاوه بر ایجاد مرکز، بسترهایی برای ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایجاد شد که بخشی از آن‌ها به تفاهم‌نامه‌های علمی و آموزشی رسیده و بخشی دیگر از آن نیز در حال انجام است.

با ارتقا برند مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر کرج، توانستیم توجه حوزه‌های دانشی را به سمت خود جلب کنیم و پیشنهاد شد شبکه دانشی میان مراکز پژوهشی ایجاد شود و با سایر شهرها از جمله مشهد ارتباطات را در این حوزه گسترش دهیم و در نتیجه این امر اجلاسی برای مراکز پژوهشی شوراهای شهر سراسر کشور در مشهد برگزار شد و در این اجلاس مدلی برای ایجاد شبکه دانشی توسط مرکز پژوهش‌های کرج ارائه شد که مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

تسنیم: نقش مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی کرج در استفاده از ظرفیت مراکز علمی چیست؟

کاویانی: ما موفق شدیم با تسهیل‌گری کاری کنیم که شبکه دانشی به ما وصل شود و و اینکه شهردار کرج به تمامی سازمان‌ها و معاونت‌ها دستور داد تا تمامی فعالیت‌های مطالعاتی از طریق این مرکز پیگیری شود، حاصل ساختار منعطفی بود که ایجاد شد و امکان ارائه مطلب و تبادل دانش را ایجاد کرد.

تسنیم: فعالیت‌های مربوط به پروژه‌های مطالعاتی شهرداری توسط مرکز پژوهش‌ها انجام می‌شود؟

کاویانی: کاملا توسط ما انجام نمی‌شود اما مکانیزمی که در مرکز ایجاد شده، مکانیزم تسهیل‌گری است و تلاش می‌کنیم فرمت‌های استاندارد در نظر گرفته شود و بانک اسناد و مطالعاتی ایجاد تا هر فردی که در نظر دارد مطالعاتی انجام دهد در آن بانک ثبت و قابل جستجو و ادامه دادن باشد و برای پروژه‌هایی که تعریف می‌شود، دسترسی به مطالعات گذشته وجود داشته باشد.

موازی‌کاری از معضلات موجود در مدیریت شهری کرج محسوب می‌شود

تسنیم: ایجاد بانک مطالعاتی چه مزیت‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

کاویانی: از مشکلاتی که در شهرداری وجود دارد موازی‌کاری است. به عنوان مثال پروژه ممیزی املاک سطح شهر را که برداشت‌های سطح شهر در آن انجام می‌شود توسط معاونت برنامه ریزی سازمان فاوا شهرداری کرج در حال اجرا است و همزمان پروژه بازنگری طرح تفصیلی در معاونت شهرسازی صورت می‌گیرد که بخشی از وظایف آن برداشت‌های سطح شهر بوده و دقیقا تمامی فعالیت‌هایی که توسط پروژه ممیزی با وسعت بیشتری صورت گرفته، انجام می‌شود و معاونت شهرسازی نیز این امر را به عنوان شرح خدمات به پیمانکار خود ابلاغ کرده است.

اگر این بانک مطالعاتی متمرکز می‌شد و امکان دسترسی به اطلاعات پروژه ممیزی برای مشاوران طرح تفصیلی فراهم می‌شد، می‌توانستند بخشی از برداشت‌ها را از این طریق انجام دهند و با این کار از هدررفت زمان نیز جلوگیری می‌شود و در این راستا نقش مرکز پژوهش‌ها نقش تسهیل‌گری است و می‌تواند به انجام مطالعات کمک کند.

پیوست فرهنگی و زیست‌محیطی در پروژه‌های عمرانی کرج مورد توجه قرار نمی‌گیرد

تسنیم: پیوست فرهنگی و زیست محیطی تا چه اندازه در پروژه‌های عمرانی کرج اجرا می‌شود؟

کاویانی: بر اساس توسعه پایدار هر پروژه عمرانی باید ارزیابی فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی را داشته باشد و این امر توسط کنوانسیون بین المللی الزامی شده اما واقعیت این است که این موضوع در پروژه‌ها رعایت نمی‌شود و پیوست‌های پروژه‌های عمرانی سطح شهر بیشتر اقتصادی هستند و به پیوست‌های اجتماعی‌ و زیست محیطی توجه چندانی نمی‌شود.

این مرکز می‌تواند تمامی این حوزه‌ها را کنار هم قرار دهد و بخشی از مشکلات را حل کند و در این راستا در مجموع اقداماتی که در حوزه ساختاری مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج صورت گرفت، مناسب ارزیابی شده که سبب شده در 6 ماه گذشته کلمه "مهندسی ارزش" شکل بگیرد.

تمامی پروژه‌های عمرانی بیش از 2 میلیارد تومان تحلیل مهندسی ارزش می‌شود

تسنیم: مقوله مهندسی ارزش در پروژه‌های عمرانی چه جایگاهی داشته و در کرج چقدر مورد توجه قرار می‌گیرد؟

کاویانی: حوزه معاونت عمرانی برای یکی از پروژه‌ها اقدام به برگزاری جلسات مهندسی ارزش کرده است که با حضور در این جلسات پی بردیم که تاکنون برای تصمیم‌گیری در مورد اجرای پروژه‌های عمرانی و تقاطع‌ها، نماینده اتوبوسرانی، تاکسیرانی، زیباسازی و سایر مجموعه‌ها حضور نداشته و ایفای نقش نمی‌کردند و به طور مسلم پیامد و مشکلاتی که برای این سازمان‌ها با اجرای این طرح‌ها ایجاد می‌شد، پیش‌بینی نشده بود.

تسنیم: در راستای بُعد محتوایی مهندسی ارزش، چه اقدامات شاخصی توسط مرکز پژوهش‌های شورای شهر صورت گرفته است؟

کاویانی:در بعد محتوایی مهندسی ارزش، اتفاقات خوبی افتاده و به عنوان فواصل بودجه به شهرداری کرج ابلاغ شده که تمامی پروژه‌های عمرانی بالای 2 میلیارد تومان تحلیل مهندسی ارزش داشته باشد و همه ذی‌نفعان یک پروژه اعم از شهروندان دور میزی نشسته و در مورد پروژه مطالعاتی بحث کرده و بهترین گزینه را انتخاب می‌کنند.

بیشتر پروژه‌ها در شهر و کشور ما با محوریت عمرانی است و این امر "سندرمی" در کشور محسوب می‌شود که بیشتر اقدامات دولت را نیز اقدامات عمرانی می‌دانند در حالی که اقدامات فرهنگی نیز اهمیتی کمتر از عمرانی ندارند.

قبل از ورود لایحه به صحن شورا باید تحلیل مهندسی ارزش انجام شود

تسنیم: نمونه‌ای برای بیان عدم توجه به مهندسی ارزش در پروژه‌های شهری کرج وجود دارد؟

کاویانی: از اتفاقاتی که اکنون در بعد مهندسی ارزش افتاده، این بوده که برای 2 پروژه عمرانی کرج از جمله میدان آجرلو مهندسی ارزش انجام شد و به اذعان همه تغییرات زیادی پس از تصویب توسط شورا نیز انجام شد که البته قبل از ورود لایحه به صحن شورا باید تحلیل مهندسی ارزش انجام شود تا اعضای شورا در مورد اینکه به چه علت این طرح به این شکل درآمده اطلاعات داشته باشند.

به عنوان مثال زیرگذر شهدای دانش‌آموز در ابتدای امر قرار بود شمالی- جنوبی باشد و سپس شرقی- غربی اجرا شد که معارضین بسیاری در این طرح ایجاد شد و این تصمیمی بود که در شورای اسلامی شهر کرج گرفته شد و حاصل عدم توجه به مهندسی ارزش بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار