کد خبر: ۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶ 27 January 2015
به گزارش تابناك – البرز: فروردين ماه امسال و درست زماني كه مردم براي تعطيلات نوروز به مسافرت رفته بودند و به نوعي كشور تعطيل بود، اهالي ساكن اطراف باغ سيب كرج، شبانه كاميون‌هايي را مشاهده كردند كه خبر از حكايتي تلخ مي‌داد.
بلافاصله شايعاتي مبني بر قطع شبانه 2500 اصله درخت از باغ سيب كرج در شهر پيچيد و كار به جايي رسيد كه دادستان استان البرز حكم بازداشت متوليان باغ را صادر كرد.
همان روز عباس زارع، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج درباره قطع درختان باغ سیب کرج به خبرگزاري ایسنا گفته بود: "براساس تفاهمنامه‌ای که بین شهرداری و سازمان بنیاد مستضعفان منعقد شده‌، مقرر شده بود این نهاد 350 درخت از درختان نیمه خشک و آفت‌زده محدوده خاصی از باغ سیب کرج را برای انجام طرح‌های عمرانی قطع کند، ولی این نهاد در تعطیلات نوروز و بدون مجوز قانونی اقدام به قطع بیش از 2000 درخت در قسمت‌های مختلف این باغ کرده است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج، روز هفتم نوروز از این اقدام، مطلع و با اعزام اکیپ ویژه‌ای از ادامه روند قطع درختان جلوگیری کرد و در حال حاضر مأموری در این باغ مستقر شده تا به صورت شبانه‌روزی از محوطه باغ محافظت کند تا درختان بیشتری از این باغ قطع نشود."
اين واقعه موجب اعتراضات گسترده در ميان مردم كرج شد و حتي چند روز عده‌اي از شهروندان كه در ميان آنها بهنام محمودي عضو شوراي اسلامي شهر نيز حضور داشت، در مقابل باغ سيب تجمعات اعتراضي برگزار كردند.
ماه‌ها بعد متوليان باغ كه نماينده بنیاد مستضعفان به شمار مي‌آيند، متعهد به احياي باغ سيب كرج شده و سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري كرج نيز به عنوان ناظر بر انجام صحيح اين تعهد شد.
محمد تقي ايراني فرماندار كرج نيز متعهد شد كه بر اين روند نظارت جدي داشته و به طور مرتب شخصا از روند احياي باغ بازديد كند.
اما امروز و با گذشت 11 ماه از آن روز تلخ، آيا باغ سيب كرج احيا شده است؟
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج روند احیای باغ سیب این شهرستان را مطلوب نمی‌داند.
عباس زارع به خبرنگار تابناك مي‌گويد: پس از اتفاقاتی که درباره باغ سیب کرج در ابتدای سال جاری پیش آمد و اعتراض‌هایی را ایجاد کرد، توافقاتی برای احیای این باغ که ارزش ملی دارد، انجام شد.
وی تصریح کرد: نهادی که هم اکنون این باغ را در اختیار دارد، متعهد شد که برای احیای باغ سیب کرج اقدام کرده و در این راستا سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج نیز به عنوان ناظر بر احیای باغ انتخاب و معرفی شد.
این مسئول با اشاره به بازرسی‌های انجام شده از باغ سیب کرج گفت: بازرسی‌ها و پیگیری‌های متعددی در ماه‌های اخیر از سوی ماموران ما انجام شده است که باید گفت اتفاق جدید و تازه‌ای در باغ سیب کرج شاهد نیستیم.
زارع افزود: این امر نشان می‌دهد که روند اصلاح و احیای باغ سیب کرج مطلوب نیست و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، در آینده این باغ که ارزش ملی دارد، خشک خواهد شد.
وی ادامه داد: برای حفظ و حراست از باغ سیب کرج و احیای این باغ به صورتی که نسل‌های آینده نیز از این مجموعه زیست محیطی ارزشمند استفاده کنند، باید عزم ملی داشته و با مدیریت جهادی امور را به جلو ببریم.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج بیان داشت: پیشنهادهایی نیز برای مشارکت در امر احیای باغ سیب مطرح شده، از جمله آن که بخشی از این باغ در اختیار شهرداری کرج قرار گرفته و وظیفه حفظ، نگهداری و احیای باغ سیب به این نهاد واگذار شود.
زارع گفت: این پیشنهاد هنوز عملیاتی نشده و همین امر در روند احیای باغ سیب موانعی را ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: در سال‌های قبل از کرج به عنوان شش تنفسی پایتخت یاد می‌شد، اما با از بین رفتن بخش مهمی از باغ‌ها و فضاهای سبز، کرج دیگر باغ‌شهر نیست.
زارع تصریح کرد: اگر می‌خواهیم باغ‌ها و درخت‌های باقی مانده به سرنوشت فضاهای سبز تخریب شده، گرفتار نشوند، نباید غفلت کنیم و از تمام ابزارهای موجود برای احیای باغ‌ها به ویژه باغ سیب کرج استفاده کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار