رئیس شبکه دامپزشکی شاهین‌دژ از واکسینه کردن بیش از 20 هزار دام سبک علیه بیماری تب برفکی خبر داد.
کد خبر: ۱۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸ 16 March 2015

اسلام رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: شبکه دامپزشکی شاهین‌دژ در طول 11 ماه امسال اقدام به مایه‌کوبی دام‌های سبک شاهین‌دژ کرده است.

وی ادامه داد: اکیپ دامپزشکی شاهین‌دژ در طول این مدت 20 هزار و 732 راس دام سبک را علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی کردند.

رجبی در تشریح بیماری تب برفکی، تصریح کرد: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های واگیردار در دام بوده که در صورت ابتلا دام‌ها به این بیماری باعث تلفات ، کاهش تولید شیر و لاغری می‌شود.

رئیس دامپزشکی شاهین‌دژ موثرترین راه پیشگیری از این بیماری را مایه‌کوبی دام‌ها ، رعایت ضوابط بهداشتی در سطح دامداری‌ها و اعمال محدویت در جابجایی و تردد دام عنوان کرد.

رجبی در خصوص راه‌های انتقال این بیماری، تصریح کرد:بیماری تب برفکی می‌تواند به همراه ذرات یا قطرات­ ریز تنفسی دام‌های آلوده منتشر و باعث آلودگی دام­‌های سالم شود.

وی دومین عامل انتقال این بیماری را کامیون­‌های حمل کود به علت ریخت و پاش کود آلوده عنوان کرد.

رئیس دامپزشکی شاهین‌دژ مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی را جلوگیری از ورود دام آلوده و حامل ویروس به دامداری‌ها و یا دامپروری تولید شیر و گوشت، ضدعفونی و رفع آلودگی دامداری‌های آلوده تا رفع بیماری، کشتار دام‌های مبتلا به خصوص در دامداری‌های بزرگ و مجتمع‌های تولید شیر و گوشت و سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه دام‌های مبتلا و رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه ای فردی اکیپ های واکسیناتور عنوان کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار