کد خبر: ۱۴۶۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸ 18 December 2015

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از ( بوکان ) :هر انسان معمولاً ۲۶ مهره در ستون فقرات خود دارد. مهره ها بوسیله صفحات انعطاف پذیری به نام دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا می شوند.اگر بنا به دلایلی دیسک از قسمت عقبی خود دچار بیرون زدگی یا فتق شود، این قسمت بیرون زده روی نخاع یا رشته های نخاع فشار وارد می کند و سبب بروز درد در ناحیه کمر با انتشار به پاها می شود.مردم به اصطلاح به این بیماری دیسک کمر می گویند که البته اصطلاح درست آن فتق دیسک کمری می باشد.

فتق دیسک کمری معمولاً در مقابل انجام فعالیت مکرر سنگین و خارج از توان بدن ایجاد می‌شود اما بد نشستن طولانی، خم و راست شدن مکرر، فعالیت‌ پس از خسته شدن عضلات کمر، فعالیت با برخی از ابزارآلات مانند چکش‌های بادی و مشاغلی مانند رانندگی بخصوص رانندگی با خودرو‌های سنگین، افراد را مستعد ضایعات دیسک کمر می‌کند.

مادر ۶۷ ساله در سال ۸۸ مورد عمل جراحی ستوان فقرات قرار گرفته بود که بعد از گذشت ۶ سال دیسک کمر وی در محل جراحی مورد نظر دچار مشکل شده بود که با وجود مراجعات مکرر به جراحان مغز و اعصاب در تهران و با توجه به سابقه بیماری دیابت و فشار خون عمل جراحی این بیمار جزو اعمال جراحی با ریسک بالا به نظر می رسید. و درصورت انجام عمل جراحی سلامت این مادر به خطر می افتاد.

سجاد خان بابا زاده جراح مغز و اعصاب شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد با وجود ریسک بالا ، عمل دیسک فتق کمر این خانم ۶۷ ساله را با انجام ۷ ساعت عمل جراحی با موفقیت به انجام رساند.و بیمار پس از طی مدت زمان بستری ۸ روز در بخش ICU اعصاب بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد با توجه به مراقبت مطلوب و زحمات شبانه روزی پرسنل این بخش با وضعیت جسمانی مناسب مرخص شد.

خانواده این بیمار با ارائه لوح سپاس و تقدیر از این پزشک حاذق که با وجود ریسک بالای این عمل جان تازه و امیدی دوباره را به این خانواده بخشیدند تشکر و قدردانی نمودند.

رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد گفت:در راستای اجرای طرح تحول سلامت و اجرای طرح ماندگاری پزشکان متخصص این جراح در بیمارستان و کلینیک تخصصی بیماران را ویزیت و از زمان راه اندازی بخش ICU اعصاب تا کنون ۵ جراح مغزو اعصاب در این مرکز فعالیت داشته اند

وی افزود: از آغاز حضور این جراحان تاکنون این بیمارستان به عنوان بلوک جنوب استان پذیرای بیماران اعزامی از شهرهای جنوب استان بوده و با وجود این متخصصین تعداد ارجاعات و اعزامی های از جنوب استان به مرکز استان در این مورد کاهش چشمگیری داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار