کد خبر: ۱۵۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴ 26 December 2015

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تنها راه خروج کشور از اقتصاد تک محصولی را تکیه بر اقتصاد و تولید دانش بنیان دانست و گفت: برای تحکیم پایه های اقتصاد مقاومتی باید پژوهش و علم محور برنامه ها قرار گیرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد کرج، دکتر بهروز میرزا روز شنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج افزود: تنها راه خروج از اقتصاد تک محصول و ایجاد رونق اقتصادی، اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان و توجه به تحقیق و پژوهش در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور است.

وی با اشاره به رابطه مستقیم پژوهش با اقتصاد و میزان درآمد و ثروت گفت: توسعه فن آوری و رابطه آن با میزان درآمد و ثروت کشور یک رابطه مستقیم است.

میرزا افزود: اهمیت این موضوع تا جایی است که بسیاری معتقدند در عصر حاضر، فناوری ضمن ایجاد رفاه در زندگی مردم، به حکومت ها قدرت و اقتدار می بخشد.

وی با اشاره به اینکه در جهان امروز، پیشرفت علم و توسعه فن آورانه علوم به منزله توانمندی و استحکام اقتصادی و سیاسی کشورها تلقی می شود،گفت: رتبه کشور جمهوری اسلامی ایران در تولید علم در جایگاه اول یا دوم منطقه بر اساس شاخص های پایگاه ISI و اسکوپوس می باشد.

وی ادامه داد: در جهان رتبه 16 یا 18 را داراست که رتبه خوبی است.

وی، بهبود وضعیت تولیدات علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دانست و افزود: قرار گرفتن 13 دانشگاه کشور در خدمت یک درصد دانشگاه های برتر دنیا، نشان دهنده موفقیت در حوزه آموزش و تولید علم، تحقیق و پژوهش است.

سرپرست دانشگاه اسلامی البرز جایگاه کشور را از نظر نظام فناوری و تولید پتنت و تجاری سازی جایگاه مناسبی ندانست و گفت: این بخش دارای مشکلات فراوان است و نیاز به بازورزی دوباره دارد.

وی با ارائه آماری رتبه کشور در شاخص تولید گواهی ثبت اختراع و پتنت(Patent)

را در جایگاه 107 جهان و 17 منطقه اعلام کرد و گفت: بر اساس افق چشم انداز 1404 و سیاست های کلی در زمینه علم و فناوری ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری بایستی به جایگاه رتبه نخست علم و فن آوری منطقه برسیم.

وی، ماموریت دانشگاه ها را در شرایط کنونی شامل بخش آموزش، توسعه علم، گسترش مرزهای دانش (تولید علم) و کمک به فرآیند تبدیل علم به فناوری دانست و افزود: دانشگاه های ما هر سه بخش را انجام نمی دهند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی البرز ادامه داد: برای رشد در حوزه فناوری، دانشگاه ها بایستی همراه با آموزش و ترویج و توسعه آن، پژوهش محور و بازار محور باشند.

وی درپایان سخنانش تنها راه خروج از اقتصاد تک محصول نفت و ایجاد رونق اقتصادی را اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان و توجه به تحقیق و پژوهش در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور دانست.

در پایان این مراسم با حضور دکتر بهروز میرزا، معاونین آموزشی، دانشجویی و فرهنگی، برنامه ریزی واقتصاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان از پژوهشگران برگزیده واحد کرج تجلیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار