معاون استاندار البرز:
مسئولان استان، مدیریت مترو، مدیریت شهری و رسانه‌ها شاهد هستند که من جزو معدود نفراتی بودم که از شرکت پیمانکار خط دو مترو کرج (شرکت سابیر) حمایت می‌کردم، اما تمام این تلاش‌ها متاسفانه نتیجه‌ای تاکنون در بر نداشته است.
کد خبر: ۱۶۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷ 12 January 2016
به گزارش تابناک – البرز: پس از سال‌ها کش و قوس درباره ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از قطار شهری کرج، بالاخره در تاریخ 9 دی ماه سال جاری نامه رسمی لغو قرارداد شرکت سابیر به عنوان پیمانکار خط 2 قطار شهری کرج ابلاغ شد.

متن این ابلاغیه که به دنبال تشکیل جلسه هیئت مدیره و مصوبه این هیئت تنظیم و از سوی روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان قطار شهری کرج و حومه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، به شرح زیر است:

بر اساس تصمیمات متخذه در دویست و بیست وهفتمین جلسه هیئت مدیره سازمان مورخ ششم دی ماه 1394 و جمع‌بندی عملکرد 9 ساله شرکت پیمانکار خط 2 قطار شهری کرج وهمچنین با توجه به اینکه شرایط تامین مالی پروژه که از سوی شورای محترم اسلامی شهر کرج و شهرداری برای حمایت کامل از ساخت و تکمیل خط 2 در نظر گرفته شده بود و متاسفانه مورد پذیرش و استقبال شستا و شرکت سابیر قرار نگرفت وهمچنین شرکت سابیر حاضر به ادامه همکاری و فعال نمودن کارگاه‌ها و تکمیل پروژه برای یک دوره سه ساله و بر اساس آخرین قیمت‌های مصوب شورای عالی فنی در قرارداد به تاریخ یازدهم اردیبهشت ماه سال 1391 نگردید و از طرف دیگر رکود زائدالوصفی که ماه‌ها بر پروژه حاکم و شرکت پیمانکار کمترین اهتمامی را برای فعال کردن پروژه از خود نشان نمی‌دهد،لذا به منظور تعیین تکلیف و رهایی پروژه از یک دور تسلسل و باطل که مدتها است بر پروژه مستولی گردیده، مقرر شد با ابلاغ فسخ از سوی کارفرما به ادامه حضور شرکت سابیر در پروژه خط دو خاتمه داده شود، لذا در تاریخ 9 دی ماه سال 1394 نامه اخطار فسخ صادر و به پیمانکار ابلاغ و مطابق نص صریح قرارداد پیمانکار ظرف مدت 14 روز مکلف به تخلیه کارگاه‌ها خواهد بود.

به دنبال این مصوبه، خبرنگار تابناک با هیربد معصومی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز و رئیس هیئت مدیره سازمان قطار شهری کرج گفت‌و‌گویی انجام داد و از وی درباره سرنوشت این پروژه مهم عمرانی پرسید.

معصومی در پاسخ اظهار داشت: شهرستان کرج همچون دیگر کلانشهرهای کشور از مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای بسیار رنج می‌برد که به طور قطع تکمیل و راه‌اندازی مترو در کاهش این معضلات نقش بسیاری دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز افزود: به همین دلیل یکی از مهمترین اولویت‌های دولت تدبیر و امید و مدیریت ارشد استان البرز، سرانجام بخشیدن به شرایط موجود در مترو کرج است.

وی تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری در هیئت مدیره و همچنین استانداری البرز برای رفع موانع پیش‌رو و تسریع در تکمیل پروژه قطار شهری کرج صورت گرفت و این تلاش‌ها همچنان با جدیت ادامه دارد.

رئیس هیئت مدیره سازمان قطار شهری کرج گفت: مسئولان استان، مدیریت مترو، مدیریت شهری و رسانه‌ها شاهد هستند که من جزو معدود نفراتی بودم که از شرکت پیمانکار خط دو مترو کرج (شرکت سابیر) حمایت می‌کردم، اما تمام این تلاش‌ها متاسفانه نتیجه‌ای تاکنون در بر نداشته است.

معصومی بیان داشت: پیش از این و طی سال 91 یک بار بحث افزایش قیمت‌ها در قرارداد پیمانکار فوق انجام شده و با توجه به اینکه شورای شهر کرج مصوبه بعدی خود در خصوص افزایش قیمت دوباره را لغو کرده بود، چاره‌ای به غیر از برگزاری جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره و استماع گزارش نهایی مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج را نداشتیم.

وی افزود: در این جلسه مدیرعامل مترو کرج طی گزارش مفصلی اعلام کرد که پیمانکار در انجام وظایف خود قصور داشته و تداوم همکاری در این شرایط نه تنها مقدور نیست، بلکه گره‌ای از مشکلات موجود باز نمی‌کند و باید قرارداد موجود به دلیل قصور پیمانکار فسخ شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز ادامه داد: با توجه به لغو مصوبه شورای شهر کرج مبنی بر افزایش مجدد قیمت قرارداد پیمانکار و همچنین گزارش مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج که ما هم به این گزارش اعتماد کردیم، راه‌ حلی به غیر از فسخ قرارداد با پیمانکار باقی نماند.

معصومی گفت: به همین دلیل قرارداد با شرکت سابیر فسخ و 14 روز طبق قرارداد به آنها فرصت داده شد که این فرصت نیز رو به اتمام است.

وی اظهار داشت: البته به زودی جلسه‌ای نیز با حضور مدیریت ارشد استان البرز و نهادهای تصمیم‌گیر اصلی به ریاست استاندار البرز برگزار و بار دیگر در این جلسه به شرکت پیمانکار فرصت داده می‌شود که از عملکرد خود دفاع کند.

رئیس هیئت‌ مدیره سازمان قطار شهری کرج تصریح کرد: پیمانکار نیز نظراتی داشته و تاکید دارد که در انجام وظائف قانونی خود طبق قرارداد کوتاهی نکرده است.

معصومی در پاسخ به این پرسش که سرانجام این بحث‌ها چه می‌شود، گفت: از آنجایی که پیمانکار معتقد به قصور نیست و تاکید دارد که وظایف خود را انجام داده است و هیئت مدیره و مدیریت سازمان قطار شهری کرج قرارداد پیمانکار را فسخ کرده است، حال یا پیمانکار این فسخ قرارداد را می‌پذیرد و یا اینکه به مراجع قانونی شکایت می‌کند.

وی افزود: در هر صورت دیگر کار در اختیار ما نیست و اگر پیمانکار فسخ قرارداد را نپذیرد و به مراجع قانونی شکایت کند، هیئت مدیره و مدیریت سازمان مترو کرج از نظر خود در این مراجع دفاع کرده و هر چه آنها تصمیم‌‌گیری کنند، تابع هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در پاسخ به این پرسش که مهمترین موضوع مورد اختلاف میان پیمانکار و سازمان قطار شهری چیست، گفت: موضوع اصلی مربوط به رقم قرارداد و شیوه تامین اعتبارات مالی برای تداوم است، قراردادی چندین سال قبل منعقد شده و همانطور که گفته شد، در سال 91 یک بار افزایش قیمت‌ها بر اساس قوانین جاری انجام شده و بار دیگر نیز پیمانکار خواستار افزایش رقم قرارداد است.

معصومی ادامه داد: از سوی دیگر مدیریت شهری می‌خواهد که اعتبارات مالی را از طریق واگذاری زمین تامین کند و پیمانکار معتقد است که باید این بودجه از طریق پرداخت وجه نقدی پرداخت شود، این در حالی است که شیوه فوق یکی از شیوه‌های مرسوم در کشور بوده و در حال حاضر در شیراز بودجه احداث مترو به صورت صددرصد و کامل از طریق واگذاری زمین تامین شده است، ضمن اینکه در مشهد 80 به 20 و در تبریز 60 به 40 اعتبارات را از طریق واگذاری زمین تامین کرده‌اند.

رئیس هیئت مدیره سازمان قطار شهری کرج در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا پرونده احداث مترو در کرج به این شرایط رسیده است، گفت: به نظر من پایه اصلی اشتباه گذاشته شده و در ابتدای کار این اشتباه صورت گرفته است.

معصومی اظهار داشت: در زمان برگزاری مناقصه شرکت سابیر به عنوان پیمانکار پیشنهادی حدود 40 تا 50 درصد کمتر از قیمت واقعی را مطرح می‌کند و به همین صورت نیز مناقصه را برنده می‌شود، در آن زمان به این موضوع دقت نشده که اساسا با این رقم نمی‌توان مترو را احداث کرد و این شرکت نیز توانمندی علمی و تخصصی لازم را ندارد، به نظر من از ابتدا ورود شرکت سابیر به این پروژه به عنوان پیمانکار اصلی اشتباه بود.

وی تصریح کرد: معلوم است که پیمانکار بعد از مدتی نمی‌تواند پروژه را با این رقم تکمیل کند و به همین دلیل درخواست افزایش قیمت را مطرح می‌کنند که یک بار در سال 91 این اتفاق می‌افتد، برای بار دوم نیز این درخواست مورد پذیرش قرار گرفت، اما پس از مدتی شورای شهر کرج مصوبه خود را لغو کرد، چرا که معتقد هستند پیمانکار از انجام وظایف خود قصور داشته است.

رئیس هیئت مدیره سازمان قطار شهری کرج افزود: این حرف را زمانی می‌گویم که بیش از 10 ماه به صورت یک تنه از شرکت سابیر حمایت کرده و می‌خواستیم کار با تعامل انجام شود.

معصومی در پایان گفت: امیدوارم گره کار در روند احداث مترو کرج باز شده و مردم هر چه سریع‌تر در این کلانشهر بتوانند از قطار شهری استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
آقای دکتر معصومی حالا که پی بردید از اول انتخاب شرکت سابیر اشتباه بوده و منابع مردم کرج دستخوش بازیهای سیاسی شده ،چرا متخلفان را به دادگاه معرفی نمیکنید؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
مسئلتن حضرت استاد اگر پیمانکار شکایت کند تا دادگاه حکم بدهد تکلیف چیست؟حکم دادگاه بدوی هم که قطعی نیست و قابل تجدید نظر خواهیست در طول این زمان که احتمالا به سال میرسد تکلیف مرتبطین با پروژه و بودجه های عمومی چیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار