کد خبر: ۱۶۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴ 16 January 2016


«وقتی جایگاه روابط عمومی در استانداری‌ها تنزل می‌کند» خبر مهمی است که چندی پیش منتشر شد و در انبوه اخبار دیگر به چشم نیامد.

چندی پیش خبری مبنی بر تنزل جایگاه روابط عمومی در استانداری‌های کشور منتشر شد که در موج‌های فزاینده اخبار و وقایع رخ‌داده دیگر امکان پرداختن تخصصی به آن مهیا نشد. این خبر شوک بزرگی به فعالان حوزه ارتباطات وارد کرد، به‌گونه‌ای که احساس شد تمام تلاش خستگی‌ناپذیر فعالان حوزه روابط عمومی طی دو دهه به ناگاه از بین رفته است.

در ادامه باید وضعیت تنزلی جایگاه روابط عمومی‌ها در استانداری‌های کشور موردبررسی قرار گیرد چراکه روابط عمومی استانداری نقش جدی در هماهنگی و تقویت ارتباطات دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در یک استان دارد.

نباید از خاطر دور داشت که يكی از مباحث مهم در موفقيت روابط عمومی‌ ضرورت حضور قدرتمند در تشكيلات اداری استانداری‌ها است چراکه روابط سازمانی فرايندی است كه موجب تنظيم ارتباطات درون و برون‌سازمانی می‌شود.

روابط عمومی استانداری‌ها در سراسر کشور نسبت به افزایش سرمایه‌های اجتماعی و احساس تعلق مردم وظیفه ذاتی دارند و باید برای ارتقا میزان رضایتمندی مردم همواره تلاشی شایسته داشته باشند.

ازاین‌روی انعکاس موفقیت‌های دولت در گوشه گوشه کشور نیازمند داشتن روابط عمومی فعال و حرفه‌ای است چراکه هرچقدر در این حوزه ضعیف عمل شود نارضایتی‌ها بیشتر شده و برند دولت تدبیر و امید آسیب جدی خواهد دید.

در ادامه باید گریزی به ظرفیت فضای مجازی زد؛ سطح مشارکت مردم در شبکه‌های اجتماعی بالاست کسی هم پیدا نمی‌شود که ضریب نفوذ بالای فضای مجازی در مدیریت افکار عمومی را منکر شود به همین منظور نیازمند فعالیت هوشمندانه روابط عمومی‌ها در فضای مجازی هستیم اگر روابط عمومی‌ها به معنای واقعی، حرفه‌ای نباشد و از جایگاه سازمانی مناسب برخوردار نباشد خودبه‌خود به توسعه پوپولیسم کمک کرده‌اند و تنزل جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات زمینه‌ساز عدم توفیق در مأموریت‌های جدید خواهد شد.

ازآنجایی‌که هيچ دولت، نهاد و سازمانی نمی‌تواند بدون موفقيت در حوزه روابط عمومی به‌عنوان يک مجموعه‌ای موفق مطرح شود باید تأکید کرد موفقيت استانداران به موفقيت و نقش‌آفرینی مطلوب روابط عمومی گره‌خورده است.

اگرچه در کنار جایگاه سازمانی مناسب می‌توان طرز تلقی و ميزان حمايت استانداران، بهره‌مندی از منابع، امكانات مناسب و همچنین شايستگی و توانمندی نيروهای شاغل و فعالیت‌های برنامه‌ای را از مهم‌ترین عوامل موفقیت روابط عمومی‌ها عنوان کرد اما بايد اعتراف کنیم اگر دولت، روابط عمومی را هزينه می‌داند باید نسبت به این تصمیم تجدیدنظر کند چراکه شکستش در جریان مدیریت افکار عمومی حتمی خواهد بود. روابط عمومی استانداری‌ها برای افزايش رضايتمندی جامعه، حفظ و تقويت حسن شهرت دولت، بهترين ابزار تبليغات برای موفقيت دولت محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود دولت و استانداران با نگاهی عمیق به اثرات داشتن روابط عمومی‌های قوی کارگروهی متشکل از اساتید، نمایندگان انجمن‌های علمی و صنفی این حوزه و مدیران و کارگزاران روابط عمومی تشکیل و تقویت این نهاد تأثیرگذار را در دستور کار خود قرار دهد تا به نیکی در ذهن و خاطر آیندگان به یادگار بماند چراکه خوشبختانه با توجه به فعالیت‌های چشمگير دانشمندان علوم ارتباطات و ايجاد شوراها و انجمن‌های مختلف روابط عمومی، كمبودی ازنظر علمی و نيروهای متخصص در کشور احساس نمی‌شود.

حتی بسترهای لازم علمی برای گذار از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی جديد و مبتنی بر فنّاوری اطلاعات نیز فراهم است به‌گونه‌ای كه مفاهيم جديدی از روابط عمومی، همچون روابط عمومی الكترونيک، روابط عمومی ديجيتال، روابط عمومی آنلاين، روابط عمومی سايبر و غیره به وجود آمده است.

در پایان باید گفت؛ متأسفانه علی‌رغم مهیاسازی بسترهای علمی هنوز توفیقی در توسعه روابط عمومی‌ها در كشور به دست نيامده است و شاهد رويكردهای سنتی و عدم موفقيت بسياری از روابط عمومی‌ها حداقل در نهادهای دولتی هستیم، چراکه دولت یازدهم در حوزه ارتباطات ضعف‌های مشهودی دارد و به باور بسیاری از تحلیلگران و فعالان رسانه‌ای، دولت در انعکاس و جریان سازی موفقیت‌ها و دستاوردهای خود ناکام بوده است.

یادداشت از احمد خیری مشاور رسانه‌ای شهردار کرج

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار