به نوشته رویترز نتایج این انتخابات توازن و آرایش قوای سیاسی بین دو جناح اصلی قدرت در ایران را در دوره پسابرجام تعیین خواهد کرد.
کد خبر: ۱۸۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 27 February 2016
رسانه های خارجی برگزاری انتخابات هفتم اسفند در ایران را در کانون توجه خود قرار داده اند و برخی از آنها که به منظور پوشش این انتخابات خبرنگار به ایران فرستاده اند با انتشار گزارش هایی از روز برگزاری انتخابات نتایج مشاهدات خود از روند برگزاری انتخابات را گزارش کرده اند.

به گزارش عصر ایران در بیشتر گزارش رسانه های خارجی چند نکته مشترک وجود دارد:

1- اذعان به حضور پررنگ مردم در پای صندوق های رای در تهران و دیگر شهرها و روستاهای ایران

2- نخستین انتخاب مردم ایران در دولت حسن روحانی و پس از آغاز عملی اجرای برجام

3- تاثیر نتایج این انتخابات بر آینده مسیر و سیاست های کشور

4- رقابت شدید بین دو اردوگاه سیاسی حامی دولت (اصلاح طلبان و اعتدال گرایان) و مخالفان و منتقدان دولت (اصولگرایان و محافظه کاران)

دو خبرنگار شبکه خبری سی ان ان در گزارشی از انتخابات هفتم اسفند ایران نوشتند:" بسیاری از ایرانیان جوانی که با آنها گفت و گو کردیم می گویند اوضاع زندگی آنها در دوره حسن روحانی بهبود یافته است در حالی که رای دهندگان محافظه کار می گویند نگران نفوذ غرب در کشور هستند. محافظه کاران ، اصلاح طلبان را متهم به باز کردن پای نفوذ خارجی ها به کشور می کنند و می گویند غرب از لیست انتخاباتی آنها حمایت کرده است. شعار مرگ بر آمریکا هنوز شعار معروفی در ایران است.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارشی از انتخابات ایران نوشت: نتایج این انتخابات توازن و آرایش قوای سیاسی بین دو جناح اصلی قدرت در ایران را در دوره پسابرجام تعیین خواهد کرد.

این خبرگزاری با اشاره به حضور دهها میلیونی ایرانی ها در پای صندوق های رای نوشت: انتخاب بین دو راه متفاوت است: باز شدن بیشتر درهای ایران به جهان خارج و  یا باقی ماندن در محور و مدار ضد غربی با کسب دست بالا از سوی بخشی از جناح اصولگرای مخالف دولت روحانی. این نخستین انتخابات در ایران پس از توافق هسته ای و رفع تحریم ها است.

به نوشته رویترز: مشارکت مردمی در انتخابات هفتم اسفند بسیار بالا بود و مهلت رای دادن 5 بار و به مدت 6 ساعت دیگر تمدید شد چون مردم زیادی بعد از ظهر جمعه به پای صندوق های رای رفتند.

این خبرگزاری با اشاره به گزارش های غیر رسمی از سوی خبرگزاری های فارس و تسنیم که وابسته به اصولگرایان هستند، نوشت با وجودی که مقامات رسمی برگزاری انتخابات گفته اند هیچ نتیجه  غیر رسمی اعتبار ندارد اما این دو خبرگزاری اصولگرا با انتشار خبرهایی غیر رسمی از نتایج انتخابات در برخی حوزه ها بر پیروزی نامزدهای اصولگرا تاکید دارد.

رویترز در ادامه نوشت به طور سنتی به نظر می رسد وضعیت اصولگرایان در حاشیه ها و شهرهای کوچک بهتر باشد و وضعیت نامزدهای اصلاح طلب و حامی دولت در شهرهای بزرگ و بین طبقه جوان رای دهنده بهتر است.

مهناز مهری یک بانوی 52 ساله و مادر 4 فرزند که در یک مرکز رای گیری در میدان خراسان به پای صندوق رای رفته است به رویترز گفته است او به لیست اصلاح طلبان رای داده است چون آنها دیدگاه های بهتری در مسایل اقتصادی و سیاست خارجی دارند.

اما در میدان بهشتی که یک منطقه محافظه کار در تهران است رضا گنجی علی لو گفته است به لیست اصلاح طلبان رای نمی دهد و ائتلاف اصولگرایان را انتخاب می کند. او دغدغه اصلی خود را نگاهبانی از دین و ایمان مردم می داند و معتقد است نباید همه چیز در اقتصاد خلاصه شود.

به نوشته رویترز هر دو اردگاه اصلاح طلبان و حامیان و نیز اصولگرایان منتقد و مخالف دولت روحانی در آوردن بدنه حامی شان پای صندوق های رای موفق عمل کرده اند.

رویترز به هنگام انداختن رای اکبرهاشمی رفسنجانی به صندوق از او درباره احتمال شکست لیست خبرگان مردم و لیست 30 نفره اصلاح طلبان و اعتدال گرایان حامی دولت برای مجلس پرسیده است و او در پاسخ گفته است: شکست این لیست به معنای شکست مردم خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشته است در انتخاباتی که با حضور گسترده رای دهندگان در ایران برگزار شده نتایج اولیه حاکی از پیشتازی اصلاح طلبان و اعتدال گرایان حامی دولت روحانی است.

این خبرگزاری نوشت: با این نتایج به نظر می رسد حسن روحانی در مجلس آینده با یک مجلس دوستانه تر و همراه تر مواجه خواهد بود.

به نوشته آسوشیتدپرس نتایج اولیه آرا حاکی است هیچ یک از سه اردوگاه سیاسی اصلی رقیب در ایران نخواهد توانست کنترل اکثریت 290 کرسی مجلس دهم را به دست گیرد اما اصلاح طلبان که به دنبال تغییرات دموکراتیک هستند نسبت به انتخابات سه دوره پیشین مجلس نتایج بهتری کسب کرده و پیشتاز هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار