کد خبر: ۱۹۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶ 03 March 2016

رئیس اداره کتابخانه های عمومی فردیس با بیان اینکه شور و شوق کودکان برای خواندن و مطالعه در کتابخانه های عمومی فراوان است ، گفت: باید فضای مناسب همراه با منابع لازم در این مکان ها برای تشویق کودکان به مطالعه و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در وجود آنان فراهم شود.

گلشن شیرمحمدی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر کودکان در همین دوران با مطالعه انس داشته باشند این رویه را در بزرگسالی ترک نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه بخش کودک از بخش های فعال کتابخانه هاست، گفت: در شهرستان های استان البرز، راه اندازی کتابخانه های اختصاصی کودک و نوجوان از نیازهای اساسی است .

شیرمحمدی اظهار کرد که در شهرستان فردیس 50 درصد اعضای کتابخانه کودک هستند و باید علاوه بر افزایش سرانه فضای بخش کودک ، منابع این بخش را افزایش داده و فعال کنیم.

وی در ادامه از اهم برنامه های کتابخانه های عمومی فردیس در بخش کودک گفت و افزود: قصه گویی برای کودکان، دوره های آموزشی مهارت قصه گویی مخصوص والدین، طراحی و نقاشی زیرنظرمربیان متخصص و برنامه های مناسبتی از جمله اقداماتی است که در بخش کودک انجام می شود.

وی گفت: طرح پلکان و رتبه بندی سطح مطالعه کودکان و ایجاد انگیزه در آنان بود که یکی از طرح های مناسب برای بخش کودک است و می تواند اشتیاق به مطالعه را در کودکان افزایش دهد.

بخش های کودک نوپا ولی فعال

ملک سیما تقی زاده کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی و کتابدار کودک کتابخانه علامه امینی فردیس ، فرهنگ سازی مطالعه در میان کودکان مهم ارزیابی کرد و گفت : برای آنکه بتوانیم مطالعه را در جامعه بسط و گسترش دهیم باید شور و اشتیاق آنان را به کتاب خوانی بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه اگر منابع غنی در بخش کودک تامین شود ، رغبت کودکان به مطالعه بیشتر می شود، افزود:در نهاد کتابخانه های عمومی بخش کودک بخش نوپا و جدیدی است و نیاز به تکامل در زمینه های منابع کتاب،محیط و ابزار کار با کودکان دارد که با توجه بیشتر می توان آن را پوشش داد.

کتابدار کودک کتابخانه علامه امینی فردیس در ادامه به بخشی از فعالیتها و کلاس های آموزشی گذرانده شده در طی سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: از سال 1391 که به عنوان کتابدار بخش کودک مشغول به فعالیت شدم،با توجه به نیازهای این بخش با نشریات کودک، نویسندگان، ویژگی کتاب کودک و نوجوان و مواردی از این قبیل آشنایی پیدا کرده و در کلاس های آموزشی متعدد این حوزه شرکت کردم که می تواند بسیار موثر باشد.

تقی زاده در ادامه برپایی نشست کتاب خوان در مدارس،مهدهای کودک و دیگر اماکن مربوط به کودکان را در رشد مطالعه در کودکان و نوجوانان موثردانست و افزود:کتابداران باید بصورت متمرکز در بخش کودک فعالیت کرده و از فعالیت در بخش بزرگسالان فارغ شوند زیرا عدم تمرکز موجب کاهش روندکاری می شود .

وی در پایان به مواردی همچون کمبود فضای کافی در بخش کودک و کمبود منابع اشاره کرد و گفت: حسن خلق کتابدار از مواردی است که کمبودها را پوشش داده و موجب جذب کودکان به کتابخانه خواهد شد و این مهم ترین اصل برای کتابدار بخش کودک در کنار دیگر اصول حرفه ای این بخش است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار