کد خبر: ۲۰۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱ 22 March 2016

روستای فرخ آباد و زیبادشت از توابع شهرستان فردیس در استان البرز با طبیعتی سرسبز، زیبا و پیشینه باستانی و تاریخی از مناطق جذاب گردشگردی این استان است.

به گزارش ایرنا، فرخ آباد و زیبادشت به لحاظ جغرافیایی جنوبی ترین روستای البرز با حدود 12 هزار جمعیت در مسیر جاده شهر ماهدشت و مرز بین شهرستان کرج و شهر صفادشت از توابع استان تهران و در حوزه استحفاضی شهرستان فردیس واقع است.

شغل اصلی مردم روستا با توجه به زمین های زراعی و باغ های اطراف روستا ، کشاورزی و باغداری است و مهمترین محصولات باغات آن گیلاس، زردآلو، گوجه سبز، سیب، گلابی و محصولات صیفی نیز گوجه فرنگی، خیار، انواع کلم می باشد.

دو منطقه صنعتی به نام های داشلجه و شهرک صنعتی ولیعصر نیز با حدود یکصد واحد تولیدی در نزدیکی این روستا ایجاد شده است.

قدمت این روستا به لحاظ تاریخی به دوره باستان بازمی گردد که غلامعلی تپه در جنوب روستا از جمله آثار تاریخی آن است و گفته می شود

محل سکونت اولین ساکنین این منطقه بوده است.

با توجه به یافته های باستان شناسی و سفالینه های اخرایی رنگ پیشینه تاریخی روستا به یکهزار سال قبل از میلاد باز می گردد.

دیوار و برجک نگهبانی مربوط به قلعه فرخ آباد ، حمام قدیمی با یک میدان مرکزی که در اطراف این میدانگاه بناهایی چون حمام عمومی، عبادتگاه و ابنیه عمومی مشاهده می شود، از جمله بناهای تاریخی فرخ آباد و زیبا دشت است.

در ساخت حمام قدیمی روستای فرخ آباد و زیبا دشت که از آجرهای چهارگوش و ملات ساروج استفاده شده است که براثر فرسودگی و عدم مرمت حدود اواخر سال 1357 تخریب شد.

با این حال این روستا با برخورداری از چشم اندازهای زیبا و هوای مطبوع بیشترین جذابیت را می تواند برای گردشگران داشته باشد همانگونه که بسیاری بخاطر همین ویژگی ها و نزدیکی به شهر ساعت های زیادی را در فضای این روستاها سپری و خستگی روزانه و زندگی ماشینی را از تن به در می کنند.

دهیار فرخ آبادزیبادشت در مورد قدمت و ظرفیت های گردشگری این روستا، می گوید: این روستا با برخورداری از محوطه ها و تپه های باستانی از جمله تپه های فرخ آباد و مرد آباد که مربوط به هزاره پنجم تا سوم قبل از میلاد هستند، از ظرفیت های بالقوه گردشگری برخوردار است.

علی محمدی افزود: گورستان باستانی زرکان نو و تپه دشت بهشت دارای آثاری از هزاره اول قبل از میلاد هستند که در سال های 81 و 90 شناسایی شده اند.

وی گفت : تپه امامزاده احمد و محمود، حسین آباد، زال تپه، قلعه حیدر آباد امامزاده قاسم از دیگر آثار این منطقه مربوط به دوره تاریخی و اسلامی هستند.

روستای فرخ آباد و زیبادشت به دلیل فاصله کمی که با شهرستان فردیس و کرج دارد ، می تواند پذبرای خیل علاقه مندان به گشت و گذار در روزهای مختلف بویژه روز طبیعت ˈ سیزدهم فروردین ˈ باشد و توجه به ظرفیت های این روستا موجب تقوبت گردگشری استان البرز خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار