کد خبر: ۲۰۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷ 26 March 2016
غار زیبا و منحصر به فرد یخ مراد واقع در محور کرج - چالوس این روزها گردشگران را به خود می خواند، غاری با قندیل های یخی که تجربه یک روز زمستانی را در دل بهار میسر می کند.

در جاده کرج چالوس غار زیبا و منحصر به فردی قرار دارد که این روزها گردشگران را به خود می خواند، غاری با قندیل های یخی که تجربه یک روز زمستانی را در دل بهار میسر می کند.

غار «یخ مراد» که در ۶۵ کیلومتری پایتخت قرار گرفته است در حوالی روستای «آزادبر» و روستای «کهنه ده» در منطقه «گچسر» و جاده چالوس واقع شده، دریچه ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده‌ و مسیرش به صورت کلی، شیب دار و رو به پایین است.

ارتفاع این غار از سطح دریا حدود ۲ هزار و ۶۴۰ متر است ضمن اینکه دهانه غار یخ مراد، سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد.

در ماه‌های اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت به سر می‌برند و گردشگران با حضور در غار در زمان‌های یادشده، تصویری بسیار به یادماندنی از یک غار زیبا را مشاهده می کنند

غار یخ مراد یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی جاده چالوس محسوب می شود و گردشگرانی که می خواهند بازدید کاملی از جاذبه های گردشگری این محور داشته باشند، بهتر است به این غار نیز سری بزنند و از آن دیدن کنند.

مناسب‌ترین زمان برای دیدار از این غار مربوط به اسفند و فروردین و فصل بهار است در این فصل، آب‌های ناشی از بارندگی قطره قطره در داخل غار تبدیل به قندیل‌های بسیار دیدنی و زیبا می‌شود.

همچنین در زمان‌های یادشده، در محوطه بیرون غار منظره گیاهان معطر کوهستانی، تصویری بسیار زیبا به وجود می آورد که دیدن آن، گردشگران را به وجد می آورد.

همانگونه که گفته شد، مسیر غار یخ مراد به صورت کلی، شیب دار و رو به پایین است و با رسیدن به اعماق کوه، چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیت‌های اسفنجی غار نمایان می‌شود. یکی از مواردی که غار یخ مراد را مشهور و بسیار زیبا کرده، قندیل‌های یخی بسیاری زیبای این غار است که طبق گفته گردشگرانی که به این غار آمده اند، این قندیل‌ها تا اواسط خردادماه عمر می‌کنند.

غار یخ مراد سه تالار اصلی، یک برکه یخی و یک آبشار یخی دارد ضمن اینکه این غار دارای بادگیر و هواکش‌های مخفی فراوانی است و هوای خارج با شدت داخل غار می شود.

این امر موجب شده که هوای غار فوق العاده سرد باشد و آب‌های موجود در غار نیز به حال انجماد درآمده اند و توده های بزرگ یخ و مخزن‌های وسیع یخی را تشکیل داده اند.

یخبندان غار از اسفند ماه آغاز و تقریبا تا اواسط بهار سال بعد ادامه دارد ضم اینکه در طول تابستان و پاییز به علت خشکی هوا و عدم جریان آب، یخ‌ها ذوب می شوند و کاهش می یابند.

غار یخ مراد یکی از پر پیچ و خم ترین غارهایی است که نظیر آن به ندرت دیده شده و به همین دلیل، بازدید تمام نقاط این غار، مستلزم وقت کافی و دقت و حوصله فراوان است.

البته لازم است گردشگرانی که می خواهند به این غار سر بزنند، کروکی دقیق و کاملی از غار را همراه خود داشته باشند تا در موارد مورد نیاز بتوانند از این کروکی کمک بگیرند.

همچنین طبق نظرات بسیاری از گردشگرانی که به این غار آمده اند، برای بازدید کامل از این غار، وسایل حرفه‌ای غارنوردی مورد نیاز است و این امر باید مد نظر گردشگران علاقمند به غارنوردی باشد.

بسیاری از مسافرانی که از جاده چالوس عبور می کنند، اطلاعی از وجود چنین غار زیبایی در حوالی این جاده ندارند و اگر از این وجود این غار مطلع شوند، بسیاری از آنها به این غار سر می زنند و چندساعتی را در این غار و محیط زیبای بیرون آن می گذرانند.

به گزارش مهر، غار یخ مراد به لحاظ ویژگی های طبیعی اش در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از عمده دلایلی که مانع جمع آوری اطلاعات میدانی و پژوهشی باستان شناسی در آن شده به دشواری مسیر عبوری داخل غار باز می گردد.

این در شرایطی است که مسیر ارتباط یک دهلیز با دهلیز دیگر گاه چنان تنگ می شود که برای حرکت در آنها ناچار باید به صورت نیم خیز یا سینه خیز پیش رفت.

با این همه اغلب افرادی که به درون این تاریخ ۵۰ میلیون ساله نفوذ کرده اند از عبور در آن به عنوان یکی از لحظات ناب و زیبای زندگی شان نام می برند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار