در اینجا سوالاتی را مشاهده می‌کنیم که شاید برای ما هم سوال باشند اما به این کودکان اجازه داده شده از دانشمندان حوزه‌های مختلف سوال‌های جالب و خوبی را بپرسند.
کد خبر: ۲۰۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲ 29 March 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

تامی 7 ساله از دکتر الکس بلوز سوال می‌کند که اولین بار شمردن از کجا آمد؟

 

اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون,دانشمندان

 

الکس پاسخ می‌دهد به احتمال زیاد از نگاه کردن به ماه، گذشتگان ما به اینکه ماه چطور از ماه کامل به هلال کوچک تبدیل می‌شود و این چرخه مرتبا تکرار می‌کردند توجه نشان می‌دادند. برای بررسی این چرخه اجداد ما روز‌ها را روی چوب، سنگ یا دیوار غار‌ها علامت می زدند احتمالا به همان شکلی که زندانیان روی دیوار زندان ترسیم می‌کنند تا متوجه شوند روز‌ها به چه شکل بوده‌اند.

در نتیجه هدف شمارش علاقه به دنبال کردن زمان بوده که هزاران سال بعد منجر به اختراع اعداد شده‌است.

شارلوت 8 ساله می‌پرسد چرا پشه‌ها تنها بعضی افراد را نیش می‌زنند نه همه انسان‌ها را؟

 

اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون,دانشمندان

 

دکتر راب هیکس اینچنین به این سوال پاسخ می‌دهد: پشه‌ها حس بویایی فوق‌العاده قوی‌ای دارند و به مواد شمیایی که از بدن فرد آزاد می‌شود جذب می‌شوند. این ماده شیمیایی دی‌اکسید کربن است که افراد با بازدم از ریه‌هایشان خارج می‌کنند. این دی‌اکسید کربن مانند کد پستی هر فرد است که پشه‌ها را ترغیب به نیش‌زدن آن‌ها می‌کند. آن‌ها با نزدیک شدن به فرد، اینکه آیا آن فرد خوش بو و خوش طعم به نظر می‌رسد را ردیابی کرده و تشخیص می‌دهند آیا آن فرد گزینه مناسبی است یا نه.

شانای 10 ساله از دکتر مایک وبستر پرسید که آیا ماهی قرمز من، مرا تشخیص می‌دهد؟

 

اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون,دانشمندان

 

او پاسخ می‌دهد ماهی‌ها از آنچه انسان‌ها تصور می‌کنند باهوش‌ترند. مردم همیشه می‌گویند ماهی‌ها وقایع را تنها تا 3 ثانیه به یاد می‌آورند در حالی که ماهی‌ها چیزهای زیادی یاد می‌گیرند و آن‌ها را برای مدت نسبتا طولانی به خاطر می‌سپارند.ماهی‌ها تکامل یافته‌اند و می‌توانند ماهی‌ها را از هم تمییز دهند و به هم اطلاعاتی انتقال دهند. برای ماهی‌ها دیدن مهم است اما حس بویایی و لامسۀ آن‌ها قوی تر است.

بن 8 ساله از دکتر لوئیس لیکی پرسید چرا انسان‌ها دم ندارند؟

 

اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون,دانشمندان

 

دکتر لیکی می‌گوید هیچکدام از گونه‌های آدم‌های میمون وار دم نداشته‌اند و عملکرد دم در پستانداران برای حفظ تعادلشان است آن هم هنگامی که بین درختان تاب می‌خورند. اما با اینکه اکنون انسان‌ها روی دوپای خود راه می‌روند، بقایای دم در بدنشان باقی‌است، در واقع اگر شما با شدت زیاد و به پشت روی زمین پرت شوید ممکن است باعث شکستن آن شوید. ‌

  بیتوته




مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار