در واقع امریکایی ها با درک موضوع عدم اعتماد تاریخی ایرانی ها به روس ها، سعی می کنند از این موضوع استفاده کرده و برنامه ها و سیاست های خود را از این طریق تسهیل کنند. این در حالی است که ایران باید با چشمان باز با رصد تحولات و عدم اعتماد کامل به همه بازیگران بین المللی، مواظب هر گونه تلاش امریکایی ها برای تغییر محاسباتی ایران باشد.
کد خبر: ۲۰۹۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰ 09 April 2016
سیاست های روسیه در قبال ایران از دیرباز همواره مورد اعتماد صد درصدی مردم ایران نبوده، زیرا حافظه تاریخی مردم ایران در مورد روسیه پر از فراز و نشیب هاست که گاهی حتی تمامیت مرزی این مرز و بوم را مورد تهاجم قرار داده است.

به گزارش «تابناک»، در دوران اخیر در مذاکرات هسته ای و همچنین برخی قراردادهای اقتصادی و نظامی این نگرش شک آلود به روس ها ادامه داشته که البته در برخی موارد نیز این شک ها به واقعیت انجامیده است و روس ها به تعهدات خود کامل عمل نکرده اند. نمونه آن تحویل سیستم دفاعی اس 300 و همچنین برخی بدقولی ها در اتمام پروژه نیروگاه بوشهر از این قبیل موارد است.

با این حال، پس از اجرای برجام و تغییر در وضعیت منطقه از جمله تحولات در سوریه و یمن، همکاری های اقتصادی و نظامی ایران و روسیه به شدت افزایش پیدا کرده است. از این روی، برخی تحلیلگران این افزایش روابط را تفسیر به شرکای راهبردی ایران و روسیه می کنند.

موضوعی که آقای ظریف، وزیرامورخارجه کشورمان نیز در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری تاس به آن اشاره می کند و بیان می دارد که روابط ایران با هیچ کشوری نمی تواند مانع گسترش روابط راهبردی ایران و روسیه شود.

در واقع دو موضوع اساسی در دوران اخیر به شدت به مواضع ایران و روسیه گره زده است که همکاری این دو کشور می تواند، معادلات منطقه ای و بین المللی در این موضوعات را تغییر دهد.

بحران سوریه و دفاع ایران و روسیه از مواضع دولت فعلی سوریه و همچنین ائتلاف ضد تروریست ها، ایران و روسیه را بسیار به هم نزدیک کرده است، به گونه ای که یک ضلع بازی در جریان بحران سوریه، ایران و روسیه هستند. در واقع جبهه مقاومت در مقابل غرب و ائتلاف عربی برای تغییر دولت در سوریه و همچنین گروه های تروریستی، دو کشور ایران و روسیه هستند.

موضوع دیگری که در این شرایط پسابرجامی ایران نیاز به همکاری و حمایت روس ها دارد، موضوع موشک و قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل است. امریکایی ها و غربی ها به شدت تمایل دارند که بتوانند در بعد موشکی ایران را مهار کنند و در این راستا نیازمند حمایت شورای امنیت از این اقدام هستند. تنها سد موجود در این باره نیز روسیه است که در صورتی که بتوانند این کشور را همراه خود کنند، می توانند در این باره فشارهایی را به ایران بیاورند.

بنابراین به نظر می رسد استراتژی جدید امریکایی در مواجهه با موضوع ایران، استفاده از حربه اختلاف میان ایران و روسیه است، زیرا اگر امریکایی ها بتوانند در حلقه مقاومت ایران و روسیه خلل و اختلافی ایجاد کنند، خواهند توانست در همه موضوعات منطقه ای و بین المللی دست برتر را به دست گیرند.

نمونه این تلاش امریکایی را می توان در خبرپراکنی درباره موضوعات مورد توافق ایران و روسیه بیان داشت. در روزهای اخیر، بارها منابع آگاه امریکایی بیان می کنند که امریکا و روسیه بر سر آینده سوریه و یا بشار اسد به توافق رسیده اند. یا اینکه در جدیدترین اقدام سه دیپلمات غربی در گفت و گو با بلومبرگ مدعی شده اند که امریکا و روسیه در حال تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه هستند و آن را عزم جدی دو کشور برای پایان بحران پنج ساله سوریه قلمداد کرده اند.

این در حالی است که بارها روس ها این گونه خبرپراکنی امریکایی ها را دروغ نامیده اند؛ بنابراین به نظر می رسد که امریکایی ها برای اینکه بتوانند خللی در روابط راهبردی ایران و روسیه ایجاد کنند، درصدد هستند از طریق دروغ های رسانه ای پیرامون موضوعات مشترک ایران و روسیه این اتحاد را فرو بریزند.

در واقع امریکایی ها با درک موضوع عدم اعتماد تاریخی ایرانی ها به روس ها، سعی می کنند از این موضوع استفاده کرده و برنامه ها و سیاست های خود را از این طریق تسهیل کنند. این در حالی است که ایران باید با چشمان باز با رصد تحولات و عدم اعتماد کامل به همه بازیگران بین المللی، مواظب هر گونه تلاش امریکایی ها برای تغییر محاسباتی ایران باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار