کد خبر: ۲۱۳۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵ 17 April 2016


شوراي اسلامي و دهياري روستاي سرخاب شهرستان ساوجبلاغ در حركتي ارزشمند، بخشي از سيلاب و سرريز رودخانه كردان در گودال هاي بزرگ و شن چاله هاي معادن متروكه شن و ماسه در اطراف اين روستا ذخيره سازي كردند.

رئيس شوراي اسلامي روستاي سرخاب از توابع بخش مركزي شهرستان ساوجبلاغ روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: به دنبال خشكسالي هاي اخير ، بخش زيادي از سفره هاي زير زميني شهرستان ساوجبلاغ از آب تهي شد كه با استفاده از فرصت بارش هاي مناسب فروردين ماه جاري توانستيم با كمك مردم ومسئولان ، گودال هاي بزرگ معادن متروكه شن و ماسه را به محل ذخيره آب و تقويت سفره ها تبديل كنيم .

عباس رنجبر افزود: شوراي اسلامي و دهياري سرخاب در يك اقدام عملي ميليون ها متر مكعب از سيلاب رودخانه كردان را با هدايت در شن چاله ها و معادن متروكه ذخيره كرده اند تا ضمن استفاده براي اراضي كشاورزي ، كاستي آب سال هاي گذشته سفره هاي زير زميني جبران شود.

رئيس شوراي اسلامي روستاي سرخاب گفت : براي اجراي اين طرح از فرمانداري و اداره امور آب شهرستان ساوجبلاغ مجوز دريافت كرديم و با حفر كانالي در بستر رودخانه كردان ، بخش زيادي از سيلاب بهاره را در بيش از 10 هكتار از معادن حاشيه رودخانه كه متعلق به يكي از كشاورزان است ، ذخيره سازي شد.

وي بيان داشت: درسال ها گذشته با طغيان رودخانه كردان ، بسياري از روستاها و تاسيسات حاشيه رودخانه خسارت مي ديدند كه با انتقال آب به معادن متروكه ضمن ذخيره سازي و تقويت سفره ها ، اثر تخريبي سيلاب از بين مي رود.

رئيس شوراي اسلامي روستاي سرخاب ساوجبلاغ افزود: اين اقدام عملي نيز با استقبال و خوشحالي كشاورزان ، باغداران و روستاييان همراه شده است.

رنجبر گفت: تقويت سفره هاي زير زميني با افزايش آبدهي چاه هاي كشاورزي و آشاميدني همراه است و اين رويه بايد در سراسر كشور عملي شود.

دهيار روستاي سرخاب هم با بيان اينكه ذخيره آبي چشمگيري در پس بارندگي هاي فروردين در گودال هاي بزرگ معادن متروكه شن وماسه

اين روستا ايجاد شده از فرمانداري ساوجبلاغ خواست تا با هماهنگي لازم معادن متروكه منطقه تهراندشت استان البرز را براي هدايت سيلاب ها و ذخيره سازي آب در اختيار اين دهياري قرار دهند.

جعفر خيام افزود: حدود 60معدن شن و ماسه متروكه در تهراندشت ساوجبلاغ وجود دارد كه اغلب داراي گودال هاي به عمق 15 تا 20 متر است و اگر اين گودال ها به ذخيره سازي آب در فصل بارندگي تبديل شود بحران كم آبي غرب استان البرز در فصل تابستان فروكش مي كند.

وي افزود: سيلاب ها در هر سال آبي از ارتفاعات ساوجبلاغ به سمت دشت ها و نمك زارهاي اشتهارد و نظرآباد سرازير مي شود بدون آنكه استفاده بهينه از اين سيلاب ها به عمل آيد ضمن آنكه با تخريب اراضي ، خانه هاي روستايي و خسارت ديگر همراه است .

روستاي شش هزار نفري سرخاب از توابع بخش مركزي ساوجبلاغ داراي اراضي كشاورزي حاصلخيز و باغات پرمحصول است.

استان البرز در سال هاي اخير به علت كاهش بارندگي ها با بحران كم آبي مواجه شد و سطح سفره هاي زير زميني اين استان به پايين ترين سطح خود در چند سال گذشته رسيد بطوريكه طبق گزارش هاي كارشناسي ، سال گذشته حفاري براي دستيابي به آب در اراضي البرز به بيش از 250 متر رسيد در حاليكه تا اواخر دهه 70 آب كشاورزي و آشاميدني در استان از طريق چاه هاي به عمق كمتر از 40 متر انجام مي شد.

ميزان بارندگي هاي سال زراعي جاري از مهر 94تا نيمه نخست فروردين ماه 95 در استان البرز 340 ميلي متر اعلام شده است كه البته در روزهاي اخير بارش هاي مناسب بهاري اين ميزان بارندگي هاي استان را بطور چشمگيري افزايش داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار