وی در مورد روند احیای این باغ تصریح کرد: باید اطلاع‌رسانی انجام شود که قطع درختان برای احیای آن ضروری است و ساخت و ساز در این باغ پذیرفتنی نیست و دستگاه قضایی و مردم اجازه ساخت و ساز نخواهند داد.
کد خبر: ۲۲۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 02 May 2016
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: آینده باغ سیب کرج را فقط مردم تعیین خواهند کرد.
احمد فاضلیان با ابراز تأسف نسبت به شرایط پیش آمده برای باغ سیب مهرشهر کرج اظهار داشت: این باغ سرمایه ملی است و با وجود اینکه پتانسیلی ارزشمند برای محیط زیست استان محسوب می‌شود در حفظ و نگهداری آن غفلت شده است.
وی شرایط کنونی این باغ را ناشی از بی‌توجهی‌ها در سال‌های ابتدایی دهه 60 عنوان کرد و گفت: تصمیمات اخذ شده در آن برهه غلط و غیرکارشناسی بوده است که امروز با توجه به اهمیت آن در حفظ سلامت مردم، باید تلاش کنیم جبران مافات کنیم.
رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه درختان جمع‌آوری و کشت شده در این مجموعه، بهترین نوع در جهان بوده‌اند، افزود: متاسفانه تلاش‌های گسترده‌ای در سال‌های اخیر برای تغییر کاربری آن انجام شد که با مقاومت مسئولان و متولیان امر، این اتفاق شوم در کرج رخ نداد.
وی با تقدیر از همه کسانی که در حفظ باغ سیب کرج همت و تلاش کرده‌اند، تصریح کرد: به دنبال راهکارهای فنی و تخصصی برای احیای میراث ملی هستیم، بازسازی آن در تاریخ منابع طبیعی کشور ثبت خواهد شد که امیدواریم شرایطی فراهم شود مردم پس از احیا بتوانند از برکات آن بهره‌مند شوند.
فاضلیان با تاکید بر اینکه هر نوع مصوبه شورای عالی شهرسازی کشور که منجر به آسیب جزیی یا تغییر کاربری در باغ سیب شود اجرایی نمی‌شود، اظهار داشت: موضوع تعیین مالکیت این زمین باید روند قانونی خود را طی کند ولی حفظ کاربری این مجموعه و احیای آن جزو ضروریات است.
رئیس کل دادگستری استان البرز از ادارات و دستگاه‌های مسئول خواست روند احیای این باغ را در فرایند اداری قرار ندهند و امور به سرعت سپری شود تا باغ سیب کرج احیا شود.
وی در مورد روند احیای این باغ تصریح کرد: باید اطلاع‌رسانی انجام شود که قطع درختان برای احیای آن ضروری است و ساخت و ساز در این باغ پذیرفتنی نیست و دستگاه قضایی و مردم اجازه ساخت و ساز نخواهند داد.
همچنین دادستان عمومی و انقلاب کرج بر ضرروت حفظ باغ سیب کرج تأکید کرد و گفت: هیچ تغییر کاربری در باغ سیب کرج رخ نخواهد داد.
حاجی رضا شاکرمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باغ سیب کرج به عنوان ریه تنفسی شهر کرج محسوب شده و اجازه تغییر کاربری به این مهم را نخواهیم داد.
وی تأکید کرد: با خشک شدن باغ سیب کرج می‌توانیم شاهد تأثیرات منفی در آب و هوای البرز و تهران باشیم.
این مسئول با بیان اینکه این باغ عمر بیش از 45 سال دارد افزود: به دلیل اهمیت این باغ تاکنون هیچ تغییر کاربری در آن انجام نشده است.
شاکرمی اعلام کرد: متأسفانه با بی توجهی به این باغ طی سال‌های گذشته باغ سیب کرج به سمت خشک شدن رفته لذا باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهیم.
وی با بیان اینکه باید درختان جدیدی در این باغ کاشته می‌شد،‌ اما این اتفاق نیفتاد افزود: در این راستا باید برای احیا و بازسازی این باغ تمهیدات لازم صورت گیرد.
دادستان کرج گفت: 70 هکتار از این باغ به دست دانشگاه علامه طباطبایی واگذار شده بود که به دلیل عدم توجه مسئولان درختان این محدوده و تغییر کاربری آن از درخت به زراعت در معرض خشک شدن قرار گرفت.
شاکرمی با بیان اینکه اراضی این باغ جزو اراضی ملی است تأکید کرد: اجازه هیچگونه تغییر کاربری را در این باغ نخواهیم داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار