معرفی جاذبههای معنوی البرز
غلامحسین بنان، مرتضی حنانه، احمد شاملو، صفر قهرمانیان، احمد محمود، عبدالعلی وزیری و جلال ذوالفنون از مشاهیری هستند که در گورستان امامزاده طاهر (ع) دفن شدهاند.
کد خبر: ۲۳۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 15 April 2015
امامزاده طاهر (ع) نام امامزاده‌ای است واقع در شهر کرج است.
این مکان در مسیر اتوبان کرج - قزوین بعد از پل مهرشهر واقع شده و در قسمت شرقی شهرک دریا و شمال باغ سیب مهرشهر و در حریم شمالی راه‌آهن کرج – قزوین قرار دارد.
 راه دسترسی به آن از حریم راه فرعی آزادراه است. بخشی از بنای فوق متعلق به دوره صفویه و بخش دیگر آن مربوط به دوره معاصر است
مساحت اراضی آن بالغ بر شش هکتار است که در آن ساختمان حرم، صحن، پارک و فضای سبز، وضوخانه و بلوار شمالی با آب‌نمایی زیبا احداث شده ‌است. ساختمان قدیم بقعه به علت فرسودگی بنا و انفکاک دیوارها در سال ۷۴ تخریب و ساختمان جدید با طرحی زیبا و در مساحت ۱۴۰۰ متر مربع بنا گردیده که دارای یک گنبد خانه، دو شبستان زنانه و مردانه، دو رواق شمالی و جنوبی، دو گلدسته و یک ایوان الحاقی زیباست.
ضریح جدید در سال ۷۹ که به شکل سنتی ساخته و نصب گردید.
این بنا گنبد بلند و نوساز و زیبایی دارد که مربوط به صحن و سرای امامزاده طاهر (ع) است. تاسیسات و بناهای قبلی امامزاده که کاملا تخریب شده بود توسط اداره اوقاف نوسازی شده ‌است.
بر اساس اسناد و مدارک، نسبت امامزاده طاهر (ع) به امام زین‌العابدین (ع) می‌رسد.
امامزاده طاهر (ع) در محوطه بسیار وسیعی واقع شده و حیاط آن یکی از گورستان‌های پرجنب‌وجوش شهرستان کرج است و آوازه آن به‌ واسطه شخصیت‌هایی است که در آن به خاک سپرده شده‌اند.
غلامحسین بنان، مرتضی حنانه، احمد شاملو، صفر قهرمانیان، احمد محمود، عبدالعلی وزیری و جلال ذوالفنون از مشاهیری هستند که در گورستان امامزاده طاهر (ع) دفن شدهاند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار