کد خبر: ۲۴۳۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹ 11 June 2016


در حالی که تعداد جان باختگان در رودخانه و سد کرج از ابتدای سال تا خرداد ماه سال گذشته 2 نفر بوده، این میزان در سال جاری تا کنون 13 نفر بوده که زنگ خطری محسوب می شود و ضرورت دارد مردم از خطرات موجود در این خصوص آگاه شوند.

به گزارش ایرنا، آمار جان باختگان در آب های خروشان البرز در سال جاری نشان می دهد که بسیاری از گردشگران و مردم کمتر به خطرات رودهای خروشان و سیل آسای البرز آگاهی داشته و به قول بعضی ها سلامتی خود را به خطر امواج می سپارند.

رودخانه ها وسدها با توجه به جاذبه وزیبایی های خود درفصول مختلف سال میزبان گردشگران است، اما بی توجهی و ناآگاهی مسافران و حتی نبود حصارهای امن و علائم های اخباری و اخطاری سفر شاد آن ها را به تلخی می گراید.

طبق آمارها درسه ماه سال جاری 13نفر براثر غرق شدگی جان خود را ازدست دادند درحالی که این آمار درمدت مشابه سال گذشته فقط 2نفر بوده است.

اطراق در کنار رودخانه کرج که در سال جاری خروشان تر از سال گذشته است، حضور کودکان و نوجوانان در حاشیه رودخانه، گرفتن عکس سلفی در تپه های مشرف به رودخانه و سقوط در آن از جمله عوامل ایجاد حوادث بوده که مقصر آن خود هموطنان بوده اند.

در برخی موارد جستجو برای یافتن اجساد جان باختگان نیز با مشکل مواجه می شود و مورد اخیر نیز غرق شدن یک پدر و فرزند بود که فرزند 6 ساله برغم تلاش های غواصان هنوز پیدا نشده است و مسئول تیم غواصی می گوید که این موضوع نیاز به همکاری بیشتر آب منطقه ای استان البرز دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز دراین باره گفت: اکنون مهار کردن نقاط حادثه خیز استان و استقرار تیم نجات غریق برای دو مخزن سد کرج و طالقان در کوتاه ترین زمان ممکن در دستور کار است.

هیربد معصومی با اشاره به اجرای طرح های ضربتی برای ایمن سازی جاده ها که در برنامه های کوتاه مدت استان قرار دارد، افزود: با توجه با آغاز فصل تابستان و افزایش چشمگیر ترددها از محور های مواصلاتی استان به خصوص جاده چالوس، باید تدابیر لازم برای امنیت راه ها، حریم و بستر رودخانه ها اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در بررسی های صورت گرفته بخشی از امور را اداره کل راه و شهرسازی در راستای ایمنی راه ها و سدهای کرج و طالقان بر عهده گرفت.

معصومی گفت: باید در نظر داشت که اعتبارات استانی برای ترافیک و راه های البرز که بخش اعظمی از آنها ملی محسوب می شود به طور قطع کفایت نمی کند از این رو کمبود بودجه و اعتبارات لازم در این بخش طی نامه ای از سوی استاندار البرز به وزرات راه و شهرسازی ابلاغ می شود.

وی افزود: اکنون مهار کردن نقاط حادثه خیز استان و استقرار تیم نجات غریق برای دو مخزن سد امیر کبیر و طالقان در کوتاه ترین زمان ممکن در دستور کار است.

وی با اشاره به حادثه اخیر در نقطه آبگیر شهرستان فردیس اضافه کرد: برای این مکان نیز باید اقدامات ایمنی لازم انجام شود تا بار دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

مدیرکل بحران استانداری البرز نیز در این باره گفت: باتوجه به اینکه چند روز گذشته درحوزه غرق شدن دررودخانه های استان البرز شاهد بودیم ،تصمیم به استقرار غواص دراین مناطق گرفته شد.

مهدی مهرور افزود: درجلسه ای که درهفته گذشته دراستانداری البرز برگزارشد، مقرر شد تا آب منطقه ای تهران تا دراسرع وقت نسبت به استقرار غواص درسدهای استان البرز اقدام کند.

معاون امداد ونجات جمعیت هلال احمر البرز نیز دراین مورد گفت : امدادگران هلال احمر طبق وظیفه محوله هرگونه عملیات امدادی بشردوستانه را درحوزه فعالیت خود انجام می دهد.

داوودرجبی افزود: ماموریت اصلی هلال احمر نجات درسیلاب است اما به جهت نوع دوستی گاهی با سایر ارگانها همکاری می کند.

وی اضافه کرد: استقرارو افزایش نیرو های حفاظتی و راهنما باید ازسوی نهادهای مسئول دراطراف کانال ها، رودخانه ها یک ضرورت است که باید مسئولین ذیربط نسبت به این مهم سریعتر اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به این مهم می طلبد تدابیر ویژه ای نسبت به کاهش مرگ و میرناشی از غرق شدگی دراین استان اندیشیده شود .

مسئول تیم غواصی جستجو اجساد نیز طی تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی استان البرز خواستار همکاری بیشتر آب منطقه ای برای یافتن اجساد دررودخانه و سدهای این استان شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار