کد خبر: ۲۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 19 April 2015
مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی ایران از صدور پروانه 13 شهرک تولیدی کشاورزی درکشور خبرداد.
به گزارش ایرنا، سید نظام الدین سجادی درآیین گشایش دفتر شرکت شهرکهای کشاورزی استان البرز افزود: با ورود این شهرکها به عرصه تولید ، گام موثری برای ساماندهی فعالیت های تولیدی کشاورزی، اشتغالزایی و استفاده بهینه از آب ، تکمیل زنجیره تولید و رونق صنایع تبدیلی و بسته بندی برداشته می شود.
وی با اشاره به آغاز فعالیت شرکت شهرکهای کشاورزی ایران از حدود یک سال و نیم پیش اظهار داشت: تا پیش از این عملیات کلنگ زنی 600 مجتمع و شهرک کشاورزی و دامی در کشور انجام شده بود که کمتر از 10 درصد این مجتمع ها و شهرکها به بهره برداری رسید.
سجادی ادامه داد: پس از تاسیس شرکت شهرکهای کشاورزی ایران، تمام طرح های به ثمر رسیده و نیمه تمام در این بخش شناسایی شدند و مشکلات و موانع کاری آنها بررسی شد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی ایران اظهار داشت: تاکنون 27 مورد از مجتمع ها و شهرکهای نیمه تمام کشاورزی با اولویت کشت گلخانه ای مورد تایید این شرکت قرار گرفته اند که 12 مورد آنها برای ساخت و تکمیل به بخش خصوصی واگذار شدند.
این مسوول یادآورشد: هفته گذشته نخستین شهرک گلخانه ای کشور در دشت مغان شهرستان بیله سواراستان اردبیل کلنگ زنی شد.
سجادی با اشاره به چالش بخش کشاورزی ایران افزود: امروز چالش های عمده ای در مسیر تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد که مهم ترین ترین آنها بحران آب است.
وی ادامه داد: این بحران ، اصلی ترین مانع در مسیر توسعه کشاورزی ایران به شمار می رود و برهمین اساس رویکرد آتی وزارت جهاد کشاورزی به تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از آب معطوف شده است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی ایران با بیان اینکه متوسط بارندگی در ایران یک/سوم متوسط جهانی است، گفت: این در حالی است که میزان تبخیر آب سه برابر متوسط جهانی می باشد.
سجادی تاکید کرد: نبود الگوی مناسب سبب شده تا نتوانیم که از منابع آبی موجود به خوبی استفاده کنیم.
وی افزود: در هشت سال گذشته ، اقدامات مناسبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای بهبوداستفاده از منابع آبی در کشور انجام شده ، لیکن کافی نیست.
مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی ایران از گسترش سیستم های نوین آبیاری ، تجهیز ونوسازی اراضی، ایجاد شبکه های آبیاری و زهکشی انهار به عنوان اقدامات انجام شده در این مدت نام برد.
وی گفت: یکی از اقدامات انجام شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور، تجدید نظر در الگوی کشت و روش کشت است اما باید استفاده از روش های بهتر در اولویت قرار گیرد.
سجادی تاکید کرد: تغییر روش کشت در ایران نه یک الزام بلکه یک ضرورت به شمارمی رود.
وی،عدم تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی را دومین مشکل پس از بحران آب در کشور دانست.
این مسوول یادآور شد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولیدات کشاورزی ایران، 25 میلیون تن در سال بود که اکنون به بیش از یکصد میلیون تن در سال رسیده است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی ایران اظهار داشت: امروز بیشترین سود حاصل از تولید این میزان محصول در کشور به جیب دلالان می رود که سبب کاهش انگیزه در بین کشاورزان و تولید کنندگان شده است.
سجادی، پراکندگی و دوری صنایع تبدیلی از کانون های تولید محصولات کشاورزی در کشور را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: به عنوان مثال استان خوزستان از کانون های تولید خرما در کشور است اما فرآوری خرما در استان آذربایجان شرقی انجام می شود.
وی، پایین بودن دانش فنی تولیدکنندگان را مشکل دیگر درکشاورزی ایران دانست و افزود:باید دراین زمینه اقدامات موثری انجام شود.
مدیرعامل شرکت شهرکهای کشاورزی ایران با اشاره به ظرفیت های کشاورزی استان البرز اظهار داشت: این استان از قابلیت های فراوانی در این بخش برخوردار است.
سجادی گفت: نزدیکی به پایتخت و کثرت جمعیت در البرز موجب شده تا بستر برای عرضه محصولات کشاورزی این استان به بازارهای مصرف فراهم باشد.
وی، وجود مراکز علمی و دانش آموختگان کشاورزی را از دیگر مزیت های البرز دانست و افزود: این استان یکی از مناطق هدف برای ایجاد مجتمع ها و شهرکهای کشاورزی بخصوص در بخش گلخانه ای است .
سجادی اظهار داشت: به شرط تامین آب، مجوز ایجاد شهرکهای کشاورزی در استان البرز بدون محدودیت خواهد بود.
وی گفت : البرز، چهارمین استان درکشور است که در آن شرکت شهرک کشاورزی تاسیس می شود.
در این آیین رسول سلگی به عنوان مدیرشرکت شهرکهای کشاورزی استان البرز معرفی شد.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار