کد خبر: ۲۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰ 25 April 2015

یک سال از قطع شدن دو هزار درخت باغ سیب کرج می‌گذرد. یکسالی که برای دوستداران محیط زیست و کسانی که ریه‌های تنفسی شهرشان را دوست دارند با اندوه و سردرگمی سپری شد. سردرگمی از وضعیت باغی که قرار بود ظرف مدت کوتاهی احیاء و درهایش به روی شهروندان باز شود ولی این اتفاق نیفتاد.

قرار بود شاهد اتفاقات خوبی در باغ سیب کرج باشیم تا شایدکورسویی از امید در دل دوستداران فضای سبز زنده شود، قرار بود شرایطی ایجاد شود تا درختان این باغ زخم بی‌رحم تبرهایی که قامتشان را شکسته بودند را به فراموشی بسپارند ولی هیچ کدام از این اتفاقات خوب عملی نشد. حالا مدت‌هاست آینده باغی که ظرفیت ملی شدن را دارد در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته و تکلیفش مشخص نمی‌شود. در طول یکسال گذشته هربار درخصوص این باغ ازمسئولان سوال شده آنها با وعده و وعید مردم را به آینده این باغ امیدوار کرده‌اند. وعده وعیدهایی که معلوم نیست چه زمان به واقعیت می‌پیوندد!

ساختمان‌های غول‌پیکر جای باغات کرج را گرفته‌اند

یکی از حامیان محیط زیست کرج در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: طی سال‌های گذشته شاهد تخریب و نابودی بخش‌های زیادی از فضای سبز این شهرستان بوده‌ایم.

عباس کریمی افزود: رشد بی‌رویه جمعیت به واسطه مهاجرپذیری بالا، باعث شده کرج ظرف مدت کوتاهی از یک باغ شهر به شهری بی‌روح تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز هرکسی باغی داشته باشد به سرعت آن را تخریب و به ساختمان چند طبقه تبدیل می‌کند تا بتواند جیب خود را پرپول کند.

وی اظهار کرد: هیچ کس به فکر نسل‌های آینده نیست و اصلا به این توجه نمی‌کند که آیندگان نیز حق دارند در محیطی زیبا و سرسبز با هوایی پاک زندگی کنند.

وی ادامه داد : کرج پرشده از باغاتی که شبانه و به صورت غیرمجاز تخریب شده‌اند تا به جای درختان آنها ساختمان‌های غول پیکر بالا بیایند.

کریمی با محکوم کردن تخریب دو هزار درخت باغ سیب کرج یادآورشد: برخی فقط به فکر منافع خود هستند و اصلا به عموم مردم فکر نمی‌کنند و تصور می‌کنند به واسطه قدرتی که دارند می‌توانند هرکاری که می‌خواهند انجام دهند.

وی اظهار کرد: مطمئنا اگر موضوع تخریب درختان باغ سیب رسانه‌ای نمی‌شد و این خبر در مجامع عمومی نمی‌پیچید تا کنون هیچ اثری از درختان این باغ باقی نمانده بود.

باغ سیب میراثی ملی است

مدیرکل محیط زیست استان البرز نیز در گفت وگو با خبرنگارایسنا گفت: باغ سیب کرج میراثی برای تمام مردم محسوب می‌شود و تنها متعلق به کرجی‌ها نیست.

حسین محمدی افزود: هرچند محیط زیست استان توان اجرایی در خصوص این باغ ندارد و متولی حفظ و نگهداری از این باغ نیست ولی نسبت به آینده آن احساس مسئولیت می‌کند و نمی‌تواند بی‌تفاوت عمل کند.

وی ادامه داد: محیط زیست استان تلاش می‌کند از هر طریق که می‌تواند زمینه احیاء و جلوگیری از تخریب بیشتر این باغ را فراهم کند.

وی ادامه داد: بدون شک اگر امروز نتوانیم اقدامات مناسب برای حفظ این باغ را انجام دهیم آیندگان ما را به خاطر نابود کردن ریه‌های تنفسی شهرستان قضاوت می‌کنند.

این مسئول گفت: فضای سبز تنها متعلق به ما نیست و نسل‌های آینده نیز به اندازه ما حق دارند که از درختان و فضاهای سبز لذت ببرند.

مدیرکل محیط زیست استان البرز ادامه داد: باغ سیب کرج نقش به سزایی در بهبود کیفیت هوای استان دارد و اگردرختان آن نابود شوند بدون شک شاهد آلودگی بیش از پیش هوای استان به خصوص در فصول سرد خواهیم بود .

بنیاد مستضعفان درنگهداری از باغ سیب موفق عمل نکرده است

محمدی گفت: بررسی وضعیت گذشته تا حال باغ سیب کرج نشان می‌دهد که بنیاد مستضعفان در نگهداری از این باغ موفق عمل نکرده است.

وی افزود: مسئولیت حفظ و نگهداری این باغ باید به ارگانی واگذار شود که بتواند وضعیت موجود را ساماندهی و در مسیر احیاء باغ قدم بردارد .

وی ادامه داد: نه تنها محیط‌زیست بلکه همه دوستداران طبیعت با ادامه هرگونه روند تخریبی و اقداماتی که منجر به آسیب به درختان این باغ می ‌شوند، مخالف هستند.

این مسئول اضافه کرد: دولت یازدهم توجه و اهتمام ویژه‌ای به نگهداری و حفظ فضاهای سبز درون شهری دارد و با هرگونه تخریب بدون دلیل و غیرمنطقی در این حوزه مخالف است.

وی گفت: علاوه بر این مقام معظم رهبری نیز بارها و بارها به دستگاه‌های مختلف تاکید کرده‌اند که نسبت به احیاء فضای سبز شهری اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

محمدی افزود: بر این اساس ادامه تخریب و ساخت وساز در باغ سیب برخلاف برنامه‌های دولت یازدهم و بیانات مقام معظم رهبری بوده و نباید ادامه یابد.

50 درصد درختان باغ سیب خشک و قطع شده‌اند

وی گفت: با توجه به پیشینه این باغ بنیاد مستضعفان یا امکان و توان نگهداری ازاین باغ را ندارد و یا نمی‌خواهد نسبت به احیای آن گام بردارد بنابراین باید این باغ به ارگانی واگذار شود که توان اجرایی حفظ آن را داشته باشد.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته بیش از 50 درصد از درختان باغ سیب قطع یا خشک شده‌اند که این اتفاق به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی یادآور شد: برای حفظ این باغ حتی استانداری البرز نیز وارد عمل شده و در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار حفظ این باغ ارزشمند شده است .

وی تصریح کرد: علاوه بر این گروه‌های زیست محیطی و دوستداران طبیعت نیز بارها و بارها درجلوی این باغ تجمع کرده و خواستار تعیین تکلیف اساسی این باغ شده‌اند .

توافقات نهایی درخصوص باغ سیب انجام نشده است

شهردار منطقه چهار کرج با اشاره به حاصل نشدن توافقات نهایی درخصوص وضعیت باغ سیب به خبرنگار ایسنا گفت: درخصوص تعیین تکلیف نهایی این باغ تصمیماتی صورت گرفته و توافقاتی انجام شده ولی این توافقات هنوز نهایی نشده است .

رضا فیض افزود: بدون شک حفظ و احیاء باغ سیب و جلوگیری از روند تخریب این سرمایه ملی از اولویت‌های شهرداری است.

باغ سیب باید به فضای سبز عمومی تبدیل شود

وی ادامه داد: هرچند روند تخریبی این باغ متوقف شده ولی امکان استفاده عموم مردم از این باغ هنوز ایجاد نشده و مردم نمی‌توانند از زیبایی‌ها و فضای سبز آن بهره ببرند.

وی افزود: این باغ باید به فضای سبز شهری تبدیل شود تا امکان استفاده عموم مردم ازآن فراهم شود .

فیض اظهار کرد: قبل از آغاز سال جدید اقداماتی درخصوص تعیین تکلیف این باغ صورت گرفته و باید منتظر بود که رایزنی‌های انجام شده به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

روند احیای باغ سیب کرج متوقف شده است

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبزشهرداری کرج نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا دراین خصوص گفت: تکلیف باغ سیب کرج به طور کامل مشخص نیست و به همین دلیل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج امکان اجرای عملیات احیای این باغ را ندارد.

محمد رضا زین‌العابدینی افزود: باغ سیب یک موقعیت استراتژیک دارد و تعیین تکلیف نهایی وضعیت آن قدری زمان‌بر است.

وی ادامه داد: قبل از عید سازمان پارک‌ها اقداماتی برای احیای این باغ صورت داد ولی از آنجایی که مالکیت این باغ به عهده ارگانی به جز شهرداری است، این روند متوقف شد.

زین‌العابدینی یادآور شد: هرگونه اقدام اصلاحی در این مجموعه منوط به رضایت و اجازه ارگانی است که مالکیت این باغ را به عهده دارد.

این مسئول در پایان گفت: باید منتظر تعیین تکلیف نهایی باغ باشیم تا بتوانیم اقدامات لازم برای احیا و بازسازی این باغ را انجام دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار