صدیق عضو شورای شهر کرج دوباره با تذکر به شهردار گفت: ارائه گزارش عملکرد ایجاد طرح سوال خواهد کرد که ترکاشوند هدف از ارائه گزارش عملکرد را تعامل خوب شهرداری با شورای شهر اعلام کرد.
کد خبر: ۲۷۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲ 07 August 2016
به گزارش تابناک – البرز: علی ترکاشوند شهردار کرج امروز برای پاسخ به پرسش مصطفی سعیدی سیرایی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرج حضور یافت.
در این جلسه پرسش این عضو شورا مطرح شد که متن کامل آن به نقل از خبرگزاری مهر در پی می آید:

سوال اول:

با استناد به ماده ۷۳ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و پیرو تذکر شماره ۴/۴۲/۹۴/۶۰۲۸ مورخ هفتم دی ماه ۱۳۹۴ علیرغم وجود موانع قانونی که در زیر بدان اشاره می شود شهرداری کرج اقدام به صدور پایان کار به شماره ۲۷۶۶۸ مورخ سی ام مهرماه ۱۳۹۴ جهت پلاک ثبتی ۱۶۱/۱۸۰۹ (برج قائم) به نام خانوم معصومه تقوی منش کرده است.

ملاحظه: برج قائم دارای ۱۴۲۶۴/۴۹ متر مربع بنا به کیفیت دو طبقه زیرزمین، انباری، تجاری همکف و نیم طبقه و طبقه اول تجاری، طبقات دوم تا نهم مسکونی و طبقات دهم تا سیزدهم سالن پذیرایی و تالار است.

طبق توافقنامه شماره ۲۴۹۸۳ مورخ دوم آبانماه ۱۳۸۸ ذینفع با شهرداری مقرر می شود در پلاک هایپرمی، پارکینگ طبقاتی علاوه بر تامین پارکینگ های مورد نیاز خود و برج قائم ۴۸۴ واحد پارکینگ عمومی نیز تأمین کنند و مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر و کمیسیون ماده ۵ در عوض تامین پارکینگ های عمومی امتیاز تجاری در همکف و زیرزمین، هتل سالن اجتماعات و تالار در طبقات ۱۲ ۱۲، ۱۳ و ۱۴ به ایشان داده می شود.

برابر بند سوم توافقنامه مقرر می شود که مالک با تامین کسری پارکینگ مورد نیاز پلاک ۱۶۱/۱۸۰۹ (برج قائم) پلاک های مطرح در بند یک قرارداد، الباقی پارکینگ های عمومی با حق انتفاع احداث کند و مالک برابر این توافقنامه ملزم و متعهد می شود پارکینگ ها را صرفاً به عنوان پارکینگ عمومی استفاده کنند و حق هرگونه استفاده دیگری از پارکینگ ها را برای تأمین پلاک دیگری را از خود سلب و ساقط کرده است بنابراین در زمان صدور پایان کار باید همه پارکینگ های دو ساختمان (برج قائم و هایپرمی) تامین شود.

جهت اطلاع واصله توسط شهرداری منطقه یک برداشت صحیح و دقیق از وضعیت ساخت و سازهای مازاد بر پروانه، تبدیل ها تعداد کسری پارکینگ های دو ساختمان فوق الذکر مرتبط به کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها ارائه نشده است لذا به ذکر است.

۱ - بر اساس آخرین وضعیت ساخت و سازها، تبدیل ها تعداد کل واحدهای مسکونی تجاری و پارکینگ های مورد نیاز دو ساختمان به علاوه ۴۸۴ واحد پارکینگ های عمومی به همراه مستندات لازم ارائه نمایند.

۲ - ارائه همه آراء اصداری از کمیسیون ماده ۱۰۰ و قانون شهرداری ها و آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری برابر تباصر ذیل ماده ۱۰۰ بر اساس آراء به همراه مستندات مربوطه.

۳ - صدور پایان کار بدون تامین پارکینگ مورد تامین دو ساختمان به علاوه پارکینگ های عمومی بر خلاف آرا کمیسیون ماده ۱۰۰

۴ - رای صادره در کمیسیون ماده ۱۰۰ مربوط به پلاک ثبتی ۱۶۱/۱۸۰۹ (برج قائم) به شماره ۷۸۵۸۸ مورخ ۲۸ اردیبهشت ۹۴ صدور پایان کار را منوط به تأمین همه پارکینگ ها مقید کرده است (صدور پایان کار پلاک برج قائم با پلاک پارکینگ طبقاتی است که برای تامین پارکینگ اعلام و می بایست به صورت همزمان انجام شود.

۵ - پل ارتباطی بین برج قائم و پارکینگ طبقاتی، طبق فرم خلاف ساختمانی شماره ۳۷۰۳۳ مورخ هفدهم دی ماه ۹۱ به دلیل تجاوز به حریم معابر عمومی برای اعاده به شماره ۶۹۳۸۱ مورخ یکم مرداد ماه ۱۳۹۲ است.

با عنایت به موارد مطروحه صدور پایان کار با وجود رای اعاده از کمیسیون ماده ۱۰۰ به دلیل تجاوز به حریم عمومی، تجاری های خلاف، عدم رعایت دور برگردان، برابر قید توضیحات ماده ۱۰۰ بایستی برای ۲ پلاک همزمان پایان کار صادر و همه پارکینگ های قائم و طبقاتی برابر تعهدات باید در زمان صدور پیمانکار تأمین شود که چنین امری محقق نشده است.

علی رغم وجود شرایط فوق الذکر بر خلاف قوانین و مقررات، شهرداری ضمن اقدام به صدور پایان کار برای برج قائم بر اساس دستور شهردار نسبت به انتقال سند مالکیت ۵۰ واحد از این برج در حال انجام می باشد.

لذا خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید جناب آقای ترکاشوند شهردار محترم کرج به لحاظ قوانین مربوطه اقدام به ارائه پاسخ لازم نسبت به عدم رعایت قوانین و مقررات و عدم اجرای احکام معامله کمیسیون ماده ۱۰۰ و مصوبات شورای شهر در خصوص پلاک های فوق را به طور مستند ارائه نماید.

سوال دوم:

با استناد به ماده ۷۳ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و در خصوص اجرای طرح مدیریت پارک حاشیه ای خیابان ها با استفاده از پارکومتر هوشمند برابر مصوبه ابلاغی باشماره ۱۳/۳۰/۹۲/۲۰۷۰ مورخ ۲۳ مردادماه ۱۳۹۲ که مقرر بود با لحاظ شرایط مندرج در لایحه شهرداری و اعلام فراخوان عمومی شرکت های فعال در زمینه استفاده از پارکومتر هوشمند را شناسایی و ارزیابی کیفی کنند.

اقدام شهرداری نسبت به تنظیم مفاد فراخوان و نحوه اجرای آن اقدام و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال شد که موضوع در بیست و چهارمین جلسه رسمی شورای شهر مطرح و تصویب و طی شماره ۴/۴۱/۹۲/۳۹۳۶ مورخ ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۲ جهت اقدام لازم از طریق فراخوان عمومی با رعایت قوانین و مقررات موضوعه به شهرداری کرج ابلاغ می گردید.

علی رغم گذشت زمان طولانی اقدام موثری در اجرای مصوبه مورد نظر صورت نگرفته و در تاریخ چهارم مردادماه ۱۳۹۴ مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری ها طی درخواست به شماره ۱/۲۳۰۹  مورخ ۴ مردادماه ۱۳۹۴ دبیرخانه شهرداری کرج به شماره ۵۹/۵۷۳/۴ مورخ هفتم مردادماه ۱۳۹۴ از طریق اعمال ماده ۳۱ (ترک تشریفات) برای واگذاری اجرای سیستم مکانیزه پارک حاشیه خیابان ها (پارکومتر) را می نماید که جناب آقای ترکاشوند شهردار محترم کرج به تاریخ نامه سازمان همیاری بر خلاف لوایح شهرداری و مصوبات شورای اسلامی شهر خطاب به معاونت حمل و نقل و ترافیک دستور (سریعا در قالب ماده ۳۱ پیگیری و اقدام را به عمل آورید) صادر می نماید.

با تذکرات قانونی به شهردار برای اجرا و رعایت مصوبه شورای شهر در خصوص موضوع به تاریخ ۲۱ مهرماه ۱۳۹۴ شماره ۵۰/۹۳۴۵۱ آگاهی فراخوان نسبت به انتخاب سرمایه گذاری توانمند جهت مشارکت در اجرای نصب و راه اندازی سخت افزار و نرم افزار پارکومتر هوشمند مکانیزه به روش (طراحی، ساخت و بهره برداری) می نماید در حین و همزمان با انتشار آگهی فراخوان با امضای آقای افضلی معاونت حمل و نقل و ترافیک از تهیه کنندگان و مجریان پروژه می باشد که طی نامه شماره ۱۵۸۹/۹۳۴۱۱ مورخ ۲۱ مهرماه ۱۳۹۴ پیش نویس قرارداد پروژه ها پارکومتر هوشمند را جهت اطلاع و امضاء اولیه و عودت برای انجام مراحل بعدی اداری به سازمان همیاری و شهرداری ها ارسال می شود. که در نهایت اجرای پروژه قرارداد شماره ۴/۴۲/۹۴/۶۵۴۳ مورخ پنجم بهمن ماه ۱۳۹۴ به سازمان همیاری ها شهرداری ها البته با شرکت هوشمند سامانه (همیان) وابسته به بانک شهر واگذار می شود علا رغم تذکرات قانونی متاسفانه شهردار محترم کرج برخلاف مصوبه های شماره ۹۲/۵/۲۳-۳/۳۰/۹۲/۲۰/۷۰ و ۹۲/۹/۱۹-۴/۴۱/۹۲/۳۹۳۶ شورای اسلامی شهر بدون رعایت:

۱ - فراخوان عمومی از طریق ماده ۳۱ (ترک تشریفات)  

۲ - صرفه و صلاح شهرداری و حقه عمومی

۳ - بخش سوم قانون محاسبات عمومی شورا تبصره ذیل بنده ۱۴ از ماده ۷۹ صراحتا آمده است انجام معاملات بدون رعایت تشریفات، مناقصه و مزایده مشروط بر آن است دستگاه فروشنده مورد معامله را در اختیار داشته یا تولیدکننده و انجام دهنده آن باشد.

۴ - ردیف ۳۵ تباصر بودجه مصوب ۱۳۹۴ ابلاغی از سوی شورای شهر کلیه سازمان های تابعه شهرداری، دولتی سازمان همیاری، افراد حقوقی و پیمانکارانی که از طریق ماده ۳۱ طرف قرارداد شهرداری می شوند حق واگذاری قطعی پیمان به پیمانکاران دیگر را ندارند و فقط مجاز به استفاده از پیمانکاران جزء هستند.

لذا خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید با عنایت به مراتب فوق الذکر جناب آقای ترکاشوند شهردار محترم کرج با رعایت قوانین مربوطه نسبت به ارائه پاسخ (علل، انگیزه و تاخیر در اجرا و عدم رعایت مصوبه شورای اسلامی شهر و ردیف ۳۵ تبصره بودجه ۹۴ بخش سوم قانون محاسبات عمومی کشور تبصره دیل بند ۱۴ از ماده ۷۹ و رعایت مصالح و منافع عمومی اقدام نمایند.

سوال سوم:

با استناد به ماده ۷۳ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در خصوص واگذاری پروژه اتصال خیابان برغان از تقاطع ظفر تا بیمارستان البرز و چند خیابان دیگر موضوع لایحه شماره ش/۶/۱۱۸۳۵۸ مورخ ۱۶ آذرماه ۱۳۹۴ که طی شماره ۴/۴۲/۹۴/۷۱۴۵ مورخ سوم اسفندماه ۱۳۹۴ که به شهرداری ابلاغ شده است با اعمال ماده ۳۱ (ترک تشریفات) بدون رعایت در نظر گرفتن در لایحه فوق الذکر:

۱ - مصوب و مصرح (اولا: با توجه به اینکه سه خیابان مجزا است به صورت سه مناقصه و جدا برگزار شود ثانیاً: هر شرکت می تواند فقط در یک پروژه شرکت نمایند ثالثا: مطلقا از طریق ماده ۳۱ با سازمان های خارج از شهرداری انجام نپذیرد و فقط از طریق مناقصه عمومی و درج در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار انجام پذیرد رابعا: ابتدا بر آورد اولیه آماده و سپس مناقصه انجام پذیر است ضمنا پس از انجام مناقصه مطلقاً تغییر در برآورد دستور کارها صورت نپذیرد (نسخه ای از برآورد اولیه از هر خیابان به صورت جداگانه جهت ثبت و بایگانی به شورا ارسال گردد.)

۲ - صرفه و صلاح شهرداری و حقه عمومی

۳ - بخش سوم قانون محاسبات عمومی کشور تبصره ذیل بند ۱۴ از ماده ۷۹ صراحتا آمده است انجام معاملات بدون رعایت تشریفات مناقصه، مزایده مشروط بر آن است دستگاه فروشنده مورد معامله را در اختیار داشته و تولید کننده انجام دهنده آن باشد.

۴ - ردیف ۳۵ تباصر بودجه مصوب ۱۳۹۴ ابلاغی از سوی شورای شهر کلیه سازمان های تابعه شهرداری دولتی سازمان همیاری افراد حقوقی و پیمانکارانی که از طریق ماده ۳۱ طرف قرارداد شهرداری می شوند حق واگذاری قطعی پیمان به پیمانکاران دیگر را ندارند و فقط مجاز استفاده از پیمانکاران نیز هستند.

پروژه فوق طبق قرارداد شماره ۹۴/۱۲/۲۷-۸۹/۵/۱۶۸۵۶۶ به مبلغ ۲۲ میلیارد تومان به سازمان همیاری شهرداری واگذار شده است لذا خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید جناب آقای ترکاشوند شهردار محترم کرج با رعایت قوانین مربوطه نسبت به ارائه پاسخ (علل، انگیزه و عدم رعایت مصوبه شورای شهر ردیف ۳۵ تبصره بودجه ۹۴ بخش سوم قانون محاسبات عمومی کشور تبصره ذیل بند ۱۴ از ماده ۷۹ اقدام نمایند.


درخواست ترکاشوند برای برگزاری جلسه غیر علنی

در بخشی از جلسه فوق علی ترکاشوند برای پاسخگویی درخواست غیر علنی شدن این جلسه را داشت که با مخالفت اعضا روبه رو شد.
وی توضیح نداد که چرا باید این پرسش ها را در جلسه غیر علنی و بدون حضور اصحاب رسانه پاسخ دهد.
ترکاشوند در بخشی از پاسخ خود که خبرگزاری مهر منتشر کرده، با تاکید بر اینکه طبق قانون یک یا چند نفر از اعضای شورا اگر به عملکرد شهرداری یا عملیات های اجرا شده توسط این نهاد مردمی اعتراض یا ایرادی داشته باشند می تواند توسط رئیس شورای شهر به صورت روشن و شفاف تذکر بدهند، گفت: در صورتی که شهردار تذکرات ارائه شده را رعایت نکند، باید طرح سوال مطرح شود.

ترکاشوند در ادامه با طرح این سوال که آیا این مراحل در خصوص سوال طرح شده رعایت شده است، گفت: سوال مطرح شده به صورت کتبی به شهردار ابلاغ و وی باید طی ۱۰ روز پاسخگو باشد.

رئیس شورای شهر: قانون برای طرح سوال از شهردار انجام شد

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر شورای شهر از پاسخ های شهردار قانع نشود طبق قانون، استیضاح نیازمند امضای 7 نفر از اعضای شورای شهر است، گفت: بنظر بنده مراحل اعلام سوال و تذکرات به شهرداری انجام نشده است.
در ادامه رئیس شورای شهر در پاسخ به شهردار گفت: طبق مستندات مراحل اعلام تذکر به شهرداری انجام شده است.
مصطفی سعیدی عضو شورای شهر کرج نیز در واکنش به این اظهارنظر شهردار گفت: اگر شهردار کرج به بند بند قانون واقف بود این سوالات مطرح نمی شد.
شهردار کرج با اشاره به اینکه نهاد شهرداری وظایف متعددی بر عهده دارد، گفت: بدون هماهنگی و تعامل شهرداری با شورای شهر هیچ پروژه ای به سرانجام نخواهد رسید.
ترکاشوند گفت: علی رغم مشکلات اقتصادی که دامن همه کلان‌شهرها را گرفته است پروژه های عمرانی کلان‌شهر کرج به اذعان دوست و دشمن در حال انجام است.

تذکر عضو شورای شهر به شهردار برای رعایت وقت جلسه 

وی در ادامه به ارائه گزارش پروژه های عمرانی به بهره برداری رسیده در سطح شهر کرج اشاره کرد و گفت: احداث تقاطعات غیرهمسطح از جمله تقاطع شهید کیانپور، حیدرخانی، شهدای پلیس و ارتش نشان از اتحاد و همدلی میان مدیریت شهری است.
در حالی که شهردار کرج به ارائه گزارش عملکرد می پرداخت میرابراهیم صدیق عضو شورای شهر کرج با تذکر قانونی از شهردار خواست به سوالات مطرح شده پاسخ داده تا وقت جلسه هدر نرود.
شهردار کرج بی توجه به تذکر عضو شورای شهر کرج به اقدامات فرهنگی و همچنین اقدامات در حوزه خدمات شهری پرداخت و گفت: با تعاملاتی که میان شورای شهر و شهرداری وجود دارد اعتباری برای خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس اختصاص داده شد و همچنین ۶۰ دستگاه اتوبوس نیز مورد بازسازی قرار گرفت.
صدیق عضو شورای شهر کرج دوباره با تذکر به شهردار گفت: ارائه گزارش عملکرد ایجاد طرح سوال خواهد کرد.
ترکاشوند هدف از ارائه گزارش عملکرد را تعامل خوب شهرداری با شورای شهر اعلام کرد.

بررسی تخلفات پروژه برج قائم

شهردار کرج در خصوص سوال اول که به تخلفات برج قائم یکی از بزرگترین برج های تجاری در مرکز شهر کرج اختصاص دارد، گفت: بخش عمده ای تخلفات مربوط به برج قائم منجر به جریمه شده است.
ترکاشوند به صورت جلسه ای با حضور مالک برج قائم اشاره کرد و گفت: مالک برج قائم اقدام به خریداری چند پلاک مسکونی رو به روی برج کرده و در آن صورت جلسه قید شده است که در پلاک های خریداری شده پارکینگ احداث شود.
وی ادامه داد: صورت جلسه یاد شده که تبدیل به تفاهنامه شده بود به شورای سوم ارسال و شورا نیز مصوبه را به شهردار وقت ابلاغ کرد.
وی افزود: برج قائم پلاکی مجزا است و ربطی به پلاک های کناری ندارد تخلفات گسترده ای در این برج از قبیل تبدیل پارکینگ به واحد تجاری انجام شده و این تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰ مشمول جریمه شده است.
ترکاشوند با اشاره به اینکه مراحل ساخت و ساز برج در سال ۸۰ انجام شده و در همان سال تخلفات گسترده ای انجام شده است، گفت: بخش عمده تخلفات این پروژه در کمیسیون های مختلف ماده ۱۰۰ مشمول جریمه شده است.

مالک برج قائم تخلفات گسترده ای داشته است

به گفته شهردار کرج برج قائم یک پلاک ثبتی با مشخصات خاص خودش است و ارتباطش با پلاک رو برو تامین پارکینگ بوده است.
وی از اعضای شورای شهر خواست به این نکته ظریف توجه ویژه کنند که برج قائم دارای پلاک ثبتی و پروانه پایان کار جداگانه است و تخلفاتی انجام داده که جریمه نیز پرداخت کرده است.
وی به شکایت بیش از ۱۰۰ نفر از مالکان واحدهای تجاری برج در خصوص عدم اجرای تعهدات مالک برج قائم در خصوص تامین پارکینگ اشاره کرد و با طرح این سوال که چرا مالک به تعهدات عمل نمی کند، گفت: مالک برج قائم اذعان کرده است که تامین پارکینگ منوط به دریافت پایان کار است.
ترکاشوند با تاکید بر اینکه ریالی از حقوق شهرداری در پروژه برج قائم ضایع نشده است، گفت: ضوابط شهرسازی در برج رعایت نشده بود که مالک ملزم به رعایت نکات شهرسازی شده و ریالی به شهرداری بدهی ندارد.
شهردار کرج در پاسخ به سوال دوم مربوط به ترک تشریفات در خصوص واگذاری پروژه پارکومتر، گفت: اقدامات شهرداری در خصوص نصب پارکومتر از سال ۱۳۸۲ توسط شورای شهر کرج به شهرداری ابلاغ و شهرداری موظف به اجرای سیستم پارکومتر به صورت مشارکتی با بخش خصوصی شد.

درخواست جلسه غیرعلنی از سوی شهردار کرج
وی افزود: از سوی شورای شهر ابلاغیه ای خطاب به شهردار وقت صادر شد تا اسناد مناقصه برای پیش نویس قرارداد به تصویب شورا برسد.
ترکاشوند با تاکید بر اینکه در اجرای سیستم پارکومتر سهم حداقلی برای شهرداری در نظر گرفته شده است، گفت: سهم شهرداری در این پروژه ۲۵ درصد اعلام شد.
جلوگیری از ارتباطات پارکبان با شهروندان، قابیلت برنامه ریزی نحوه دریافت هزینه پارک بر اساس زمان توقف، جلوگیری از سوء استفاده عوامل اجرایی و فرهنگ سازی و ایجاد امنیت روانی برای مالک خودرو محاسنی بود که توسط شهردار کرج برای اجرای طرح پارکومتر ارائه شد.
توضیحات ارائه شده از سوی شهردار کرج قانع کننده نبود به همین دلیل مقرر شد در جلسه بعدی دلایل عدم قانع نشدن مصطفی سعیدی ارائه شود.
شهردار کرج در خصوص ترک تشریفات برخی از پروژه ها از رئیس شورای شهر درخواست ده دقیقه برگزاری جلسه غیرعلنی را کرد که بار دیگر اعضای شورای شهر با این درخواست مخالفت کردند.

زمان آزمون اعضای شورای شهر در برابر مردم رسید

به گزارش تابناک البرز پس از اینکه مصطفی سعیدی سیرایی پاسخ های شهردار به سه پرسش خود را مرتبط ندانست و اعلام کرد که قانع نشده است، محمود دادگو رئیس شورای شهر کرج اعلام کرد که جلسه بعدی شورا به این موضوع اختصاص دارد.
حال باید اعضای شورای شهر کرج در برابر مردم و افکار عمومی پاسخ دهند که آیا از پاسخ های شهردار قانع شده اند و یا خیر.
اگر اعضای شورا شهر نیز قانع نشود، با طرح استیضاح و جمع آوری 7 امضا، علی ترکاشوند استیضاح خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار