کد خبر: ۲۷۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷ 08 August 2016


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: پیشنهاد ثبت دو اثر طبیعی واقع در این استان به عنوان اثر ملی به مسئولان کشوری ارائه شد.

حسین محمدی روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این پیشنهاد برای کهنسال ترین موجود زنده ایران درخت 'ارس' شهرستانک و همچنین غار یخ مراد داده شده است.

وی اظهار داشت: درخت ارس شهرستانک با عمری بیش از 2800 سال، کهنسال ترین درختی است که تاکنون در ایران توسط پژوهشگران موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور شناسایی و معرفی شده است.

وی گفت: این درخت در مسیر جاده کرج چالوس در ارتفاعات شهرستانک و در دامنه ای مشرف به 'بسال دره' واقع شده است.

محمدی اضافه کرد: عرض این درخت 14 متر و ارتفاع آن 17 متر است و تنه ای با عظمت که محیط آن بیش از 9 متر است از دور خودنمایی می کند.

وی ارتفاع محل استقرار این درخت از سطح دریا را دو هزار و 655 متر عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز همچنین در خصوص غار یخ مراد گفت: این غار یکی از زیباترین و نادرترین غارهای کشور به حساب می آید و کارشناسان معتقدند این غار در گذشته زیر آب قرار داشته است.

وی با اشاره به اینکه این غار در منطقه گچسر کرج در حد فاصل روستای آزادبر و روستای کهنه ده واقع شده، افزود: غار یخ مراد غاری پرپیچ و خم بوده که هنوز به دلیل عدم امکان دسترسی به تمام نقاط آن طول دقیق غار اندازه گیری نشده است.

وی بیان داشت: حفره های تو در تو و وجود دهلیزهای غیرقابل دسترسی غارنوردی دراین غار را با دشواری روبرو می کند و گفته می شود در گذشته هر مریضی که از یخ داخل غار می خورد، شفا پیدا می کرد.

محمدی بهترین فصل برای دیدن این غار را فصل بهار دانست و گفت: زیرا در این فصل قندیل یخ های معروف غار تشکیل می شود و معمولا تا آخر خردادماه باقی می ماند.

وی در ادامه به وضعیت مناطق طبیعی و زیستی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در کشور 20 منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست با چهار عنوان همچون پارک ملی، منطقه حفاظت شده، اثر طبیعی ملی یا پناهگاه حیات وحش و اندوختگاه های زیست کرده وجود دارد که به عنوان مجموعه ای از تنوع زیستی، اجتماعی و فرهنگی هستند.

وی گفت: در استان البرز از میان این منطاق یک منطقه حفاظت شده البرز جنوبی با مساحتی حدود 70 هزار هکتار وجود دارد که در این منطقه رودخانه حفاظت شده کرج که یکی از پنج رودخانه حفاظت شده کشور است، وجود دارد.

محمدی دلیل حفاظت شدن این رودخانه را اهمیت منابع آبی و داشتن گونه های جانوری مثل ماهی قزل آلای رنگین کمان و همچنین قدرت خودپالایی بالای این رودخانه دانست و افزود: از منطقه حفاظت شده حدود 20 محیط بان حفاظت می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار