کد خبر: ۲۷۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱ 08 August 2016


رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ با تشریح دلایل آلودگی هوا در این شهرستان، وجود معادن شن و ماسه به سبب وزش بادهای شدید را یکی از عوامل آلودگی هوا دانست.

محمدجواد نیک کار در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا مستقر در شهرستان ساوجبلاغ از ابتدی سال جاری تا ۱۵ مرداد ماه شاخص کیفی هوا ۱۰ روز وضعیت پاک را برای شهرستان به نمایش گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه در مدت زمان مذکور ۷۸ روز وضعیت هوای ساوجبلاغ سالم، ۱۶ روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و ۳ روز در وضعیت ناسالم برای تمام گروه ها اعلام شده است، افزود: در فرودین سال جاری وضعیت هوای پاک ۱۰ روز و هوای سالم ۲۱ روز ارزیابی شده است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ یاد آور شد: به سبب نقص فنی ایستگاه سنجش هیچ گونه داده ای را به منظور ارائه در اردیبهشت ماه در دست نداریم.

وی با تاکید بر اینکه در خرداد ماه امسال ۲۵ روز هوای سالم و ۶ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس را شاهد بوده ایم، تصریح کرد: در تیرماه سال جاری ۲۲ روز هوای سالم، ۷ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روز هوای ناسالم برای تمام گروه ها اعلام شده است.

بررسی وضعیت روزهای پاک در ساوجبلاغ

وی اعلام کرد: در نیمه نخست مرداد ماه از ۱۰ روز هوای سالم، ۴ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۲ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه ها برخوردار بوده ایم.

نیک کار گفت: در سال ۹۴ مجموعا ۱۰ روز هوای پاک، ۶۵ روز وضعیت هوای سالم، ۵۸ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس، ۵ روز هوای ناسالم برای تمام گروه ها و ۱ روز هوای بسیار ناسالم را تجربه کرده ایم.

وی با اعلام تفکیک آمار وضعیت الودگی هوا در سال ۹۴، گفت: فرودین ماه سال ۹۴ با ۲۴ روز هوای سالم و ۷ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس گذرانده شد، این مهم در اردیبهشت سال گذشته به ۶ روز هوای پاک، ۱۴ روز هوای سالم، ۱۲ روز هوای ناسالم برای گروه هی حساس و یک روز هوای ناسالم برای تمامی گروه ها رسید.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ با اشاره به اینکه در خرداد سال گذشته ۱۴ روز هوای سالم توسط ایستگاه های سنج آلودگی هوا اعلام شد، تصریح کرد: در تیرماه سال ۹۴ از ۵ روز هوای سالم، ۲۲ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس برخوردار بوده ایم.

ثبت ۴۲ درصد هوای ناسالم در ساوجبلاغ طی سال گذشته

نیک کار بیان کرد: تا روز پانزدهم مرداد سال گذشته ایستگاه سنجش آلودگی هوای ساوجبلاغ ۴ روز هوا سالم، ۱۵ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۱ روز هوای ناسالم برای تمام گروه ها را نمایش داد.

وی در ادامه با اعلام اینکه بالاترین شاخص آلودگی هوا از ابتدای سال جاری تا نیمه نخست مرداد ماه ۱۵۵ بوده در حالی که این مهم در مدت زمان مشابه در سال گذشته به ۲۵۸ رسیده بود، تصریح کرد: در سال گذشته ۴۷ درصد روزها در وضعیت سالم و ۴۲ درصد در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس ارزیابی شده بود.

وی خاطرنشان کرد: میزان روزهای سالم در مدت زمان مذکور در سال جاری ۷۲ درصد و روزهای ناسالم برای گروه های حساس ۱۵ روز مطرح شده است.

ضرورت نصب سیستم کنترل هوا در کارخانجات ساوجبلاغ

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزش باد شدید با توجه به گرد و غبارهای محلی و در برخی اوقات گرد و غبارهای برون مرزی از جمله عوامل تشدید آلودگی هوا محسوب می شود، افزود: علی رغم اتخاذ تمهیدات محیط زیستی وجود معادن شن و ماسه در تهراندشت به سبب وزش بادهای شدید یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا در این شهرستان محسوب می شود.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ وجود صنایع متحرک و وسیله نقیله موتوری عمومی را از دیگر عوامل تشدید آلودگی هوا برشمرد و تصریح کرد: سیستم کنترل آلودگی هوا در ۶ کارخانه آسفالت این منطقه مجهز شده است.

نیک کار خاطرنشان کرد: از مجموع ۷ کارخانه آسفالت موجود در شهرستان ساوجبلاغ تنها یک کارخانه اقدام به نصب این سیستم نکرده که به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

وی در پایان یادآور شد: با پیگیری های اداره کل حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی در سطح شهرستان قدام به جایگزین سوخت فسیلی به سوخت مازوت و گازوئیل کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار