طبق آمار ارائه شده مسئولین مربوطه،ارزش ریالی این معدن با ذخیره 110 تن ،حدود 106/700/000/000/000 ریال میباشد.حال از این رقم نجومی که قرائت آن نیز با زحمت صورت میگیرد،مردم محروم از توسعه این شهرستان چه سهمی دارند؟
کد خبر: ۲۹۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵ 28 April 2015

طبق این آمار ،ارزش ریالی این معدن با ذخیره 110 تن ،حدود 106/700/000/000/000 ریال میباشد.حال از این رقم نجومی که قرائت آن نیز با زحمت صورت میگیرد،مردم محروم از توسعه این شهرستان چه سهمی دارند؟

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،شهر تکاب در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی و یکی از شهر های این استان میباشد.شهرستان تکاب با ۴/۲۵۳۲ کیلومتر مربع مساحت، ۷/۶ درصد از سطح کل استان را در بر می گیرد.

جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال 1390 برابر با 82،527 نفر که از این تعداد 40،625 نفر آنان مرد و 41،902 نفر آنان زن میباشد.

براساس آمار سرشماری نفوس ومسکن سال حدود 85 ،81000 نفر برآورد شده است که تقریبا 50 درصد جمعیت این شهرستان در روستاها سکونت دارد.

شهرستان تكاب به جهت موقعيت خاص جغرافياي و به دلیل قرار گرفتن در بين چهار استان مهم كشور از اهميت ويژه اي برخوردار است.

این شهرستان علیرغم برخورداری از منابع طبیعی و معادن غنی همانند معدن طلا ،از فقر اقتصادی و اجتماعی زیادی رنج میبرد.شهر تکاب از توسعه شهری برخوردار نگردیده و جزو شهرستانهای محروم استان بحساب می آید.

برخی از قابلیت ها و پتانسیل های این شهرستان عبارت است از : معادن استراتژیک معدنی نظیر معادن فلزی (طلا) و غیر فلزی (سنگ های تزئینی ساختمانی)، جاذبه های طبیعی، عرصه های تاریخی فرهنگی و طبیعت مستعد برای گردشگری ،جاذبه های ورزشی نظیر غارنوردی و کوهنوردی،تجربه تاریخی شهرستان در صنایع فرش دستی و گلیم در این شهرستان و وجود نیروی انسانی ماهر در این زمینه.

حال سوالی که به ذهن میرسد اینکه ،این شهرستان با داشتن چنین پتانسیلهای طبیعی و گردشگری سرشاری ،چرا همچنان از چرخه توسعه اقتصادی و اجتماعی عقب مانده است؟

شهرستان تکاب با داشتن ذخایر کان سنگ طلای معدن زره شوران تکاب که یکی از ارزشمندترین ذخایر موجود در جهان می باشد ،هنوز نتوانسته است از گنج نهفته در خود استفاده کند.

براساس گزارشات خبری ، ذخیره اولیه معدن زرشوران 55 تن طلای خالص است که با اکتشافات تکمیلی صورت گرفته، این میزان ذخایر به 110 تن قطعی رسیده و پیش بینی می شود با عملیات حفاری در حال اجرا، این رقم افزایش یابد.

طبق این آمار ،ارزش ریالی این معدن با ذخیره 110 تن ،حدود 000/000/000/700/106 ریال میباشد.حال از این رقم نجومی که قرائت آن نیز با زحمت صورت میگیرد،مردم محروم از توسعه این شهرستان چه سهمی دارند؟

به نظر میرسد که برای توسعه این شهرستان و حتی استان،باید از این ذخایر با ارزش سهمی اختصاص داده شود.

صرف نظر از برخورداری مردم منطقه از ظرفیت مالی منابع مذکور،این معادن پتانسیل بالقوه ایی را برای جذب نیروی کار این شهرستان بوجود اورده است که متاسفانه در این بخش نیز هنوز کار مناسبی صورت نگرفته است.چراکه طبق آمار در تکاب ۱۳ درصد بیکاری وجود داردکه بیش از ۴ درصد این آمار متعلق به تحصیلکرده های دانشگاهی است.

البته طبق گفته مدیر مجتمع معدنی و صنعتی طلای زرشوران تکاب، با توجه به پتانسیل بالای منطقه آذربایجان غربی در حوزه طلا، امکان احداث صنایع پایین دستی در آن وجود دارد و آینده مطلوبی برای این منطقه پیش بینی می شود که امید است ظرفیتهای طبیعی مذکور راهگشای مشکلات مردم منطقه گردد.

معدن طلای زرشوران،به نام تکاب به کام دیگرانمعدن طلای زرشوران،به نام تکاب به کام دیگرانمعدن طلای زرشوران،به نام تکاب به کام دیگرانمعدن طلای زرشوران،به نام تکاب به کام دیگران


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یدالله مرادی قینرجه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
با نظر شما کاملا موافقم اینجانب چند بار مدارک دادم ویک سال است که منتظر جواب هستم .تازه به این نتیجه رسیدم که بند (پ)بهتر از هر مدرکی است متاسفانه...عده ای هستن که از لحاظ مالی نیاز ندارند ولی بدون مدرک مشغول کارند.روستای ما بیش از ۹۰درصد آمار بیکاری رادارد ودر شرایط مالی ضعیف هستن و هیچ توجهی نمیشود
سجادکریمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
چرا با اینکه این نعمت درانجا هست مردم انجا باز با فقرشدید وبیکاری روبروهستندتاکی میخواهد این شهر به عنوان شهرمحروم حساب شود درصورتی که چندتا از شمشهای که اقایان میبرند ان شمشهامیتواند تکاب ومردم تکاب راازاین روبه ان رو برگردان نه که مسافرین بیایند بدون اینکه هتل ورستورانی پیدا کنند درچادرکنار خیابون میخوابند خواهشن از خودتکاب مسول انتخاب بکنید نه از شهرهای دیگر وانها بیایند کیسه پر کنندو بروند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار