کد خبر: ۳۰۳۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱ 28 September 2016


مدیر کل محیط زیست البرز گفت: طرح مطالعاتی شناسایی فون خزندگان و پراکنش آن ها در این استان به اتمام رسید.

حسین محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به ضرورت وجود اطلاعات پایه جهت مدیریت و حفاظت از گونه های حیات وحش ، طرح بررسی تنوع، پراکنش و زیستگاه خزندگان در مناطق منتخب (منطقه حفاظت شده البرز مرکزی(جنوبی)، اشتهارد و طالقان) در استان البرز اجرا شد.

وی اظهار داشت: این طرح با هدف تکمیل بانک اطلاعات حیات وحش و تدوین برنامه عملیاتی در راستای حفاظت از گونه های جانوری ارزشمند در استان در سال 95 به انجام رسید.

وی گفت: در مطالعه حاضر فون خزندگان استان البرز، شناسایی و نقشه مکان های حضور هر گونه تهیه گردیده است که گونه های لاسرتای سبز خزری (Lacerta strigata)، لاسرتای ایرانی (Eremias persica)، لاسرتای سیستان (Eremias fasciata)، سوسمار دم دراز ایرانی (Mesalina watsonana)، اسکینگ چشم ماری دوخط (Ablepharus bivittatus)، اسکینگ خال قرمز (Eumeces shneideri) به فهرست قبلی اضافه شده است.

وی، گونه های ارمیاس البرز(Eremias papenfussi)، گکوی دم کلفت زگیل دار(Bunopus crassicaudus)، مارمولک چشم ماری(Ophisops elegans)، قمچه مار(Platyceps najadum)، گرزه مار(Macrovipera lebetina) و گرگ مار(Coronella austriaca austriaca) را از دیگر گونه هایی د انست که به فهرست قبلی اضافه گردیده و برخی از گونه های لیست پیشین در این مطالعه مورد مشاهده واقع نشده است.

محمدی با بیان اینکه از بین گونه های خزندگان شناسایی شده در استان از فهرست طبقات اتحادیه جهانی حفاظت، سه گونه در طبقه حداقل نگرانی، یک گونه در طبقه کمبود و یک گونه در طبقه آسیب پذیر قرار گرفته، افزود: نقشه پراکنش گونه های خزندگان در استان نشان دهنده پراکنش، 13 گونه سوسمار، هشت گونه مار و یک گونه لاک پشت در استان است که می تواند برای شناسایی نقاط داغ تنوع زیستی در استان مورد استفاده قرار گیرد.

این مقام مسئول ، سه عامل چرای دام، تغییرات کاربری اراضی و تصادفات جاده ای را مهمترین تهدیدات خزندگان در استان البرز ذکر نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار