مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز در گفت‌وگو با تابناک مطرح کرد
مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز از راه‌اندازی ستاد بازی‌های المپیک و قهرمانی آسیا در این استان خبر داد و گفت: این موضوع اقدامی ویژه بوده و برای نخستین‌بار انجام می‌شود.
کد خبر: ۳۱۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶ 26 October 2016
امیر غفرانی که به تازگی مسؤولیت اداره‌کل ورزش و جوانان استان البرز را بر عهده گرفته است، صبح امروز با حضور در دفتر تابناک البرز با خبرنگاران این رسانه دیدار و از نزدیک با نحوه تولید، آماده‌سازی و انتشار گزارش‌ها و اخبار آشنا شد.

وی در حاشیه این بازدید گفت‌وگویی با خبرنگاران ما انجام داد که در پی می‌آِید:

با توجه به اینکه شما تنها چند ماه است که به این مسؤولیت منصوب شده‌اید، نمی‌توان درباره عملکردها پرسشی مطرح کرد و باید بیشتر درباره برنامه‌ها و اهدافی که پیگیر آن هستید، سئوال کنیم، برای پرسش نخست بفرمایید که اولویت اصلی اداره‌کل ورزش و جوانان چیست؟

با توجه به اینکه رسانه‌ها یکی از حامیان اصلی ورزش در کشور به شمار می‌آیند، برای نخستین‌بار در نظر داریم که اتاق فکری متشکل از خبرنگاران و رسانه‌ها و به ویژه خبرنگاران ورزشی و ورزشی‌نویسان در استان البرز تشکیل دهیم.

به طور قطع بهره‌مندی از نظرات،‌ دیدگاه‌ها،‌ نقدهای دلسوزانه و آگاهانه اصحاب رسانه، می‌تواند نقش مهمی در تدوین برنامه‌ها و طرح‌های مورد نیاز استان و تسریع در اجرای این برنامه‌ها داشته باشد.

به همین دلیل نمی‌خواهیم از ظرفیت بسیار خوب رسانه‌ها و اصحاب قلم در استان البرز محروم شویم.

این اتاق فکر تنها به موضوعات ورزشی نمی‌پردازد و با توجه به اینکه اکثر خبرنگاران و اصحاب قلم و اندیشه در استان البرز را جوانان تشکیل می‌دهند، می‌توانیم برنامه‌ها و نیازهای نسل جوان را نیز در اتاق فکر رسانه‌‌ای مورد بحث و بررسی قرار داده و پس از تکمیل نظرات کارشناسی آنها را به اجرا بگذاریم.

یکی دیگر از اولویت‌های اصلی ما بحث راه‌اندازی ستاد بازی‌های آسیایی جاکارتا و رقابت‌های المپیک 2020 است. مقدمات راه‌اندازی این دو ستاد انجام شده و جلسات ابتدایی را برگزار کرده‌ایم.

ما در مجموع و از همین امروز 24 ماه تا بازی‌های جاکارتا و 48 ماه تا المپیک و پارالمپیک بعدی زمان داریم و اگر از همین امروز برنامه‌ریزی دقیق، علمی، اصولی و کارشناسی شده را در دستور کار قرار دهیم، در این مسابقات مهم ورزشکاران البرز حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهند داشت.

آیا برای حضور ورزشکاران البرز در این دو رویداد مهم جهانی و بین‌المللی بر روی رشته‌های خاصی تمرکز می‌کنید؟

بررسی‌های دقیقی در این حوزه انجام داده‌ایم و با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان البرز، در 14 رشته ورزشی از جمله اسکی، دوومیدانی، تکواندو، اتومبیل‌رانی، کشتی، وشو و ... در بخش‌های مردان و زنان، ورزشکاران البرزی می‌توانند در رقابت‌های داخلی، آسیایی و جهانی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند.

ما از همین امروز برنامه‌های متعددی برای این چهارده رشته ورزشی در بخش‌های ظرفیت‌سنجی، ارتباط‌گیری با فدارسیون‌های مربوطه، ایجاد و راه‌اندازی زیرساخت‌های ورزشی، حمایت از ورزشکاران و مربیان در دستور کار قرار داده‌ایم تا انشاالله در مسابقات آسیایی جاکارتا و رقابت‌های المپیک و پارالمپیک آینده ورزشکاران البرز هم عضو تیم ملی باشند و هم بتوانند سهمیه ورود به مسابقات فوق را کسب کنند.

 

برای حوزه جوانان چه برنامه‌هایی را در دستور کار داشته و دارید؟

یکی از اولویت‌های اصلی ما حوزه جوانان است و اقدامات لازم را از همان نخستین روز حضور در البرز پیگیری کردم.

از جمله این اولویت‌ها، ترویج معارف دینی در بین جوانان است و به عنوان نمونه طی روزهای اخیر شاهد میزبانی استان البرز برای برگزاری مسابقات قرآنی ورزشکاران سراسر کشور بودیم.

در بخش بانوان ورزشکار قاری قرآن، استان البرز بیشترین رتبه‌های برتر را کسب کرد و از روز چهارم آبان نیز مسابقات بخش ورزشکاران مرد آغاز شده است.

بر اساس نظرات کارشناسان و مسؤولان برگزار کننده مسابقات قرآنی ورزشکاران کشور، استان البرز یکی از بهترین میزبانی‌ها را انجام داده است.

یکی دیگر از اولویت‌های اداره کل ورزش و جوانان در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی و تهدید نسل جوان است.

در حوزه سواد رسانه‌ای، استان البرز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، در این بخش یک گروه مردمی و غیر دولتی فعالیت دارد که اثرگذاری و حوزه فعالیت آن فرااستانی است و می‌تواند در حوزه بررسی و مقابله و پیشگیری آسیب‌ استفاده غیر اصولی از شبکه‌های اجتماعی، اینترنت، ماهواره و وسائل ارتباط جمعی اقدامات شایسته‌ای انجام دهد.

به همین دلیل حمایت‌های ویژه‌ای از این دست برنامه‌ها و گروه‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

در حوزه پیشگیری و مقابله با معضل طلاق نیز برنامه‌هایی کارشناسی شده خوبی در دستور کار قرار دارد.

از جمله اینکه طرح پیشگیری از طلاق را به شورای استانی مربوطه ارائه داده و مورد تصویب قرار گرفته است که با اجرای آن دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج برای جوانان برگزار می‌شود تا استحکام نهاد خانواده بیشتر شود.

استانداری البرز حمایت‌های خوبی از این طرح داشته و نهادهای دیگر نیز حمایت خود را اعلام کرده‌اند.

یکی از مهمترین مشکلات استان البرز در حوزه کمبود امکانات و زیرساخت های ورزشی است، برای کاهش این کمبودها چه برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌اید؟

طرح افزایش سرانه‌های ورزشی در استان البرز از سوی اداره کل ورزش و جوانان در دست تهیه است که برای آن از نظرات کارشناسان و افراد خبره استفاده کرده‌ایم و به زودی این طرح رونمایی می‌شود.

یکی از مهمترین پروژه‌های ورزشی استان البرز، احداث ورزشگاه شش هزارنفری کرج است که امیدواریم طی سفر رئیس جمهوری به استان البرز اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه را جذب کنیم.

برای این پروژه تاکنون چند میلیارد هزینه شده و دارای رشد فیزیکی 40 درصدی است و برای تکمیل به حدود 32 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه یکی از نیازهای اصلی استان البرز است، چرا که می‌توانیم مسابقات فراملی را به میزبانی البرز برگزار کنیم.

با توجه به نزدیکی استان البرز و شهرستان کرج به پایتخت، اکثر فدراسیون‌ها علاقه‌مند هستند که مسابقات فراملی در سطح آسیایی و جهانی را به میزبانی این استان برگزار کنند،‌ اما به دلیل نبود امکانات لازم این مهم تاکنون انجام نشده و در صورت تکمیل و بهره‌برداری از ورزشگاه هزار نفری کرج، این زیرساخت‌ها فراهم خواهد شد.

مصطفی‌ سعیدی‌سیرایی دبیر شورای اسلامی شهر کرج در گفت‌وگو یی اعلام کرده که مدیریت شهری می‌تواند هزینه‌های لازم برای تکمیل ورزشگاه 6 هزار نفری کرج را پرداخت کند، اداره ‌کل ورزش و جوانان چه برنامه‌ای برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های مدیریت شهری در این پروژه خاص دارد؟

شهردار کرج اعلام آمادگی کرده است که هزینه‌های این طرح را مدیریت شهری پرداخت کند و در حال رایزنی‌ در این حوزه هستیم اما نکته مهم این است که ورزشگاه 6 هزار نفری کرج به دلیل کاربرد فرااستانی و فراملی که دارد، یک ورزشگاه درآمدزا نیست و بیشتر هزینه‌بر است.

شهرداری‌ها نیز به دلیل ماهیتی که دارند، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های درآمدزا هستند اما خوشبختانه مدیریت شهری کرج از طرح‌های ورزشی این شهرستان حمایت می‌کند و به همین دلیل در حال رایزنی هستیم و در صورتی که توافقات نهایی حاصل شود، نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

هفته‌ آینده و پیش از سفر رئیس جمهوری این جلسه برگزار می‌شود و هرگونه شهرداری کرج آمادگی همراهی برای احداث این ورزشگاه را داشته باشد، ما نیز آماده تعامل و همکاری با مدیریت شهری هستیم.

احداث این پروژه مدتی به دلیل نبود اعتبارات مدتی متوقف شده بود، اما خوشبختانه 10 روزی است که بخشی از بودجه پرداخت و کار مجددا آغاز شده است.

بنابراین اگر در سفر رئیس جمهوری به استان البرز بودجه‌ کامل احداث و بهره‌برداری ورزشگاه 6 هزار نفری کرج جذب نشود، آمادگی داریم با شورا و شهرداری مرکز استان البرز کار را جلو ببریم.

 

برای سفر رئیس جمهوری به استان البرز چه برنامه‌هایی دارید؟

14پروژه را تعریف کرده‌ایم تا پس از ارائه گزارش به رئیس جمهوری، اعتبارات صد در صدی برای اجرا و تکمیل این پروژه‌ها جذب شود.

از جمله این پروژه‌ها می‌توان به ساخت دو ورزشگاه 5 هزار نفری در شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد اشاره کرد.

همچنین سه پروژه با حضور ریاست محترم جمهوری در استان البرز افتتاح می‌شود که عبارت است از زمین فوتبال سالنی ورزشگاه انقلاب و دو سالن ورزشی در مناطق محروم استان البرز.

یکی از دغدغه‌های مردم استان البرز عدم بهره‌مندی مناسب از توان مدیریت بومی این استان است. با توجه به اینکه جنابعالی به تازگی عهده‌دار مسؤولیت اداره‌کل ورزش و جوانان البرز شده‌اید، چه برنامه‌ای برای بهر‌مندی صحیح و مناسب از توان افراد متخصص بومی دارید؟

اداره‌کل ورزش و جوانان استان البرز 160 نیرو و پرسنل دارد که این افراد توانمندی‌های بسیاری دارند، اما متاسفانه برخی از آنها در جایی که باید باشند، قرار نداشته و به همین دلیل بازدهی کامل را ندارند.

به همین دلیل تمام پرونده نیروهای موجود مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفته و تلاش می‌کنیم که از ظرفیت و توانمندی نیروهای موجود به طور کامل و به بهترین شکل استفاده کنیم.

تغییراتی در دست انجام داریم، از جمله معرفی معاون ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان البرز که انجام شده است. در آینده نزدیک نیز این تغییرات ادامه می‌یابد.

اما به طور قطع فردی را از خارج استان به کار نخواهیم گرفت، مگر اینکه در حوزه‌ای دچار کمبود نیروی انسانی متخصص باشیم. به همین دلیل اولویت اصلی ما بهره‌مندی از توانمندی و ظرفیت‌های نیروهای فعلی است.

برای تقویت و توسعه ورزشی استان چه برنامه‌ای دارید؟

البرز مهاجرپذیرترین استان کشور است و در حال حاضر از اقوام و فرهنگ‌های مختلف در استان البرز حضور داشته و ساکن هستند و به طور قطع این وضعیت یک فرصت بسیار بزرگ برای ورزش البرز فراهم کرده و می‌کند.

متاسفانه در زمینه زیرساخت‌های ورزشی برای خدمات‌رسانی به جمعیت حدود دو میلیون و 800 هزار نفر البرزی که از این تعداد 450 هزار نفر دانش‌آموز هستند، کمبودهایی را داریم و حدود 30 سالن ورزشی و چند استخر به این جمعیت خدمات‌رسانی می‌کند.

کمبودهای در این زمینه موجب عدم استفاده و بهره‌مندی کامل از ظرفیت‌های ورزشی استان و به ویژه جوانان البرزی شده است و باید تلاش کنیم که زیرساخت‌ها را افزایش دهیم و در این حوزه برنامه‌های زیادی داریم و امیدواریم با حمایت مردم، رسانه‌ها و دستگاه‌های مختلف و نهادهای عمومی این برنامه‌ها عملیاتی شود.

 

 

افراد خیر و انسان‌دوست در کشورمان همواره در امور خیرو انسان‌دوستانه پیش‌قدم بوده و هستند، آیا زمان آن نرسیده که فرهنگ خیرین ورزشگاه‌ساز را هم در جامعه نهادینه کنیم؟

یکی از نیازهای اصلی و اساسی ما مشارکت بخش خصوصی و افراد خیر در ساخت سالن‌ها و امکانات ورزشی است.

این حرف را نه به عنوان یک مدیر ورزشی، بلکه به عنوان یک ورزشکار و علاقه‌مند به توسعه ورزشی و دلسوز نوجوانان و جوانان بیان می‌کنم.

ما باید به سمتی برویم که خیرین در این گونه امور مشارکت جدی و فعال داشته باشند.

ما معضلات بسیاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی داریم که بخش مهمی از آنها با ترویج ورزش و هدایت نسل جوان به سمت ورزش برطرف می‌شود.

در نتیجه باید از توانمندی و ظرفیت افراد خیر و کسانی که دل در گروه پیشرفت ایران اسلامی داشته و دغدغه سرنوشت نسل جوان را دارند، به درستی استفاده کنیم.

رسیدن به این هدف مهم نیازمند برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از یک نقشه راه اصولی دارد. به طور قطع اگر نیازها و کمبودها و کاستی‌ها را به اطلاع مردم برسانیم، خودشان برای رفع این کمبودها پیش‌قدم می‌شوند.

مگر روزی که جامعه با کمبود جدی کلاس درس روبه‌رو شد، مردم به حمایت از دولت با تمام قدرت به صحنه نیامدند؟ ما امروز می‌توانیم از ظرفیت و پتانسیل‌های خیرین در این حوزه استفاده کنیم.

دولت در حال حاضر با مشکلاتی روبه‌رو بوده و طبیعی است که نمی‌تواند در همه حوزه‌ها، سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشد. به همین دلیل از سوی مقام عظمای ولایت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده و اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه از همه ظرفیت‌ها به درستی استفاده کرده و بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.

یکی از این ظرفیت‌ها، مربوط به شوراها و شهرداری‌های مختلف است. خوشبختانه در مدیریت شهری کرج و دیگر شهرستان‌ها و شهرها نگاه خوبی به ورزش وجود دارد. شهرداری و شورای شهر کرج حمایت‌های بسیار زیادی از اداره‌کل ورزش و جوانان دارند و شهرداری‌ شهرستان‌ها و شهرهای اقماری دیگر نیز همین رویکرد را دارند و لازم است به عنوان یک مدیر ورزشی و یک ورزشکار از تک تک آنها تشکر کنم.

به عنوان نمونه در محمدشهر ما یک ورزشکار دو و میدانی داریم که در حوزه پرتاب نیزه فعالیت می‌کند.

شهرداری و شورای شهر محمدشهر بدون اینکه ما از آنها کمک خواسته باشیم، به میدان آمده و یک پیست اختصاصی برای این ورزشکار تهیه کرده‌اند تا بتواند به صورت حرفه‌ای و بی‌وقفه و بدون دغدغه تمرینات خود را انجام دهد.

طبیعی است که باید از این مدیران تشکر کرده و به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز قدردان زحمات و تلاش‌های آنها باشم.

برای توسعه ورزش بانوان چه برنامه‌ای دارید؟

پنجاه درصد جامعه استان البرز را بانوان تشکیل می‌دهند و طبیعی است که باید برای این افراد امکانات و زیرساخت‌های ورزشی لازم را فراهم کنیم.

در حوزه ورزش بانوان تاکید داریم که باید امکانات و تجهیزات به صورت عادلانه توزیع شود، خوشبختانه بانوان ورزشکار و ورزش دوست البرزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و در برخی از رشته‌ها، بانوان ما جلوتر از آقایان هستند.

به عنوان نمونه امسال برای نخستین‌بار در طول تاریخ یک بانوی البرزی موفق به کسب مدال المپیک شد که افتخاری بزرگ برای کشور و مردم استان البرز بود.

خبرهایی داشتیم که هنوز وعده‌هایی که به کیمیا علیزاده پس از ورود به کشور از سوی مسؤولان داده شده بود، محقق نشده است، آیا به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز پیگیر پرداخت این هدایا هستید تا تنها دختر برنده مدال المپیک کشورمان ناامید نشود؟

به طور مرتب با کیمیا علیزاده در تماس هستیم و حتی در زمان بستری شدن و انجام عمل جراحی بارها با وی دیدار و یا به صورت تلفنی جویای وضعیت پزشکی و سلامتی این ورزشکار ارزنده شده‌ام.

از سوی دیگر به کیمیا علیزاده به دلیل حضور در مسابقات المپیک و تمرینات زیاد نتوانست مراحل تحصیلی خود را به موقع پیگیری کند که در حال حاضر به صورت جدی وضعیت تحصیلی و کمک‌های لازم به وی در این حوزه را پیگیری می‌کنیم.

در مورد هدایا نیز یک دستگاه خودرو را تحویل گرفته است و دریافت هدیه شورای شهر و شهرداری به زودی انجام می‌شود.

در روزهای اخیر با اعضای شورا و شهردار کرج که همراهی خوبی با اداره‌کل ورزش و جوانان دارند، رایزنی و پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم. لایحه پرداخت هدیه به کیمیا علیزاده در شورای شهر تصویب شده و این لایحه از سوی شهرداری برای تایید به فرمانداری کرج ارسال شده است.

دلیل تاخیر نیز این بود که فرمانداری نیاز به زمان بیشتری برای بررسی برخی از مصوبات شورای شهر داشت که این لایحه نیز در نوبت بررسی قرار داشت. به همین دلیل از فرماندار کرج خواستیم که در این کار تسریع داشته باشد و وی نیز خوشبختانه مصوبه فوق را تایید کرده و در روزهای آینده اعضای شورا و شهردار کرج هدیه کیمیا علیزاده را طی مراسم ویژه‌ای اهدا خواهند کرد.

در مورد یک واحد مسکونی که استاندار محترم البرز وعده داده است، مراحل کار با جدیت پیگیری می‌شود و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و خوشبختانه استاندار محترم البرز شخصا پیگیر کار است.

جالب است بدانیم که آقای طهایی استاندار فعلی البرز در زمان تصدی مسؤولیت استانداری اردبیل، همین اقدام را برای حسین رضازاده انجام داده است.

به طور قطع ما کیمیا علیزاده را فراموش نکرده‌ و نخواهیم کرد. وی از جمله مفاخر ورزشی کشور و استان البرز و همانطور ه استقبال باشکوه و بی‌نظیر از وی داشتیم، حمایت از او را با جدیت دنبال خواهیم کرد تا انشاالله باز هم پرچم پرافتخار ایران اسلامی در میادین جهانی و بین‌المللی به اهتزاز درآورد.

برای پرسش آخر، تغییر و تحولات در وزارت ورزش و معرفی سلطانی‌فر برای وزارت ورزش و جوانان به مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا این تغییرات در ادامه راه اداره‌کل ورزش و جوانان استان البرز تاثیرگذار خواهد بود؟

آقای سلطانی‌فر فرد ناآشنایی با ورزش نیست و اتفاقا اشراف کاملی در این حوزه دارد.

البته زمان زیادی در اختیار وزیر جدید ورزش نخواهد بود، اما مطمئن هستیم که در این چند ماه باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، آقای سلطانی‌فر با ذهنیت خلاقی که دارند، کارهای وزارت ورزش و جوانان بهبود می‌یابد.

از سوی دیگر سلطانی‌فر همانطور که گفتم ناآشنا به حوزه ورزش نیست و با اکثر مدیران ورزشی و حتی ورزشکاران و مربیان ورزشی ما مرتبط است.

به عنوان نمونه وی تمام مدیران ورزشی و ورزشکاران حرفه‌ای را با جزییات می‌شناسد آشنایی کاملی با قهرمانان ورزشی کشور دارد و تصور می‌کنم که حضور سلطانی‌فر در وزارت ورزش فرصت خوبی برای توسعه ورزش در استان البرز است و باید بتوانیم از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

باز هم تاکید می‌کنیم که شما به در آغاز راه در اداره‌کل ورزش و جوانان هستید و به همین دلیل در این مصاحبه بیشتر در مورد برنامه‌ها صحبت کردیم. اما به طور قطع مدتی درباره نتایج و دستاوردهای این برنامه‌ها از شما سوال خواهد کرد.

امیدواریم با حمایت مردم، خیرین ورزشگاه‌ساز، رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی بتوانیم اهدافی که پیش‌بینی کرده‌ایم را در مدت زمان مشخص محقق کنیم.

برای نخستین‌بار در گفت‌وگو با یک رسانه تاکید و اعلام می‌کنم که نگرش من به ورزش و جوانان فراجناحی است. اساسا نمی‌توان ورزش و موضوعات مرتبط با جوانان را به صورت جناحی نگاه کرد. به همین دلیل از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و افراد دلسوز استان برای اجرای این برنامه‌ها کمک می‌گیریم.

برای همه جناح‌ها و احزابی که در چارچوب قانون در نظام مقدس جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، احترام قائل هستیم و از آنها می‌خواهیم که برای به ثمر نشستن برنامه‌ها از اداره‌کل ورزش و جوانان و اهداف پیش‌بینی شده حمایت کنند.

از رسانه‌ها نیز انتظار داریم که ما را حمایت کنند. این حمایت به معنی تعریف و تمجید نیست و انتظار داریم اگر خطا و اشتباهی داریم، به صورت صحیح، دلسوزانه و مصلحانه کارهای ما را نقد کرده و اشتباهات را بیان کنند و به طور قطع برای رفع این نواقص تلاش خواهیم کرد.

-----------------------------------

مصاحبه از امیر توحید فاضل

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار