«سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه ای از موافقت این شورا با الکترونیکی شدن احراز هویت رأی‌دهندگان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری خبر داد». این اخباری است که امروز رسانه های مختلف آن را انعکاس دادند.
کد خبر: ۳۳۵۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ 28 November 2016




















به گزارش تابناک البرز؛ «سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه ای از موافقت این شورا با الکترونیکی شدن احراز هویت رأی‌دهندگان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری خبر داد». این اخباری است که امروز رسانه های مختلف آن را انعکاس دادند.

انتخابات الکترونیک! آرزوی دولت ها
زمزمه برگزاری انتخابات الکترونیک در کشورما، از سال 1378 مورد بحث قرار گرفته به طوری که هر دولتی این نوع انتخابات را در دستور کار خود قرار داده است اما متاسفانه تاکنون این بحث عملی نشده است.
در انتخابات مجلس شورای اسلامی گذشته نیز زمزمه های انتخابات الکترونیکی به گوش رسید اما دولت در عمل نتوانست به آن جامه عمل بپوشاند.

انتخابات الکترونیک چیست؟
انتخابات الکترونیکی شامل ابزارهای الکترونیکی است که هم برای اخذ رأی وهم شمارش آراء به کار می‌روند .انتخابات الکترونیکی (E-voting) یکی از خدمات دولت الکترونیکی است که به رای دهنده این امکان را می دهد تا با بالاترین ضریب امنیتی و حفاظتی، رای خود را به صورت الکترونیکی ارایه کند. 

نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک
طی گزارشی که از سوی وزارت کشور در مورد فرآیندهای برگزاری انتخابات کاملاً الکترونیکی برای اخذ رای در روز برگزاری انتخابات تهیه شده، آمده است:«مردم در شعب اخذ رای الکترونیکی نخست باید به دستگاه مجری مراجعه کنند و شناسنامه و کارت ملی خود را تحویل دهند. مدارک رای‌دهندگان پس از استعلام در دستگاه الکترونیکی ناظر شورای نگهبان، ثبت و ضبط می‌شود. پس از ثبت و ضبط مدارک مراجعه‌کنندگان در دستگاه مجری، یک کارت تعرفه الکترونیکی برای افراد صادر می‌شود که این کارت، مجوز یک بار رای دادن را به آن فرد می‌دهد. رای‌دهندگان پس از دریافت کارت تعرفه به سراغ دستگاه الکترونیکی صندوق اخذ رای می‌روند و همانند دستگاه عابربانک، کارت را وارد دستگاه می‌کنند که با ورود این کارت به دستگاه، مجوز رای دادن به دارنده کارت داده می‌شود. پس از وارد کردن کد نامزد مورد نظر در سیستم، تصویر وی روی سیستم مشاهده می‌شود که با تایید نهایی نسخه‌ای از اخذ رای چاپ و برای رای‌دهندگان صادر می‌شود. رای‌دهندگان باید این برگه رای چاپ‌شده را در داخل صندوق اخذ رای (زیر دستگاه) که هیچ گونه راه نفوذی نیز ندارد، بیندازند. پس از اخذ رای، کارت تعرفه از دستگاه خارج می‌شود و افراد با تحویل دادن این کارت به دستگاه مجری، مدارک خود را تحویل می‌گیرند. رای‌ها در حافظه دستگاه ثبت می‌شود و پس از پایان ساعت اخذ رای پلمب دستگاه شکسته و اطلاعات حافظه موجود در دستگاه روی دستگاه صورت‌جلسه می‌شود».

رای های الکترونیکی به صورت دیجیتالی بر روی نوار، دیسکت یا کارت های هوشمند ذخیره شده و سپس به مرکز ویژه ای ارسال می شود که در آنجا فرآیند شمارش دقیق آنها آغاز می شود. 
نکته قابل توجه آن است که در یک دولت الکترونیکی نیازی نیست که فقط از یکی از سیستم های رای گیری الکترونیکی مجزا استفاده شود، بلکه می توان هم زمان از روش های مختلف استفاده کرد تا نتایج بهتری از لحاظ مشارکت مردم در انتخابات حاصل شود. 

فواید انتخابات به سبک مدرن
فواید این نوع انتخابات بیش از مضرات آن است. یکی از فوایدش این بوده که می توان لحظه‌به‌لحظه نتیجه انتخابات را  از طریق اینترنت دنبال کرد. فاصله زمانی پایان‌یافتن رأی‌گیری و اعلام نتایج، چنددقیقه‌ای بیش نیست و اشتباه انسانی نمی‌تواند و نباید جایی در اعلام نتایج داشته باشد.

تدابیر لازم!!
همانگونه که الکترونیکی شدن انتخابات سرعت را افزایش می‌دهد باید دقت کرد تا امنیت آن بالا رود چون این سرعت در صورت وجود نقص یا خلأ در سیستم می‌تواند منجر به سرعت در تخلف نیز خواهد شد. لذا به گفته یکی از متولیان امر نیازمند اطمینان از ایجاد سیستم امنیتی خاص برای هر نظام انتخاباتی می‌باشیم که لزوماً از سیستم امنیتی دیگر کشورها باید متفاوت بوده و اختصاص به سیستم مخابراتی همان کشور داشته باشد.
از دیگر مشکلات پیش رو در این نوع انتخابات هزینه بر بودن و تجمیع رای های شهرها و روستاهای دور است که این مسئله راه حل دارد. باید در ابتدا زیر ساخت های مربوط به اینترنت و شبکه های مخابراتی را ایجاد و سپس در کل کشور انجام داد. زیرا در صورت عدم توفیق دولت برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در شهرها و روستاهای مختلف، نمی توان این دستاورد را با نام دولت تدبیر به ثبت رسانید.

برچسب ها: انتخابات ، الکترونیک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار