کد خبر: ۴۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۶ 27 May 2015
زندگی شاید چیزی شبیه بازی شطرنج باشد. بازی  که شاید تو آغازگرآن نباشی ولی بدون شک تمام کننده آن هستی. زندگی شاید شبیه پاییز صدرنگ باشد. فصلی که حتی زیبایی‌هایش هم می‌تواند غمگینت کند. فصلی که درکنار خاطرات خوشی که برایت به یادگار می‌گذارد، گاه بوران و تگرگ را به یادت می‌آورد. زندگی شاید سفری ناگهانی وکوتاه باشد که تو برای لذت بردن از لحظه‌ها و دقایق آن چمدانت را خوب نبسته باشی. زندگی شاید تابلوی نقاشی باشد که برای عده‌ای زیبا و برای برخی دیگر بی‌مفهوم و حتی زشت به نظر می‌رسد. زندگی چیزی است از جنس خود زندگی و برای هرکس رنگ و طعم خاصی دارد. رنگ و طعمی که گاه در انتخابشان آزادیم و گاه بهمان تحمیل می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه البرز، اینجا، یعنی درهمین چهاردیواری که شاید ازخانه شما هم زیاد دور نباشد، کسانی هستند که ازداشتن سقفی به اندازه چند ساعت شادند و شبشان را به امید خوردن یک وعده صبحانه گرم به صبح می‌رسانند. اینجا درهمین چهاردیواری هستند کسانی که ازذوق این که یک شب دیگر هم می‌توانند درمیان پتویی گرم بخوابند و مثل سال‌های نه چندان دور متکایشان را به بغل بگیرند، تا صبح دنده به دنده می‌شوند و چشم برهم نمی‌گذارند. این چهار دیواری میزبان کسانی است که زمانی شاید به جز دست پخت مادرانشان غذایی به مذاقشان خوش نمی‌آمد ولی حالا به خوردن باقی مانده ساندویج کوچکی هم رضایت می‌دهند.
آری اینجا پناهگاهی است برای کسانی که روزگاری خانه امنی داشتند ولی فقر، اعتیاد و ... کارشان را به جایی رسانده که حالا سقفی جزآسمان ندارند. اینجا تنها گرمخانه کرج است. خانه موقت کسانی که می‌خواهند هویت خاکستریشان را فراموش کنند. اینجا تنها پناهگاهی است که میزبانانش ازلباس کثیف، چهره آشفته و آفتاب سوخته میهمانان ناخوانده دلخور نمی‌شوند و با روی گشاده از آنان پذیرایی می‌کنند. آری چراغ گرمخانه کرج برای کسانی روشن است که شاید مفهوم زندگی را ازیاد برده‌اند ....
همه کارتن خواب‌ها سارق و مزاحم نیستند
یکی از کارتن خواب‌های کرج که به علت اعتیاد سه سال است از خانواده ترد شده و جز خیابان جایی ندارد می‌گوید: وقتی سقف خانه مقوایی‌ات آسمان باشد بدون شک همیشه نگران باران‌های ناگهانی، از راه رسیدن سوز زمستان و گرمای تابستان هستی و ازترس و اضطراب مزاحمان همیشه هوشیار می‌خوابی.
حسین – م  افزود: زندگی درخیابان سختی های بسیاری دارد و از همه بدتر نگاهی است که مردم به یک کارتن خواب دارند
وی با اشاره به این که لیسانس مدیریت بازرگانی دارد ، یادآورشد: همه کارتن خواب‌ها سارق ومزاحم نیستند و شرایط زندگی آنان را وارد به اینکار کرده است.
وی ادامه داد: من درخانواده‌ای پر جمعیت متولد شدم که پدرم به سختی از عهده خرج و مخارجمان برمی‌آمد. به سختی درس خواندم ولی دردوران دانشگاه به دام دوستان ناباب گرفتار شدم و حالا 10 سال است که اعتیاد دارم.
حسین - م  خاطرنشان کرد: چون کار نمی‌کردم تامین هزینه خرید مواد برای پدرم سخت بود و از طرف دیگر وجود من باعث شده بود نگاه همسایه‌ها به خانواده‌ام تغییر کند و این بدون شک ازدواج خواهرانم را با مشکل مواجه می‌کرد. به همین دلیل از سه سال پیش خانه را ترک کردم و ازآن زمان تا کنون به جز با همسر یکی از خواهرنمان با دیگر اعضای خانواده‌ام ارتباط ندارم.
وی ابراز کرد: از زمانی که گرمخانه کرج احداث شده روزها درپارک می‌مانم و و شب‌ها برای خواب به گرمخانه می‌روم و با ارامش و با حس داشتن خانه‌ای چند ساعته می‌خوابم.
همه انسان‌ها ذات سالمی دارند
عضو شورای شهر کرج نیز در گفت وگو با ایسنا یادآورشد: همه انسان‌ها ذات سالم و درستی دارند و اگر تعدادی از آنها به دلیل برخی آسیب‌ها ازجمله فقر فرهنگی و اقتصادی، اعتیاد و ... ازخانه رانده شده و بی‌سرپناه شده‌اند نباید ازبرخی امکانات که ساده‌ترین آنها داشتن جای خواب شبانه است، محروم شوند .
فاطمه اسکندری افزود: وجود گرمخانه نشانه‌ای از توسعه یافتگی شهرها و اهمیت  دادن مسئولان به ذات سلامت انسانی است.
وی ادامه داد: امروز دراکثر شهرهای توسعه یافته گرمخانه‌هایی وجود دارد که افراد بی‌خانمان و حتی مسافران و درراه ماندگانی که توان مالی اجاره هتل ومهمان خانه را ندارند می‌توانند با مراجعه به آنها از خدمات و امکاناتی جهت شب‌مانی استفاده کنند .
این مسئول اظهارکرد: بدون شک احداث این گرمخانه‌ها خروجی مناسبی داشته و به نوعی باعث بالارفتن امنیت اجتماعی جامعه می‌شود .
وی اضافه کرد: اکثر کسانی که به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند غالبا از محیط خانواده رانده شده و مدتی است از گرمای محبت پدرو مادر،همسر، فرزندان و وابستگان خود محروم شده‌اند.
احداث گرمخانه ویژه زنان درکرج ضروری است
اسکندری یادآورشد: این افراد روحیه حساسی دارندو برای این که امید به زندگیشان بالابرود باید از لحاظ روحی تغذیه شوند .
عضو شورای شهر کرج افزود: به نظر می‌رسد برگزاری کارگاه‌های اموزشی با موضوع مضرات اعتیاد، روش‌های حفظ کانون خانواده و پیگیری اهداف خاموش بتواند بخشی از امید رفته آنان را بازگرداند .
وی گفت: حتی اگر برگزاری این کارگاه‌های آموزشی بتواند تغییری کوچک درتعداد محدودی ازمراجعه کنندگان این گرمخانه ایجاد کند، رسالت احداث این مرکز اجرایی شده است .
اسکندری خاطرنشان کرد: بدون شک نجات یک معتاد از دام اعتیاد، نجات یک دنیا است که بی‌ارج و قرب نخواهد ماند .
این مسوول درادامه با تاکید بر اهمیت احداث گرمخانه زنان درکرج گفت: گرمخانه کرج مخصوص آقایون بوده وامکان پذیرش زنان را ندارد .
اعتبار تجهیز گرمخانه کرج تصویب می‌شود؟
اسکندری ادامه داد: به نظر میرسد زنانی که جایی برای خواب ندارند به دلیل حساسیت‌ها و شرایط ویژه اجتماعی بیش از مردان به پناهگاهی برای خواب شبانه نیاز داشته باشند.
وی اظهارکرد: شاید اگر یک مرد درگوشه‌ای از پارک شب را به صبح برساند مشکلی برایش پیش نیاید ولی احتمال آسیب دیدگی بیشتر یک زن دراین شرایط بیشتر است.
وی گفت: این موارد ضرورت احداث گرمخانه مخصوص زنان را درکرج دوچندان می‌کند، بنابراین مسئولان باید برای احداث این مرکز هرچه سریع‌تر اقدامی عملی صورت دهند .
این مسئول درادامه به موضوع اختصاص 250 میلیون تومان برای تجهیز گرمخانه کرج اشاره کردو افزود: این موضوع توسط جمعی از اعضای شورای شهر مطرح شده و درصورت تصویب درصحن علنی شورا اجرایی می‌شود.
اسکندری یادآورشد: اکثر اعضای شورای شهر با طرح احداث گرمخانه جدید و اختصاص بودجه مناسب برای گرمخانه موجود موافقندو تنها تعداد انگشت شماری از اعضا به دلایلی که بخشی ازآن منطقی به نظر می‌رسد با این موضوع مخالفت دارند .
گرمخانه کرج از ماهیت واقعی خود فاصله گرفته است
عضو دیگر شورای شهر کرج که با ماهیت وجود گرمخانه درکرج مخالف است نیز به ایسنا گفت: متاسفانه گرمخانه کرج ازماهیت اصلی خود فاصله گرفته و برخلاف وظیفه تعریف شده‌اش عمل می‌کند.
سعید فیروزگاه ادامه داد: این گرمخانه به جای این که محلی برای شب‌مانی افراد بی‌خانمان باشد، به مکانی برای تجمع شبانه معتادین، متکدیان و سارقان مناطق و شهرهای حاشیه‌ای کرج شده است .
وی افزود: فلسفه احداث گرمخانه تبدیل شدن به محلی برای جا دادن متکدیان و معتادان نیست.
فیروزگاه خاطرنشان کرد: وجود این گرمخانه باعث شده ورود معتادین و متکدیان به شهرستان کرج بیشتر شود.
این عضو شورای شهر کرج ادامه داد: بدون شک ادامه این روند و نبود نظارت بر پذیرش افرادی که به این گرمخانه مراجعه می‌کنند افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی را درپی دارد .
کرج تنها یک گرمخانه دارد
معاون خدمات شهری شهرداری کرج گفت: ساخت و ایجاد گرمخانه طبق قانون از وظایف شهرداری است .
حسن مدیر روستا افزود: این گرمخانه درحقیقت پناهگاهی برای افرادی است که درساعات شب جایی برای ماندن و خوابیدن ندارند.
وی ادامه داد: این افراد بعد از ثبت نام در محل گرمخانه می‌توانند از خدمات سکونت شبانه و بهداشتی از جمله امکان استحمام، یک وعده شام سبک و گرم و یک وعده صبحانه استفاده کنند .
وی با اشاره به محل احداث این گرمخانه اضافه کرد: تنهاگرمخانه کرج در محدوده میدان شاه عباسی دایر شده و دارای چهار واحد است.
معاون خدمات شهری شهرداری کرج گفت: بدون شک برخورداری از حقوق مساوی، حق همه شهروندان بوده و تماشای منظره کارتن خوابی یا دراز کشیدن افراد در خیابان‌ها در طول شب‌های سرد پاییز و زمستان برای هیچ کس بخصوص برای یک فرد مسلمان خوشایند نیست.
این مسوول اظهار کرد: علاوه بر این وجود چنین معضلاتی تاثیری نامطلوب بر روان شهروندان داشته و و نمای بصری نامناسبی را در شهر ایجاد می‌کند.
وی در پایان گفت: بدیهی است احداث گرمخانه‌ها و مراکز اسکان موقت می‌تواند بخشی از نابسامانی‌های موجود درکرج را کاهش دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار