کد خبر: ۴۰۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۶ 30 May 2015
استاد دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور امور اجتماعی شهردار کرج با بیان اینکه معضل تکدی گری کودکان باید به صورت ریشه ای بررسی شود، گفت: برخی آمار و اطلاعات نشان می دهد 80 درصد کودکان به اجبار به این راه کشانده می شوند.
دکتر پریچهره شاهسون افزود: معضل تکدی گری کودکان نه تنها دراستان البرز بلکه دردیگر مناطق کشور به شکل های مختلف وجود دارد.
وی ادامه داد: کودکانی که درچهارراهها اقدام به تکدی گری، فروش گل، برگه های فال، دستمال کاغذی و غیره می کنند علاوه برخدشه بر سیمای شهری، هربیننده ای را به این فکر وا می دارد که مگر این شهریا کشورفقیر است که هرم نیروی کار به سمت سنین پایین جامعه میل کرده است.
شاهسون خاطر نشان کرد: در واقع نیرویی حق کار دارد که بالای 15سال سن داشته باشد و افرادی که زیر سن 15سال اقدام به کار و کسب درآمد می کنند به بیگاری گرفته شده اند.
این استاد جامعه شناسی به تاریخچه خانواده و کارکودکان درایران پرداخت و گفت: در گذشته کودکانی وجود داشتند که در کنار خانواده و درروستاها پا به پای والدین کار می کردند اما کارآنان با کار کودکان امروزی متفاوت است.
وی با بیان اینکه کودکان کاروتکدی گرانی که در سن پایین اقدام به تکدی گیری می کنند معلوم نیست که متعلق به چه خانواده هایی هستند، اظهار داشت: بارها گفته شده کودکانی که تکدی گری می کنند محتاج هستند یا توسط برخی افراد اجیر و به بیگاری گرفته شده اند.
مشاوره اموراجتماعی شهردار کرج افزود: اغلب کودکانی که به تکدی گری مشغولند به صورت باند و گروهی کار می کنند و این امر نشان دهنده این است که توسط برخی افراد به این سمت کشانده شده اند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بارها این موضوع درمحافل و نشست های مختص به آسیب های اجتماعی مطرح شده است که کودکان کار و متکدی، باید وضعیت خانوادگی آنان
مشخص شود، گفت: انتظار می رود دستگاه های متولی و اجرایی به صورت ریشه ای این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.
شاهسوند بیان داشت: این دستگاه ها باید در کنار ریشه یابی معضلات، برای پیشگیری از گرفتارشدن کودکان کاردرگرداب معضلاتی همچون اعتیاد ، چتر حمایتی خود را بر سر آنان بگشایند.
وی اظهار کرد: برخی بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از این کودکان فاقد خانواده بوده که در این زمینه ارگان هایی مانند نیروی انتظامی، بهزیستی، دادگستری و ...وارد عمل شوند.
مشاور امور اجتماعی شهردارکرج افزود: همچنین از شورای تامین استان ها از جمله البرز انتظار می رود به این مساله به صورت ریشه ای و کامل بپردازند.
شاهسون خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می دهد 80 درصد کودکان از روی اجباربه
تکدی گری روی آورده اند که اغلب درناحیه صورت دارای لک هایی هستند که نشان می دهد به سوء تغذیه مبتلا شده اند.
به گفته وی، این امر نشان دهنده آن است که از پولی که به دست می آورند برای تهیه مواد غذایی استفاده نمی کنند و مورد آزار و اذیت قرارمی گیرند.
شاهسون گفت: برای حل این معضل از طریق تئوری و حرف نمی شود وارد شد بلکه باید علت را جستجو کرد.
وی یکی از دلایل تکدی گری را فقر و بیکاری عنوان کرد و بیان داشت: مصرف گرایی و نداشتن فرهنگ صرفه جویی نیز یکی دیگر از علل تکدی گری است
استاد دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: کودکان درکنار تکدی گری، دچار آسیب اجتماعی مانند دست زدن به سرقت، اعتیاد، روسپیگری و... می شوند.
وی با اشاره به اینکه حدود 50 درصد کودکانی که در شهرهای کرج و تهران تکدی گری می کنند از اتباع خارجی هستند، گفت: جمع آوری این کودکان و بازگرداندن آنان به کشورهای خودضروری است.
حضور کودکان متکدی و کاردرمیادین ، چهار راه ها و خیابان های کرج به یکی از معضلات اجتماعی در این کلانشهر تبدیل شده و آسیب زیادی به سیمای اجتماعی آن وارد کرده است.
اگر چه طبق آمارهای اعلام شده از سوی ستاد جمع آوری آسیب دیدگان اجتماعی استان، ماهانه شمار زیادی از متکدیان جمع آوری می شوند اما شواهد نشان می دهد که این معضل به صورت گسترده در سطح مناطق مختلف البرز خودنمایی می کند.
بسیاری از متکدیان از اتباع کشورهای شرقی ایران هستند که به البرز روی آورده اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار