کد خبر: ۴۱۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸ 30 May 2015
تخلیه نخاله‌های ساختمانی در محور کیانمهر-ماهدشت در غفلت مسئولان درحال تبدیل شدن به یک فاجعه زیست محیطی است به طوری که سلامتی در گورستان نخاله‌های ساختمانی کیانمهر هر روز در حال دفن شدن است.

به گزارش مهر، آلودگی هوا، ترافیک، حضور گاه و بی گاه ریزگردها در آسمان البرز، تاخیر ۱۰ساله در احداث پروژه قطار شهری و ... همه و همه مشکلاتی است که در این سالها در اخبار دیده، شنیده و خوانده اید ولی در این میان وجود نخاله های ساختمانی در معابر درونی و بیرونی شهر که به امان خدا رها شده اند درد دیگری است که مثل خوره به جان شهر افتاد است. لازم نیست راه زیاد دوری برویم حاشیه جاده کیانمهر به ماهدشت مکانی برای مشاهده نخاله های ساختمانی تخلیه شده در حریم شهر است، اگر می خواهید از نزدیک این فاجعه را ببینید کافی است سری به این محور بزنید.

منطقه کیانهمر کلانشهر کرج در حال دست و پنجه نرم کردن با معضل نخاله های ساختمانی است که از گوشه گوشه شهر در این منطقه تخلیه می شوند. بی‌توجهی نسبت به ساماندهی پسماندهای ساختمانی، یعنی دچار شدن به دردسری بزرگ که خلاصی از آن با صرف اعتباری هنگفت امکان پذیر است.

نخاله های ساختمانی و زباله ها در کیانمهر کرج

عمر گورستان نخاله های ساختمانی کیانمهر ۱۰ ساله است

با توجه به جمعیت شهر عدم وجود چندین سایت تخلیه نخاله های ساختمانی در کلانشهر کرج معضلی است که موجبات آزار بسیاری از شهروندان در منطقه کیانمهر را فراهم کرده است. گورستان نخاله های ساختمانی کیانمهر در یکی دو ماه گذشته به وجود نیامده است و به گفته مسئولان امر بیش از ۱۰ سال عمر دارد.

تصاویری که در این منطقه دیده می شود گواه یک واقعیت تلخ و زنگ خطری برای بروز یک فاجعه زیست محیطی است. این وضعیت حاصل بی توجهی برخی مدیران بروز چنین معضلاتی است که سلامتی شهروندان را در معرض خطر قرار خواهد داد. تصاویری که در گزارش آمده گویای فاجعه زیست محیطی است که در آینده نزدیک گریبان شهروندان را خواهد گرفت و به فجایع دیگری نیز دامن خواهد زد.

نخاله های ساختمانی و زباله ها در کیانمهر کرج

وجود چندین سایت تخلیه نخاله های ساختمانی در هر شهری به ویژه کلانشهرها ضروری به نظر می رسد چرا که اگر به این امر توجه کافی نشود محل تخلیه پسماندهای ساختمانی می تواند جولانگاه جوندگان، حشرات و سگ های ولگرد شود و در صورت بروز چنین مشکلی به خودی خود سلامت اجتماع و فرد مورد آسیب و تهاجم قرار خواهد گرفت.

پدیده تخلیه نخاله های ساختمانی در کنار جاده ها یکی از مشکلاتی است که سلامت عمومی جامعه را تحت الشعاع قرار خواهد داد. طبق ماده ۷ قانون ایمنی راه ها در صورت مشاهده با چنین پدیده ای باید با شخص متخلف برخورد قانونی شود.

نخاله های ساختمانی و زباله ها در کیانمهر کرج

سیما و منظر شهری تحت تاثیر تخلیه نخاله های ساختمانی قرار دارد

این نکته که تخلیه نخاله ساختمانی به محیط زیست صدمات غیرقابل جبرانی می زند بر کسی پوشیده نیست و در برخی مواقع می شنویم که مسئولان مدعی کنترل این معضل می شوند اما متاسفانه تخلیه نخاله های ساختمانی همچنان یکی از معضل های گریبان گیر کلانشهر کرج است.

نخاله های ساختمانی در بسیاری از موارد قابل بازیافت هستند، موضوع بازیافت مواد و تاثیر پذیری دوباره برخی مواد در چرخه اقتصاد بر کسی پوشیده نیست، موضوع دیگری که قابل تامل و تفکر است و احتیاج به بازنگری از سوی مسئولان مربوطه دارد بحث سیما و منظر شهری است، منظر شهری نیز دستخوش تحولات زیادی می شود، پس از تخلیه نخاله های ساختمانی در معابر و محورهای بیرونی و درونی شهر شاهد تصویری آشفته می شویم که در نگاه نخست چشم هر رهگذری را می آزارد.

نخاله های ساختمانی و زباله ها در کیانمهر کرج

تنها سایت تخلیه نخاله های ساختمانی کلانشهر کرج ۱۵ خردادماه جاری تعطیل می شود

در این خصوص طهمورث صالحی معاون فنی و اجرایی سازمان پسماند شهرداری کرج در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این پرسش که ساماندهی وضعیت نخاله های ساختمانی در منطقه کیانمهر کرج به عهده چه ارگان و سازمانی است، اظهار کرد: این منطقه بلاتکلیف است، بخشی از این محدوده در اختیار اداره راه و شهرسازی کرج است و بخش دیگری در اختیار شهرداری ماهدشت قرار دارد.

وی در ادامه افزود: به علت اینکه در این محدوده راه های فرعی زیادی وجود دارد بسیاری از شهروندان با استفاده از راه های دسترسی نخاله های خود را در این منطقه تخلیه می کنند ساماندهی این منطقه نیازمند اعتبار زیادی است چرا که باید در این منطقه گاردریل نصب و محصور شود.

صالحی در پاسخ به این پرسش که در کلانشهر کرج سایت تخلیه نخاله ساختمانی وجود دارد یا خیر؟ گفت: بله سایت تخلیه نخاله های ساختمانی در منطقه حصار کرج موجود است ولی به دلیل اینکه دیگر ظرفیت پذیرش زباله را ندارد ۱۵ خردادماه جاری تعطیل می شود.

وی از ابلاغ تعطیلی تنها سایت تخلیه نخاله ساختمانی کرج به همه سازمانها خبر داد و گفت: در این منطقه هزینه زیادی شده است ولی به دلیل عدم ظرفیت و وجود تیرهای برق فشار قوی در منطقه با محدودیت فضا مواجه هستیم به این دلیل این سایت تعطیل می شود.

نخاله های ساختمانی و زباله ها در کیانمهر کرج

کُلنگ کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی کرج در هفته محیط زیست زمین زده می شود

با توجه به تعطیل شدن این سایت تخلیه نخاله های ساختمانی کلانشهر کرج نیازمند سایتی دیگری خواهد بود، صالحی در این زمینه گفت: در هفته محیط زیست کُلنگ احداث کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی زمین زده خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی سازمان پسماند شهرداری کرج ادامه داد: کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی ظرف مدت دو سال ساخته می شود و طبق برنامه ریزی ها روزانه ظرفیت پذیرش ۳ هزار تن نخاله ساختمانی را خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که ظرف این دو سال شهروندان نخاله های ساختمانی خود را کجا تخلیه کنند؟ گفت: شهروندان می توانند نخاله های ساختمانی خود را در حلقه دره کرج که مرکز دفن زباله های استان است تخلیه کنند.

در پایان باید گفت؛ تخلیه نخاله های ساختمانی در جاده کیانمهر به سمت ماهدشت در سایه غفلت مسئولان سالهاست که ادامه دارد.

خبرگزاری مهر برای روشن شدن وضعیت اسفناک تخلیه نخاله های ساختمانی در محور کیانمهر به ماهدشت که در حال تبدیل شدن به فاجعه ای زیست محیطی است در گزارش دیگری به سراغ اداره راه و شهرسازی کرج و همچنین شهرداری ماهدشت خواهد رفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار