کد خبر: ۴۲۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۰ 02 June 2015
حجم بالای نخاله های ساختمانی در محور کیانمهر به ماهدشت نمره منفی در کارنامه مدیریت شهری است به طوری که در سایه بی مسئولیتی‌ها و حجم بالای نخاله‌ها کمر کیانمهر شکسته است.
دو طرف جاده کیانمهر به ماهدشت تا چشم کار می کند آجر شکسته، تکه های آسفالت، گچ، زباله، سنگ و لاستیک ماشین رها شده است. در لابه لای نخاله های ساختمانی آثار شانه خالی کردن مسئولانی را می توان دید که با بی تدبیری و کم توجهی چنین فاجعه زیست محیطی را رقم زده اند. وجود گورستان نخاله های ساختمانی در منطقه بخت برگشته کیانمهر کرج مانند نمره منفی در کارنامه مدیریت شهری کلانشهر کرج ثبت شده است.
دو روز پیش گزارشی با عنوان "کیانمهر؛ گورستان نخاله های ساختمانی/ سلامتی در غفلت مسئولان دفن می شود" در خبرگزاری مهر البرز منتشر شد.  تخلیه نخاله های ساختمانی به صورت غیرقانونی در این محور باعث عذاب شهروندان ساکن در منطقه کیانمهر و ماهدشت شده است و با گذشت ۱۰ سال از قدمت این گورستان نهادهای مختلف از جمله اداره راه و شهرسازی و شهرداری هنوز با هم بر سر حل این موضوع به تفاهم نرسیده اند.
در گزارش قبل نقطه نظرات سازمان پسماند شهرداری کرج به عنوان متولی اصلی دفع زباله در شهر منعکس شد. در پی این گزارش شهردار ماهدشت در تماس با خبرگزاری مهر در این خصوص اظهار کرد: گورستان نخاله های ساختمانی کیانمهر در مجاورت فرودگاه بین المللی پیام و جزو حوزه استحفاظی کرج است.
پاکسازی محور کیانمهر از نخاله های ساختمانی مستلزم گشت های شبانه است
حمید میرزایی در ادامه گفت: این منطقه در ورودی شهر ماهدشت قرار دارد ولی در حوزه استحفاظی شهرداری منطقه ۱۲ کرج محسوب می شود و در اختیار اداره راه و شهرسازی کرج قرار دارد.
این مسئول با اشاره به اینکه معضل گورستان نخاله های ساختمانی برای ساکنان شهر ماهدشت هم حساسیت های را به وجود آورده است، گفت: برای حل این معضل با فرمانداری کرج، اداره محیط زیست شهرستان و اداره راه و شهرسازی کرج مکاتباتی انجام شد ولی هیچ اقدامی را از سوی متولیان شاهد نبوده ایم.
شهردار ماهدشت از پاکسازی این منطقه خبر داد و گفت: با استفاده از بولدوزر و لودر بخش هایی از این منطقه را پاکسازی کرده ایم ولی دوباره شاهد تخلیه زباله ها از سوی برخی کامیون ها هستیم.
میرزایی از سودجویی برخی از کامیون داران در هنگام شب یاد کرد و گفت: شهرداری میان محل تخلیه نخاله ها و جاده نهری را حفر کرده است که کامیون ها نتوانند عبور کنند ولی به علت وجود راه های دسترسی فراوانی که به این محور ختم می شود بسیاری از راهکارها به در بسته می خورد.
میرزایی محصور کردن محور کیانمهر به ماهدشت را نیازمند اعتباری کلان دانست، و گفت: ساماندهی این منطقه در گرو گشت های شبانه ای است که باید از سوی منطقه ۱۲ شهرداری کرج، اداره راه و شهرسازی و شهرداری ماهدشت اعمال شود چون بسیاری از کامیون داران هنگام شب اقدام به تخلیه نخاله ها می کنند.
ساماندهی نخاله های ساختمانی کیانمهر بحث داغ کارگروه پسماند است
وی در پایان گفت: شهرداری ماهدشت یک معدن متروکه دارد که می توان برای دفن نخاله مورد استفاده قرار گیرد و همچنین برج های مراقبت فرودگاه پیام می توانند در صورت مشاهد هر گونه کامیون به شهرداری اطلاع دهد تا ما برخوردهای قانونی را انجام دهیم
بروز فاجعه زیست محیطی در کیانمهر کرج حکایت دیروز و امروز نیست، از یک دهه گذشته زیر سایه بی مسئولیتی ها نخاله های ساختمانی و زباله ها روی هم تلمبار شده اند. راه خلاصی از این معضل یکدلی مدیریت شهری با دیگر نهادها است و راه برون رفت از این مشکل این است که مسئولان برای شانه خالی کردن گناه را به گردن دیگری نیندازند.
در ادامه برای شفاف تر شدن موضوع به سراغ معاون عمرانی شهرداری کرج رفتیم؛ محمدصادق تله کو در گفتگو با مهر اظهار کرد: هر ۴۵ روز یکبار کارگروه پسماند به ریاست فرماندار کرج برگزار می شود. نهادهای مختلف باید در این کارگروه گزارش عملکرد ارائه کنند و این در حالی است که شهرداری ماهدشت در این جلسات شرکت نمی کند.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری کارگروه پسماند در روز پنجم خرداد ماه، گفت: این کارگروه به دبیری اداره محیط زیست برگزار می شود و یکی از عمده ترین موضوع هایی که در این کارگروه بررسی می شود وضعیت نخاله های ساختمانی کیانمهر است.
کامیون های حمل نخاله به سیستم « GPS» مجهز شوند
تله کو افزود: سال گذشته موضوع ساماندهی گورستان نخاله های ساختمانی کیانمهر یکی از داغ ترین بحث های کارگروه پسماند بود. یکی از مصوبات جلسه مکلف کردن اتحادیه کامیون داران به مجهز شدن به سیستم GPS بود تا از تخلیه نخاله نخاله های ساختمانی در مکانی های غیر از مکانهای تعریف شده جلوگیری شود.
وی به اتحادیه کامیون دارها اشاره کرد و گفت: در جلسه قبلی کارگروه این اتحادیه اعلام کرد که ۶۰۰ کامیون در کرج وجود دارد و از این تعداد ۲۰۰ کامیون به سیستم GPS  مجهز هستند.
وی گفت: باید در کوتاه ترین زمان ممکن اتحادیه کامیون داران همه کامیون ها را به سیستم GPS مجهز کند و کنترل مبدا تا مقصد انجام شود تا هیچ کامیونی بدون برگه تردد و مجوز از شهرداری ها اقدام به تخلیه نخاله در سطح شهر نکند.
تله کو موضوع گورستان نخاله های ساختمانی کیانمهر را حساس عنوان کرد و گفت: این فاجعه زیست محیطی سلامت شهروندان را تحت شعاع قرار داده است و سیما و منظر شهر را به سمت بی نظمی سوق می دهد.
پیمانکاران شهرداری هم تخلف می کنند
معاون عمرانی فرمانداری کرج به وسعت زیاد گورستان نخاله های ساختمانی اشاره کرد و افزود: از اداره راه و شهرسازی و همچنین از سازمان پسماند شهرداری کرج خواسته ایم این منطقه را پاکسازی کنند ولی وسعت منطقه و حجم نخاله های ساختمانی به قدری زیاد است که بخش اعظمی از کار انجام نشده است.
تله کو در ادامه با اشاره به اینکه فرمانداری و اداره محیط زیست شهرستان نسبت به این موضوع حساس است و کارشکنی را نمی پذیرد، گفت: متاسفانه اگر از نزدیک فاجعه زیست محیطی کیانمهر را دیده باشید حجم بالایی از نخاله ها را تکه های بزرگ آسفالت تشکیل می دهد و این موضوع بیانگر آن است که پیمانکاران شهرداری یکی از عوامل این فاجعه زیست محیطی هستند.
وی افزود: در برخی موارد شهرداری فرافکنی می کند ولی همه نهادها بدانند مصوبات کارگروه پسماند به جد در حال پیگیری و اجرایی است و در این میان شهرداری نمی تواند فرافکنی کند.
این مسئول با اشاره به اینکه در شهرهایی مثل تهران و قزوین تخلیه نخاله های ساختمانی ساماندهی شده است، بیان کرد: در این شهرها اگر مالکی قصد تخریب ساختمانی را داشته باشد برای تردد کامیون حامل نخاله های ساختمانی باید از شهرداری مجوز بگیرد و تردد کامیون ها با مجوز از سوی پلیس کنترل می شود.
اصحاب رسانه در کارگروه پسماند حضور داشته باشند
وی دلیل هرج و مرج ناشی از تخلیه زباله در منطقه کیانمهر را دوری حلقه دره از مرکز شهر دانست و گفت: بسیاری از کامیون داران به دلیل دوری مرکز دفن زباله از شهر اقدام به تخلیه زباله در منطقه کیانمهر می کنند در صورت مواجه با افراد متخلف برخورد شدید قانونی خواهد شد.
تله کو از اصحاب رسانه خواست با حضور در کارگروه پسماند نسبت به این قضیه حساس باشند و مسئولان شهر را برای ساماندهی این فاجعه که سلامتی تک تک ما را تحت شعاع قرار می دهد یاری کنند.
وی در پایان اضافه کرد: سازمان پسماند شهرداری کلانشهر کرج، اداره راه و شهرسازی شهرستان، شهرداری های شهرهای اقماری و پلیس نسبت به ساماندهی وضعیت نخاله های ساختمانی از هیچ تلاشی فروگذار نباشند.
در پایان گفتنی است؛ برای ساماندهی گورستان نخاله های ساختمانی کیانمهر که عمری بالغ بر ۱۰ سال دارد یک مدیریت جهادی لازم است و در این میان اتحادیه کامیون داران باید همکاری لازم را داشته باشد تا با مشخص بودن مبدا و مقصد کامیون های حامل نخاله های ساختمانی از بروز فجایع زیست محیطی جلوگیری کرد و در نهایت برقرای سلامتی عمومی شهروندان وظیفه مدیریت شهری است این مسئله نباید بر مسائل دیگر ارجحیت داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار