نیازمند توجه بیشتر
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری : استان از نظر صنعت گردشگری و توجه به زیرساختهای آن پایین تر از سطح انتظار بوده و نیازمند توجه جدی است.
کد خبر: ۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۹ 13 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از ایرنا،سعید شیرکوندی معاون سازمان میراث فرهنگی کشور در نشست با سرمایه گذاران بخش گردشگری آذربایجان غربی گفت: عوامل اثرگذار بر بخش گردشگری در گذشته را باید کنار گذاشت چون گرهی از مشکلات باز نمی کند.

وی اظهار کرد: این استان پتانسیلهای خوبی در صنعت گردشگری دارد و می تواند مورد توجه سرمایه گذاران در حوزه گردشگری باشد چرا که منابع تاریخی و طبیعی خوبی داشته و هم مرزی با سه کشور دیگر نیز می تواند نقش موثری در این بخش ایفا کند.

وی با بیان اینکه بودجه جاری کشور نیز قابل کاهش نیست افزود: 15 تا 17 درصد نیز از درآمد کشور بودجه عمرانی است و بخش دیگر منابع مورد استفاده کشور ما سرمایه گذاران هستند که باید وارد این عرصه شوند و منابع خود را به کشور تزریق کنند و از کمکهای معین دولت نیز استفاده کنند.

شیرکوندی گفت: سرمایه گذاران باید منابع خود را وارد عرصه کنند و دولت نیز باید منابع غیرمادی خود را ارائه کند تا سرمایه گذاران خسته و مایوس نشوند.

وی با بیان اینکه هموار کردن مسیر برای سرمایه گذاران از وظایف مسوولان است افزود: در این استان مسوولان از سرمایه گذارای حمایت می کنند و این نقطه قوتی برای فعالیت سرمایه گذاران است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران این بخش گفت: پروژه های بالای 60 تا 70درصد پیشرفت فیزیکی در استان که تاکنون تسهیلات اخذ نکرده اند، تا اواخر بهمن ماه از طریق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و یا بانک های عامل به صندوق توسعه ملی جهت دریافت تسهیلات معرفی شوند.

**حل مشکلات سرمایه گذاران بخش گردشگری آذربایجان غربی ضروری است

استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: توجه به حل مشکلات سرمایه گذاران حوزه گردشگری استان و رفع و گره گشایی مشکلات از این حوزه مهم اقتصادی ضروری است.

'قربانعلی سعادت' افزود: سرمایه گذاران استان مشکلات خاصی در این حوزه دارند که با وجود بررسی مشکلات و علیرغم قول و قرارها، هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم.

وی گفت: با توجه به بسته اقتصادی دولت در زمینه حل معوقات سرمایه گذاران و خروج از رکود در زمینه سرمایه گذاری در بخش گردشگری در استان نیازمند توجه جدی مسوولان میراث فرهنگی به بخش گردشگری هستیم چرا که تعدادی از علاقه مندان به فعالیت در این حوزه دارای مشکلاتی در بخش تسهیلات و سرمایه در گردش هستتند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 20 مورد از سرمایه گذاران استان در رابطه با دریافت تسهیلات بانکی دارای مشکلاتی هستند افزود: از این تعداد 13 مورد در ارومیه، یک مورد در مهاباد، دو مورد در سلماس و چهار مورد متعلق به شهرستان خوی بوده که ساماندهی و توجه به مسایل این سرمایه گذاران می تواند گره گشای بخشی از مسایل آذربایجان غربی در حوزه گردشگری و اشتغال باشد.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تسهیلات دولت برای سرمایه گذاران در بخش گردشگری استان گفت: دولت تسهیلات ویژه ای برای هشت استان محروم از جمله آذربایجان غربی در زمینه سرمایه گذاری در بخش گردشگری تدارک دیده که ارائه یارانه شش تا هفت درصدی برای تسهیلات دریافتی و ارائه مدت زمان اضافی برای باز پرداخت وام ها از بانکها از جمله این تسهیلات به سرمایه گذاران است.

سعادت گفت: ما از منابع عمرانی استان درصدی اعتبار برای پرداخت یارانه به تولیدکنندگان که تسهیلات دریافت می کنند نگه داشتیم ولی هنوز در این زمینه و در ارائه این یارانه ها به دلیل برگردانده نشدن این پولها توسط بانک ملی با مشکل مواجه هستیم.

سعادت گفت: در کشمکش بین مرکز و سرمایه گذاران درگیر هستیم از یک سو سرمایه گذاران برای تولید نیازمند سرمایه در گردش هستند تا واحد سرمایه گذاری شده موجود را راه اندازی کنند از سوی دیگر بانکها خواهان کمک به بازگشت معوقات هستند.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه 800 واحد تولیدی در استان شناسایی شده که قابل راه اندازی هستند اظهار کرد: این واحدها برای راه اندازی و آغاز به کار به شش هزار میلیارد ریال اعتبار نیازمند هستند.

سعادت با بیان اینکه با راه اندازی این واحدها 18 هزار نفر می توانند مشغول به کار شوند افزود: در صورت عدم ارائه تسهیلات در این استان مسیری برای توسعه صادرات غیرنفتی است نمی بینیم.

وی اظهار امیدواری کرد با بسته اقتصادی مجلس بتوان مشکلات این بخش از گردشگری استان را حل کرد.

** ظرفیتهای گردشگری آذربایجان غربی نیازمند توجه است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: آذربایجان غربی دارای ظرفیتهای فراوانی در بخش گردشگری است ولی سرمایه گذاران این حوزه نیز دارای مشکلات عدیده ای هستند و انتظار داریم مسوولان توجه بیشتری به این موضوع و رفع مشکلات این بخش مهم داشته باشند.

جلیل جباری افزود: وجود سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو، وجود سرمایه گذاران متعصب و علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری آذربایجان غربی، دارا بودن اشتراکات فرهنگی با کشورهای همجوار به همراه وجود جاذبه های متنوع تاریخی و طبیعی فراوان تاثیر مهمی در جذب و حضور گردشگران در این استان دارد.

وی اظهار کرد: همچنین ایجاد 9 کمپینگ گردشگری در استان از جمله کمپینگ های گردشگری در ماکو و تکاب در پایگاههای جهانی تخت سلیمان تکاب و قره کلیسا بسطام و غار سهولان بیانگر ظرفیتهای فراوان استان در این حوزه است.

جباری گفت: در اواخر دی ماه 93 حدود 40 مورد متقاضی سرمایه گذاری در استان در زمینه های مختلف ایجاد هتلها و مناطق تفریحی و گردشگری و مجتمعهای گردشگری دریافت شده و هتلهایی در مناطق مختلف آذربایجان غربی با چهار هزار میلیارد ریال در حال احداث هستند.

وی با اشاره به مشکلات حوزه گردشگری استان اضافه کرد: ضرورت هماهنگی و همکاری دستگاههای اجرای در بحث واگذاری اراضی به مناطق نمونه گردشگری و کافی نبودن تسهیلات در مقایسه با سایر استانها، عدم اجرای تعهدهای برخی از دستگاههای اجرایی که طبق مصوبات هیات وزیران باید زیرساختها و آب و برق مناطق را تامین کنند و لزوم توجه بیشتر به این زیر ساختها از مشکلات این بخش در استان است.

جباری با بیان اینکه بخش گردشگری به عنوان حوزه مهم در توسعه پایه ای استان مطرح است گفت: توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی می تواند نقش مهمی در گسترش روابط با سایر استانها و سایر مناطق کشور و کشورهای همسایه به عنوان ضروری ترین زیرساخت در این حوزه مطرح است.

آذربایجان غربی دارای 58 منطقه نمونه گردشگری و 49 روستای مصوب در طرح روستاگردی است که مشکلات عدیده در بخش سرمایه گذاری مانع از توسعه و پیشرفت این طرح ها می شود.

این استان یک هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار