امروز بار دیگر بحث آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب در شورای شهر تهران مطرح شد و مشخص گردید هنوز در محله عباس آباد سبزیجایی با طعم فاضلاب تولید می شود.
کد خبر: ۴۶۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶ 18 July 2017
به گزارش تابناک : رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و شصت و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، با بیان اینکه سال گذشته موضوع آبیاری مزارع کشاورزی با آب فاضلاب خام در شهر تهران مطرح شد، اظهار داشت: فرمانداری شهر ری وعده داده بود که جلوی آبیاری مزارع کشاورزی با آب فاضلاب را در مناطق جنوبی تهران بگیرد که هنوز این امر محقق نشده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۵ هکتار از مزارع کشاورزی با آب فاضلاب آبیاری می شد، افزود: دغدغه آبیاری مزارع کشاورزی با آب فاضلاب امسال هم وجود دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: هفته گذشته تیم‌هایی را برای بازرسی از اراضی کشاورزی به مناطق جنوبی شهر تهران فرستادیم و متوجه شدیم که امسال هم این اراضی با آب فاضلاب آبیاری می شوند.

حافظی تاکید کرد: در محلات شهید بهشتی، ولی آباد آبیاری مزارع کشاورزی با آب فاضلاب متوقف شده اما در محله عباس آباد کشاورزی گندم، بلال و چغندر با آب فاضلاب خام صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در ضلع غربی اتوبان بهشت زهرا(س) بعد از صالح آباد یک آبنما ساخته شده که پشت این آبنما مزارع کشاورزی بلال، بامیه و سبزی با پساب فاضلاب آبیاری می شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی مانند شبکه بهداشت، سازمان آب و فاضلاب، محیط زیست و غیره در اجرای وظایف خود تعلل می‌کنند، گفت: درخواست دارم که دادستان تهران به این موضوع ورود پیدا کند تا آبیاری مزارع کشاورزی با آب فاضلاب متوقف و خطرها مرتفع شود.

تذكر و هشدارهايي كه اثر ندارد

200 هکتار از مزارع سبزي و صيفي‌جات استان البرز با فاضلاب آبياري مي‌شوند. محصولاتي كه براي مصرف‌كنندگان به‌جاي سلامتي، بيماري‌هايي همچون سرطان به ارمغان مي‌آورند. به‌گفته ريیس اداره محیط زیست ‌کرج بسیاری از مزارع استان البرز که در آن‌ها صیفی‌جات و محصولات علوفه‌ای کشت و تولید می‌شود، با فاضلاب خانگی آبیاری می‌شوند.

در چند سال اخير بارها مسئولان محيط زيست استان البرز از آبياري برخي از مزارع اين استان با پساب صنعتي و انساني خبر داده‌اند اما تاكنون اقدامي براي حل اين معضل از سوي دستگاه‌هاي مربوطه انجام نشده است. به‌گفته يكي از مسئولان سابق اين استان، باوجود پیگیری‌های متعدد و تشکیل کارگروه‌های تخصصی براي معدوم كردن زمین‌های زیرکشت با فاضلاب، تاكنون هیچ اقدام جدی انجام نشده است و فاضلاب انسانی شهر جدید هشتگرد و پساب‌های صنعتی ساوجبلاغ همچنان وارد مزرعه‌هاي سبزي و صيفي‌جات مي‌شوند. اين درحالي است كه كارشناسان بهداشت افزايش آمار ابتلا به سرطان، بيش‌فعالي كودكان و صدها بيماري ديگر را يكي از پيامدهاي آبياري مزارع با فاضلاب مي‌دانند.

سرطان و عفونت، پيامد آبياري با فاضلاب

اين روزها درحالي‌كه پزشكان، مردم را به استفاده از سبزي‌ و صیفی‌جات در کنار وعده‌های اصلی غذایی دعوت مي‌كنند، شاهد آبياري اين محصولات در برخي نقاط كشور با فاضلاب‌هاي انساني و پساب‌هاي صنعتي هستيم. به‌علت خام خورده شدن سبزی‌ها، آلودگی‌های موجود در ساختار سبزی‌ها مستقیم و بدون هیچ سدی وارد بدن افراد می‌شوند كه باعث بيماري‌هاي عفوني و حتي سرطاني مي‌شوند.


قانوني كه اجرا نمي‌شود !

در ماده 688 قانون مجازات اسلامي‌برای مبارزه با اين مشكلات، قوانین سختگیرانه‌ای مانند تخریب زمین‌های زیرکشت سبزی و صیفی‌جات تعریف شده است و در بسياري از موارد شاهد عدم اجراي اين قانون هستيم. البرز یکی از استان‌هایی است که معضلات بسیار جدی‌ را در زمینه عدم رسیدگی به وضعیت سلامت، با خود به یدک می‌کشد.

جهاد كشاورزي مسئول است

طبق قانون، مسئولیت برخورد با متخلفان درخصوص آبياري مزارع سبزي و صيفي‌جات برعهده جهاد كشاورزي است. کنترل و نظارت جهاد کشاورزی بر اراضي زیرکشت، موثرترین راه براي حل اين معضل است چراکه کشاورزان از خدمات متعدد این ارگان بهره‌مند می‌شوند. این اداره می‌تواند با قطع یا شرطی كردن اعطاي امکانات به کشاورزان مشروط به‌رعایت استانداردهای مورد نیاز، مانع گسترش زمین‌های آلوده شود.

نبود شعبه مجزاي جرايم زيست محيطي

يكي از دلايلي كه تاكنون برخورد قاطع با اين‌گونه تخلف‌ها صورت نگرفته است، نبود شعبه‌ای مجزا در سیستم قضایی استان البرز است زيرا زمان در پرونده‌های زیست‌محیطی از اهميت ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از پرونده‌های محيط زيستي دستخوش وقت‌کشی و ناآگاهی برخی قضات از جرايم تخصصی شده‌اند . این امر باعث شده که متخلفان بدون داشتن کوچک‌ترین دغدغه‌ای به تخلف خود ادامه دهند. روند کنونی موجب نابسامانی‌های متعدد در کنترل و نظارت محیط‌‌‌ زیست شده است. كارشناسان اختصاص يك شعبه ويژه براي رسيدگي به جرايم زيست محيطي را راه‌حل اين مشكل مي‌دانند.





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار