به باور عمومی به دلیل اینکه شهرداری مسئول و جوابگوی عملیات ادارۀ شهرداری است ، تنها مقصر اصلی آلودگی هوا پایتخت تلقی می شود. اما یک کارشناس حوزه شهری بر این باور است که افکار عمومی در این خصوص اشتباه می کند چرا که علاوه بر شهرداری اقدامات دولت ها نیز در این مسئله دخیل است.
کد خبر: ۴۹۱۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 10 September 2017
به گزارش تابناک : آلودگی هوا بحرانی است  که در حال حاضر مدیران شهری بسیاری از کلان شهرها در کشورهای مختلف دنیا با آن دست به گریبان هستند.افزایش روز افزون جمعیت و به تبع آن بالارفتن حجم تردد خودروها و سفرهای درون شهری باعث شده تا شهروندان شهرهای بزرگ به خصوص در فصول سرد با مشکل کیفیت پایین هوا مواجه شوند. کلان شهر تهران نیز در یک دهه اخیر به سرعت سیر نزولی کیفیت هوا را طی کرده و این مشکل در 5 سال اخیر به بالاترین حد خود رسیده است به طوری که هم اکنون پایتخت نشینان مشکل آلودگی هوا را اولین و اساسی ترین مشکل تهران ارزیابی می کنند و مرتفع کردن این معضل فرساینده را از شهرداری مطالبه می کنند. 

شهرداری متهم اصلی نیست 
به باور عمومی به دلیل اینکه شهرداری مسئول و جوابگوی عملیات ادارۀ شهرداری است ، تنها مقصر اصلی  آلودگی هوا پایتخت تلقی می شود. اما یک کارشناس حوزه شهری بر این باور است که افکار عمومی در این خصوص اشتباه می کند چرا که علاوه بر شهرداری اقدامات دولت ها نیز در این مسئله دخیل است. 
در این خصوص یک کارشناس شهری معتقد است اقدامات دولت ها در سال های اخیر منجر به  تشدید آلودگی های زیست محیطی در تهران شده است. علی صالح راد با اعلام مطلب فوق در گفتگو با تیترشهر، گفت: شهرداری هر چند که مسئول اداره صحیح شهر است اما نباید این نکته را فراموش کرد که برخی اقدامات و سیاست های دولت ها نیز در این رویه تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال طرح‌هایی مانند  ۵ ساله شدن زمان معاینه فنی خودرو‌ها که به راحتی از فیلتر مجلس شورای اسلامی عبور کرد خود یک عامل اصلی در تشدید آلاینده ها است. 
این کارشناس با تاکید بر اینکه پرداختن نشدن سهم دولت در ساخت و توسعه خطوط  مترو نیز یک عامل مهم در فاکتور تاثیرگذار در افزایش آلودگی هوای تهران است و دولت ها با پرداخت نکردن سهم خود به دلیل کشمکش های سیاسی مسئول هستند.
وی با بیان اینکه ضرر اصلی کشمکش ها و ناسازگاری میان دولت و شهرداری متوجه مردم و شهر است، توضیح داد: پلاک کردن بی رویه و بی حساب و کتاب خودروها در شهر تهران منجر به افزایش افسارگسیخته حجم خودروها شده که خود عامل مهم آلودگی است. همچنین توزیع بنزین نامرغوب را نیز نباید فراموش کرد. 
این کارشناس شهری عمل نکردن به قوانین بالادستی معضلی بزرگ دانست و افزود: باید این نکته مهم را متذکر شوم که بر اساس تاکید برنامه های توسعه از جمله برنامه‌های دوم تا چهارم دولت متولی مستقیم کاهش آلودگی هوا محسوب می شود. 
این کارشناس با بیان اینکه شهرداری نیز با یک سری از اقدامات خود در مسیر افزایش آلایندگی ها تاثیرگذار است، توضیح داد: به عنوان مثال در سال های اخیر ساخت و سازهای انجام شده در منطقه 22 تهران که قرار بود نقش ریه های شهر را ایفا کند، با سد کردن کریدور حرکت باد ،آلاینده ها را تشدید کرده است.
وی اضافه کرد: البته در این خصوص علاوه بر شهرداری مسئولان دولت های وقت هم مقصر هستند چرا که دولت از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی باید بر تخلفات شهرسازی کنترل داشته باشد.  





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار