تبدیل شعار به عمل با اجرای طرح فراخوان شناسایی نیروهای کارآمد، چند هفته ای است که در شهرداری کرج دیده می شود، رویکردی که با محقق شدن، این امید را در نیروهای انسانی زنده کرده که شایسته سالاری، حلقه مفقوده جامعه امروز ما، هنوز هم وجود دارد و جای رابطه مداری را خواهد گرفت.
کد خبر: ۵۱۴۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲ 25 October 2017
به گزارش تابناک : سرمایه های انسانی از مهم ترین داشته های هر سازمان به شمار می روند که این افراد توانسته اند طی سالها تلاش و کوشش به دانش، مهارت و تجربه های خاص در حیطه کاری خود دست پیدا کنند؛ در واقع نیروهای انسانی هر دستگاه و سازمان، به عنوان ارزش های پنهانی به شمار می آیند که امروزه در جهان اطلاعات از سرمایه های مادی فراتر رفته و جایگاهی ویژه را به خود اختصاص داده اند. بر این اساس موفقیت و رسیدن به اهداف سازمانی در گرو نگاه ویژه به سرمایه های انسانی است و این مهم باید کانون توجه مسئولان ذیربط قرار بگیرد؛ در واقع برای استفاده کارآمد از توانمندی سرمایه های انسانی، الزاماتی مورد نیاز است که برقراری ارتباط بی واسطه در سطوح مدیریت ارشد با اعضای مجموعه از جمله آن به شمار می می رود. دکتر اصغر نصیری شهردار جدید کرج که یک ماهی است سکان مدیریت این کلانشهر را عهده دار شده است بر لزوم استفاده از ظرفیت های انسانی و سرمایه های اجتماعی تاکید دارد و یکی از اصول مدیریتی خود را شایسته سالاری و بهره مندی از پتانسیل های نهفته پرسنل قرار داده است. بر این اساس در اواسط مهر ماه سال جاری، شهردار کرج برای شناسایی نیروهای کارآمد و توانمند این دستگاه، فراخوانی را انتشار داد و خواستار آن شد تا کارکنانی که توانایی خود را در سطوح بالاتری می بینند و حتی شایسته سمت های مدیریتی هستند با پر کردن فرمت های خاص و درج مهارت و سوابق کاری، این دستگاه را در به سرانجام رساندن ظرفیت های نهفته انسانی یاری رسانند. تدبیر شهردار ایران کوچک از پیاده سازی این فراخوان، خوداظهاری و ارائه مهارت از دریچه نگاه خود کارکنان است تا علاوه بر آنکه باور به توانمندی ها و افزایش حس خودباوری در پرسنل ایجاد شود، مجموعه نیز در شناخت بیشتر سرمایه های انسانی و استفاده از ظرفیت های آنها برای تحقق اهداف، ارتقای شهر و رسیدن به توسعه ای پایدار موفق شود. به سراغ مهندس سهیل کوثری، مشاور برنامه ریزی، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شهردار کرج رفتیم تا از روند انتشار فراخوان ارائه و قرار گرفتن افراد در پست های سازمانی متناسب با جایگاه و تحصیلات خود، آگاه شویم. مشاور برنامه ریزی، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شهردار کرج عنوان کرد: در این فراخوان، پرسنل رسمی شهرداری این کلانشهر مخاطب هستند و در این مرحله، تنها به آگاهی از توانمندی کارکنان تامین نیرو بسنده می شود تا درآینده ای نزدیک و از طریق اجرایی ساختن دیگر فراخوان ها، استفاده از نیروهای نام برده مورد بررسی قرار بگیرد. مهندس کوثری ادامه داد: اکنون پس از ارسال سوابق کاری و اعلام توانمندی ها از سوی کارکنان، پالایش و دسته بندی اطلاعات برای انجام مصاحبه اولیه در حال انجام است و پس از این مرحله، مصاحبه های تخصصی به منظور بکارگیری پرسنل در پست های مناسب صورت می گیرد؛ همچنین در فرم های این فراخوان امکان آن وجود دارد که نیروهای انسانی شهرداری کرج افراد مفید و توانمند را معرفی کنند و این روش نیز پایه ای برای شناسایی افراد شایسته است. وی خاطر نشان کرد: دکتر اصغر نصیری شهردار کرج بر این باور است، علاوه بر اجرایی کردن این طرح برای تحقق شایسته سالاری و بهره مندی از توان نهفته کارکنان، پیاده سازی روش های دیگر نیز ضروری است و بر اساس تمهیدات و اولویت هایی اتخاذ شده که در آینده ای نه چندان دور به آن پرداخته می شود.
مشاور برنامه ریزی، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شهردار کرج یادآور شد: توجه به خرد جمعی، مشارکت حداکثری سرمایه های انسانی با مدیریت شهری و جلب اعتماد کارکنان از سوی مدیران ارشد، کمک شایانی به کاهش مشکلات شهرداری کرج می کند و هر چقدر اعتماد و مشارکت متقابل بین کارکنان و مدیران افزایش پیدا کند، موفقیت این نهاد خدمات رسان قابل دسترس خواهد بود. مهندس کوثری بیان کرد: پرسنل شهرداری کرج علی رغم تردیدها و نا امیدی ها، باید به این فراخوان نگاه مثبتی داشته باشند و به مدیران ارشد انگیزه و انرژی لازم را برای برداشتن گام های مطلوب بدهند؛ به طور قطع شکل گیری گفتمان جدید در شهرداری این کلانشهر، خروجی های ماندگاری را به دنبال دارد و موجب افزایش انگیزه نیروهای انسانی برای ارتقای محیط زندگی خود می شود. برای آگاهی از انگیزه و میزان امیدواری کارکنان شهرداری کرج نسبت به شرکت در فراخوان شناسایی نیروهای کارآمد، لازم شد از تعدای پرسنل که فرم فراخوان را دریافت و آنرا برای بررسی ارسال کرده بودند، مصاحبه کرد. یکی از کارکنان مرد در این رابطه بیان کرد: انگیزه من برای شرکت در این فراخوان، داشتن استعدادهای بالقوه ای در خود بود که خواستار بالفعل شدن آنها هستم تا علاوه بر آنکه بتوانم قدمی برای پیشرفت شهر و افزایش رفاه و آسایش مردم شهرم بردارم مانع از احساس بیهودگی و عدم کارآمد بودن در خود شوم؛ چرا که معتقدم پشت میز نشینی و دریافت حقوق در انتهای ماه تنها روزمرگی و درجا زدن است. از او درباره میزان امیدواری اش نسبت به موفقیت و تحقق این فراخوان پرسیدم که گفت: راستش احساسی میانه دارم نه دلخوش و نه نا امید. اینکه سال هاست ضابطه و شایسته سالاری جای خود را به رابطه و به قول خودمانی بند "پ" داده است مرا دلسرد می کند اما همین که این فرصت برای نیروهای انسانی مهیا شده، نشانه از آن دارد هنوز افرادی هستند که به توانمندی ها توجه دارند. دلم می خواهد نیمه پر لیوان را نسبت به این فراخوان ببینم و عینک بدبینی را از چشمانم بردارم. به سراغ بانویی شاغل در شهرداری کرج هم رفتم، او بیان کرد: علت پر کردن فرم فراخوان، واقف بودن به توانایی های خودم بود و اینکه پتانسیل آنرا دارم که حتی در رده های مدیریتی فعالیت کنم، از ارتباطات قوی برخوردارم و در مواقع بحران با توجه به حاکمیت منطق و عقل در وجودم، به خوبی شرایط را مدیریت بحران می کنم. او ادامه داد: خواسته همکاران من در این دستگاه نیز یکی از انگیزه هایم برای شرکت در فراخوان بود اما در حال حاضر با توجه به اینکه سالیانی طولانی است که توانمندی آدم ها نادیده گرفته می شود و همه به دنبال لابی گری برای رسیدن به مسئولیت ها هستند، امید چندانی به موفقیت این طرح ندارم؛ از طرفی اینکه من جنس مونث هستم شاید بی تاثیر نباشد و مرا از رسیدن به جایگاه واقعی ام دور کند. مردی جوان و با پتانسیل که چند سالی است می شناسمش در این رابطه گفت: مدیریت شهری کرج باید رسیدگی و توجه به شهروندان را در اولویت ویژه خود قرار دهد و من خودم را یکی از همین شهروندان می دانم که در بدنه دستگاه شهری در حال فعالیت هستم، اینکه توانمندی هایم را در نظر می گیرند قدم بسیار مثبتی است که از نظر من نشان از رقم خوردن اتفاقات خوب دارد؛ فراخوان نیروهای کارآمد شهرداری کرج باعث تعلق خاطر من شده و به جای فکر کردن به مهاجرت به پایتخت و شروع شغلی با شرایط و درآمد بیشتر ترجیح می دهم بمانم و شهرم را بسازم.
می توان گفت با این اقدام شهردار کرج، به نظر می رسد که وی با نشستن بر مسند قدرت و به دست گرفتن مدیریت شمار قابل توجهی سرمایه انسانی، تنها به دنبال پیشرفت وابستگان خود در این دستگاه نیست و به دور از جریانات سیاسی و رابطه های خویشاوندی آمده تا با استفاده از توانمندی نیروهایش کرج را به کلانشهری واقعی تبدیل کند؛ هر چند هم که این عمل تنها در ظاهر باشد، برای اولین بار قدمی در این راه برداشته شده غنیمت است و می توان به مدیریت صحیح برای رسیدن به توسعه، آبادانی، پیشرفت، ایجاد عدالت و رضایت شهروندان امیدوار بود. در پایان اینکه به نظر یکی از راهکارهای اساسی برای به نتیجه رسیدن طرح فراخوان شناسایی نیروهای کارآمد در شهرداری کرج، افزایش و جلب اعتماد کارکنان این دستگاه است و اینکه این امید را در دل هایشان زنده کرد که هنوز پتانسیل، مهارت، توانمندی، مدرک تحصیلی و سالیان سال کسب تجربه علی رغم وجود رایزنی های فراوان و رابطه مداری اهمیت دارد و به چشم مسئولان می آید؛ از همه مهمتر اینکه خود ما نیروهای انسانی، نگاهی مثبت داشته باشیم و دلمان به روزهای آینده روشن باشد نه اینکه امید و ذوق را در دیگران هم خاموش کنیم.





منبع : سپیدارنیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار