کد خبر: ۵۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲ 24 June 2015
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز با بیان اینکه استان البرز می‌‌تواند "پایتخت قرآنی" کشور شود، گفت: این مهم با توجه به وجود موسسات قرآنی فعال و بیش از ۱۰۰ حافظ کل قرآن کریم در البرز قابلیت تحقق دارد.

مسئله تبلیغات یک امر مهمی است که در دنیا در رأس همه امور قرار گرفته است و باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه که هست به دنیا معرفی کرد.

سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلامی و تبلور حیات معنوی و تبیین و ترویج شاخص‌های اعتقادی در سال 1360 تاسیس شد.

آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعباس مسعودی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی البرز در سالروز تاسیس این سازمان است.

مهم‌ترین دغدغه و هدف سازمان تبلیغات اسلامی جیست؟ این سازمان با چه هدفی تشکیل شد؟

مسعودی: ضمن قدردانی از خبرگزاری تسنیم که همیشه به عنوان پیگیر‌ی‌کننده اخبار در حوزه فرهنگی و دینی زبانزد خبرگزاری‌ها و رسانه‌های استان البرز است، باید گفت این سازمان در اول تیرماه به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تشکیل شد.

سازمان تبلیغات اسلامی نهادی است که دغدغه کاری آن توسعه فرهنگ دین، قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و خارج از این چارچوب اقدامی توسط این نهاد انجام نمی‌شود.

عمده فعالیت شما در چه بخش‌هایی انجام می‌شود؟

دین اسلام کامل‌ترین دین بین ادیان الهی است که در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد دارای برنامه است، به همین منظور ما نیز در تمامی این حوزه‌ها فعالیت وسیعی داریم که به صورت جدی وارد شده‌ایم. در اصل باید به این نکته اذعان داشت تعیین کننده چارچوب اهداف ما مطالبات مقام معظم رهبری، اساسنامه و اسناد فرادستی است. به عنوان یک نهاد دینی در 26 کمیسیون، کارگروه و کمیته عضو هستیم و به عنوان نهاد فرهنگی - دینی قسمتی از امور فرهنگی را در سطح استان البرز اجرا می‌کنیم.

یکی از اهداف و وظایف تبلیغات اسلامی رسیدگی به امور مرتبط با مبلغان است، اهم اقدامات و برنامه‌های خود در این زمینه را شرح دهید؟

همواره نسبت به ساماندهی امور مبلغان و مبلغات در استان البرز اهتمام داشته‌ایم، و ساماندهی بخش عمده این مهم در فضای مجازی سامانه "سجا" امکان پذیر شده است. تا کنون اطلاعات هزار مبلغ از استان البرز در این سامانه به ثبت رسیده است و مسائل اعزام مبلغان و مبلغات از طریق این سامانه پیگیری می‌شود.

در راستای رصد و بررسی مسائل مشکلات موجود در بخش موسسات و تشکل‌های قرآنی تا کنون برنامه‌ای داشته‌اید؟

بله به طور قطع این مهم در کشور از جمله استان البرز به خوبی مورد برسی قرار گرفته است. بالغ بر 2 هزار و 700 تشکل دینی در قالب هیئت مذهبی و حسینیه به صورت ثبت شده در سطح استان فعالیت دارند. همچنین بیش از 100 موسسه قرآنی، خانه قرآنی شهری، روستایی و کانون فرهنگی و تبلیغاتی با مجوز در البرز وجود دارد. اما باید این مسئله را نیز یادآور شوم که فعالیت انجمن‌های اسلامی در سطح استان البرز ضعیف است، به همین‌منظور درصدد هستیم آمار این تشکل‌های دینی و مردمی را در سطح استان البرز بالا ببریم.

یکی از مطالبات مقام معظم رهبری توجه دقیق به فعالیت مداحان است که یکی از وظایف این سازمان نیز محسوب می‌شود، در این راستا برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی در استان انجام شده است؟

سازمان تبلیغات اسلامی تشکلات میانی نظیر شورای هیئات مذهبی را نیز تحت پوشش خود قرار داده تا از این طریق به نوعی ارتباط خود با مردم را به نو احسن حفظ کند، همچنین کانون مداحان و شعرای آئینی نیز تحت نظر این نهاد هستند. در حوزه مداحان نیز سازمان تبلیغات اسلامی ورود خوبی داشته است و اطلاعات بالغ بر هزار و 200 مداح ثبت شده در سامانه داریم چرا که با توجه به فرماشات مقام معظم رهبری به سبب حساسیت موجود در حوزه فعالیت مداحان باید دوره ارتقایی در بخش آشنایی با قرآن و ضوابط مدح را فرا بگیرند. به همین منظور مراکز آموزش مداحی در سطح استان البرز فعال شده که در این بین قریب به 5 مرکز مسئولیت آموزش مداحان را به عهده دارند، لازم به ذکر است که مداحان بر اساس دوره و آموزش‌های اخذ شده رتبه‌بندی می‌شوند.

در راستای استفاده از ظرفیت سایر مبلغان غیر بومی در ایام ویژه، مناسبت‌ها و اعیاد برنامه‌‌ای در دستور کار دارید؟

فعالیت‌های مناسبتی خوبی در ایام ماه رمضان، محرم، فاطمیه و صفر توسط این نهاد برگزار می‌شود، در ماه رمضان 100 مبلغ از قم و بالغ بر هزار نفر از مبلغان بومی در استان فعالیت تبلیغی، معارف اسلامی، بیان احکام دینی و تفسیر قرآن را انجام می‌دهند. همچنین کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم توسط یک مفسر اعزامی از ستاد تفسیر قم در مسجد جامع رجائی‌شهر برگزار می‌شود.

در زمینه آگاه‌سازی مردم در زمینه شناخت فرقه‌های مختلف چه اقداماتی در سطح استان البرز انجام شده است؟

در حوزه شناخت فرقه‌های مختلف که در ارتباط با انحراف فکری جوامع کار می‌کنند اقدمات خوبی انجام شده است. به طور مثال تا کنون 40 نفر از افراد در راستای آگاهی بخشیدن به مردم در این حوزه تربیت شده‌اند. به طور کلی سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه دارد مردم را در قبال نظام، فرهنگ ایثار، حرمت نهادن به شهدا و پیروی از و ولی‌امر آگاه کند.

با توجه به اینکه در سنوات اخیر کمبود اعتبار دغدغه اساسی بخش‌های مختلف بوده، سازمان تبلغات اسلامی در این شرایط چطور به اجرای برنامه‌های خود پرداخته است؟

همواره سعی شده مباحث دینی و اسلامی از دل مردم خارج نشود و اعتبار مورد نیاز این مهم تا حدامکان از طریق مردم تامین شود. به طور مثال مراسم اعتکاف امسال با اعتباری بالغ بر 350 میلیون تومان که سرمایه مردم بود، برگزار شد و سازمان تبلیغات اسلامی در این بین تنها از لحاظ فرهنگی نظارت کوچکی را اعمال کرد.

در راستای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی اقدامات شاخص خود را مطرح کنید.

در حوزه قرآنی فعالیت خوبی توسط این سازمان انجام شده است، بیش از 100 موسسه قرآنی روستایی و شهری در سطح استان فعالیت دارند که در این بین سال گذشته 15 هزار نفر در کلاس‌های قرآن آموزش لازم را اخذ کردند. یکی از اعضای پیگیری‌کننده طرح ملی و قرآن‌" 1449" سازمان تبلیغات اسلامی است.

همکاری اداره‌کل سازمان تبلیغات اسلامی البرز با سایر بخش‌های دولتی و غیردولتی به چه نحوی است؟

برگزاری جلسات خانگی قرآن یکی دیگر از اهداف سازمان است تا این مهم در سطح استان تقویت و توسعه پیدا کند. آموزش قرآن کریم همواره از اهداف مدنظر ما است تا روخوانی و روان‌خوانی این کتاب الهی بهبود یابد، همچنین باید یادآور شد اداره‌کل تبلیغات اسلامی البرز در راستای توسعه فرهنگ احکام کسب و کار با اصناف ارتباط خوبی دارد و زمینه‌سازی لازم برای برگزاری کلاس آموزش ویژه اصناف ایجاد شده که در این بین سال گذشته بیش از 4 هزار نفر از فعالان این صنوف در این کلاس‌ها حاضر شدند.

اقدامات و فعالیت مسئولان ارشد استانی و مدیران‌کل البرز در راستای بهبود مسائل فرهنگی استان البرز را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مسئولان تصمیم‌گیر در حوزه تخصیص اعتبارات باید به مسائل فرهنگی یک نگاه ویژه داشته باشند، چرا که توسعه فرهنگ دین و ارزش‌های اسلامی یکی از ضرورت‌های جامعه کنونی است. در برخی موارد گمان می‌شود با سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه فرهنگ دین سرمایه از بین می‌رود در صورتی که این طور نیست، به گونه‌ای که در سایر کشورهای جهان برای این مهم ارزش فراوانی قائل هستند و از سنین کودکی فرزندانشان را نسبت به فرهنگ آشنا می‌کنند. با جدیت اعلام می‌کنم باید در حوزه‌های مختلف بخش فرهنگ و دین برنامه‌ریزی کنیم چرا که با برنامه‌ریزی درست در این بخش مشکل طلاق، اعتیاد، بزهکاری اجتماعی که تنها به سبب نداشتن اعتقاد کافی به مسائل دینی رخ می‌دهد، کاهش پیدا می‌کند.

استان البرز در کدام بخش فرهنگی و دینی می‌تواند الگویی برای سایر استان‌های کشور باشد؟

باید زمینه توسعه فرهنگ دین ایجاد شود تا مردم سراغ فرهنگ غرب نروند چرا که داشته‌های خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد. بنده معتقد هستم استان البرز می‌‌تواند "پایتخت قرآنی" کشور شود چرا که ظرفیت و پتانسیل تحقق این امر در این استان وجود دارد. امید است با انجام و اجرایی شدن این مهم با توجه به وجود موسسات قرآنی فعال و بیش از 100 حافظ کل قرآن کریم، بتوانیم مردم را به این سمت و سو سوق دهیم.

گفتگو از ستاره محمدی/ تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار