فاصله 400 گرمی تولید زباله در اروپا و ایران
استاندارد تولید زباله در ایران روزانه 600 گرم و در کرج حدود 714 گرم است، اذعان داشت: این سرانه در کشورهای اروپایی نزدیک به 300 گرم است.
کد خبر: ۵۳۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰ 05 December 2017
به گزارش تابناک البرز، مدیر کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرج، با بیان اینکه هزینه رفت و روب و جمع آوری زباله سالانه بیش از 61 میلیارد تومان است، سرانه تقریبی جمع آوری و رفت و روب برای هر نفر را نزدیک به 1140 تومان عنوان کرد.

علی خوشگرد گفت: همچنین یک سال جمع آوری زباله و انتقال از داخل شهر به سکو و سپس دفن در حلقه دره هزینه ای نزدیک به دو میلیارد و 500 میلیون تومان را به شهرداری کرج تحمیل می کند.

وی با بیان اینکه استاندارد تولید زباله در ایران روزانه 600 گرم و در کرج حدود 714 گرم است، اذعان داشت: این سرانه در کشورهای اروپایی نزدیک به 300 گرم است.

خوشگرد، یکی از موثرترین روش های کاهش تولید زباله و هزینه های آن در جهان را تفکیک زباله از مبداء ذکر کرد و ادامه داد: اگرچه امکانات و تجهیزات مناسب برای بازیافت در کرج مهیا نیست اما تفکیک زباله، با توجه به اثر مثبت آن در کاهش قابل توجه تولید، برای کاستن از هزینه های بالای مربوطه بسیار موثر خواهد بود.

این مسئول، تاثیر این امر در کاهش تولید زباله را تشریح کرد و افزود: حجم بسیاری از زباله شهری را زباله های خشک تشکیل می دهد و ترکیب زباله خشک و تر باعث می شود میزان تولید بسیار افزایش یابد. این حجم باید روزانه و طی چند مرحله توسط نیروهای خدمات شهری جمع آوری شود که همه مراحل جمع آوری، انتقال به سکو و انتقال به مرکز دفن، هزینه های زیادی را به شهر و شهرداری تحمیل می کند.

وی افزود: با توجه به اینکه زباله خشک دارای بو و آلودگی نیست، پس از تفکیک زباله امکان نگهداری زباله خشک در منزل بیشتر است. همین امر کاهش ضرورت مراجعه نیروهای خدمات شهری به منازل و جمع آوری زباله ها را موجب می شود که در پی آن از هزینه های مذکور به شدت کاسته می شود.

خوشگرد، تاکید کرد: اگر این باور در شهروندان نهادینه شود که صرفه جویی در هزینه های ذکر شده، می تواند در عرصه های مختلفی از جمله عمران، زیباسازی، فضای سبز و نظایر آن به کار گرفته شده و به آبادانی شهر منجر شود، به طور قطع همکاری شایسته تری را از سوی آنها شاهد خواهیم بود.

این مسئول، اضافه کرد: شهر بدون مشارکت شهروندان ساخته نخواهد شد. از این رو با فرهنگسازی و نهادینه کردن طرح تفکیک زباله از مبداء می توانیم به پیشرفت های بیشتری در توسعه شهر دست یابیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار