تابناک چهارمحال وبختاری- یکی از شهرهای زیبا و دیدنی استان چهارمحال و بختیاری شهرستان لردگان است که این شهر با وجود وسعت کم، اما بسیاری از زیباترین و دیدنی‌ترین مکان‌های تفریحی و توریستی ایران را در خود جای داده است.
کد خبر: ۵۸۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ 27 March 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- شهرستان لردگان یکی از شهرستان‌های زیبای استان چهارمحال و بختیاری است که به دليل داشتن آب و هوای مساعد و محيط مناسب براي زندگی، يكی از مكانهای زيستی بشری در ايران به شمار می‌رود.
اين شهرستان در جنوب استان چهارمحال و بختياری قرار گرفته که از لحاظ موقعیت نسبی از سمت شمال به شهرستان‌های بروجن و اردل، از سمت جنوب به استان كهگلويه و بويراحمد و از سمت شرق به استان اصفهان و از غرب به استان خوزستان منتهی می‌شود.
شهر لردگان از دیرباز، مرکزی برای مبادلات عشایری بوده که در متون تاریخی از لردگان به نام لردجان نام برده شده است.
یکی از بی‌نظیر‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور و طولانی‌ترین آبشار ایران، آبشار سه کیلومتری آتشگاه لردگان بوده که به آبشار مینیاتوری معروف است، این آبشار در40 کیلومتری شهر لردگان پس از روستاهای میلاس و سردشت شوش در روستای آتشگاه قرار دارد و به دره‌ای می‌ریزد که با پستی و بلندی‌های خود آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد می‌کند.
جوشش چشمه‌های مصفای برم در مرکز شهر لردگان، علاوه بر تامین آب کشاورزی یکی از سرشاخه‌های کارون به حساب می‌آید که چشم‌انداز زیبایی را برای شهر لردگان به وجود آورده است.
آبشار کرودی‌کن، آبشار ادور، آبشار معدن، تنگ زندان، چشمه سندگان، چشمه پروز، برم مالخليفه، چشمه ميلاس، چشمه ميشان، چشمه بارز، چشمه شوار، چشمه گوشه، جنگل‌های بلوط منطقه، پارک جنگلی چارطاقي منچ، پارك جنگلی پروز، حاشيه رودخانه خرسان، حاشيه سد کارون۴ و تپه کندر از مهم‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري اين شهرستان است.
رودخانه‌هاي مهم خرسان و ارمند كه از سرشاخه هاي اصلی كارون هستند در اين شهرستان جريان دارند و بر همين اساس سدهاي مهمي چون كارون ۴، سدهاي خرسان ۱ و ۲و ۳و كارون ۵ بر روی رودخانه‌های شهرستان احداث و يا در حال احداث هستند که سهم عمده‌ای از آب استان را به خود اختصاص داده‌اند.
از معروف‌ترين اماكن تاريخي و مذهبي اين شهرستان بقاياي ‌قلعه دشت پاگرد، برج سردشت،‌ بقایای کاروانسرای قلعه مدرسه، بقاياي بنای چارطاقی منچ، مسجد تاريخي روستاي سونك، امامزاده شاه عبدالرحمن روستاي بيدله، امامزادهامامزاده روستای بوگر، امامزاده جعفر میل شاه، امامزاده روستاي شهسوار، امامزاده عباس‌علي روستاي برجويي، امامزاده حسن هستند.
از دشت‌های حاصلخيری این شهرستان می‌توان به دشت خانميرزا، دشت جمال، دشت فلارد و دشت لردگان و كوههای مرتفع و بلندی همچون كوه ريگ، كوه غارون ، كوه بادامستان، كوه گوميه، كوه سرخ، كوه سيوك، كوه آس‌جم و كوه آب‌باغ اشاره کرد.
افتتاح جاده جديد لردگان – خوزستان، بهترين و كوتاه‌ترين مسير ارتباطی استان‌های مركزی كشور مانند اصفهان و يزد به خوزستان است، كه از شهرستان لردگان می‌گذرد و همچنين ارتباط مناطق مركزی كشور به استان‌های كهگيلويه و بويراحمد، فارس و بوشهر از اين شهرستان میسر و مطلوب است.
قالی بختیاری، گلیم، لباس‌های محلی، چنته، نمکدان، مفرش کشک و قارا و بنه یا پسته وحشی انواع سوغات این شهرستان هستند.
شهرستان لردگان ‌با مركزيت شهر لردگان در فاصله 164 كيلومتري از مركز استان و با مساحت حدود سه هزار 397 كيلومتر مربع و با ارتفاع يك هزار و 700 متر از سطح دريا قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار