کد خبر: ۵۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵ 08 July 2015
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرج گفت: دخالت انسان درطبیعت تعادل محیط زیست را به هم ریخته است.
حمید رضا لشگری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، اظهار کرد: طی چند سال گذشته شاهد کاهش ذخایر منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی استان بوده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: علاوه براین طی چند سال گذشته با افزایش میزان تبخیر آب و کاهش بارش باران و برف دراستان مواجه بوده‌ایم.
لشگری ادامه داد: همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا دسترسی به منابع آب برای گونه‌های جانوری که در عرصه‌های طبیعی استان زندگی می‌کنند، سخت شود.
وی افزود: با کاهش منابع آبی، خود به خود منابع غذایی گونه‌های علفخواری که در محیط‌های حفاظت شده استان زندگی می کنند نیز کاهش یافته است؛ چراکه تا زمانی که آب به میزان کافی نباشد علوفه و گیاهان نیز به خوبی رشد نمی‌کنند.
وی اضافه کرد: اگر علوفه و آب به میزان کافی برای گونه‌های حفاظت شده علفخوار وجود نداشته باشد کم کم شاهد کوچ این گونه‌ها به مناطق دیگر خواهیم بود.
این مسئول گفت: علاوه براین کاهش تعداد علفخواران در محیط‌های حفاظت شده خود به خود موجب کاهش جمعیت آماری سایر گونه‌ها ازجمله گوشتخواران می‌شود؛ چراکه منبع اصلی غذای گونه‌های گوشتخوار پستانداران علفخوار هستند.
لشگری یادآورشد: برخلاف انسان که با استفاده از تکنولوژی توانسته وابستگی خود به آب برای تامین غذایش را به حداقل برساند، درطبیعت وجود آب ارتباط مستقیمی با میزان غذای جانواران دارد.
رئیس اداره محیط زیست کرج ادامه داد: زمانی که آب و غذا برای گونه‌های حیات وحش کافی نباشد، حیوانات ناچار می‌شوند برای رهایی از گرسنگی وتشنگی به محل سکونت انسان‌ها نزدیک شوند.
وی اضافه کرد: مسلما این نزدیکی عواقبی دارد که هم به گونه‌های جانوری و هم به منافع انسان‌ها آسیب می‌رساند.
رئیس اداره محیط زیست کرج گفت: گونه‌های جانوری با نزدیکی به محل سکونت روستانشینان به باغات و محصولات کشاورزی آنان آسیب می‌رسانند و کشاورزان نیز برای حراست از منابع درامدی خود با این گونه‌ها مقابله می‌کنند.
وی اضافه کرد: کشاورزان برای حفاظت ازباغات خود اقدام به نصب تله و یا زخمی و کشتن حیوانات با اسلحه می کنند که این امرنتیجه‌ای جز کاهش گونه‌های حفاظت شده ندارد.
این مسئول گفت: هرچند طی سال‌های گذشته برنامه‌های آموزشی زیادی برای روستانشینان برگزار شده تا بتوانند در مواجه به گونه‌های وحشی که به محل سکونت و باغات آنها نزدیک می‌شوند برخورد مناسبی کنند ولی هنوزتا درونی شدن فرهنگ دوستی کامل با حیات وحش فاصله زیادی داریم.
لشگری افزود: انسان‌ها طی هزاران سال با دستکاری در طبیعت تعادل محیط زیست را به هم ریخته‌اند و باعث شده اند منابع آبی و غذایی گونه‌های مختلف جانوری کاهش پیدا کند بنابراین اگر بگوییم انسان‌ها خودشان عامل ورود حیوانات به حریم زندگیشان هستند، بی راه نگفته‌ایم.
وی ادامه داد: هرچند طی سال‌های گذشته اداره کل محیط زیست اقدام به نصب آبشخور و جاگذاری علوفه درمحیط‌های حفاظت شده می کندولی این اقدامات کافی نیست و آب و غذای گونه‌های حفاظت شده همچنان هر روز کمتر می‌شود.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرج در پایان گفت: فرهنگ دوستی با طبیعت باید در میان اقشار مختلف مردم نهادینه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار