کد خبر: ۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۶ 19 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از ایرنا،حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیزاده در مراسم یادواره شهدای روحانیت آذربایجان غربی گفت : بسیاری ازشهدای روحانیت دارای سمتها و مسوولیتهایی در دوران دفاع مقدس بوده اند که 143 نفر از این تعداد فرماندهان دوران دفاع مقدس بوده اند.

وی ادامه داد: 124 نفر از این روحانیان آرپی جی زن، 47 نفر تخریب چی، 29 نفر طلبه و دانشجو و 88 نفر مخابرات و 28 نفرشان نیز شهدای اطلاعات و عملیات بوده اند.

حجت الاسلام و المسلمین علیزاده ادامه داد: قشر روحانیت بیشتر از هر قشر دیگری در کشور شهید، جانباز و آزاده تقدیم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران کرده است.

وی اظهار کرد: 260 هزار شهید کشور شهدای دینی و مکتبی بودند که افتخاری برای کشور هستند.

معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات کشور با بیان اینکه مسلمانان باید دارای شم سیاسی باشند و بصیرت و آگاهی نباید از جامعه مسلمانان به دور باشد اظهار کرد: قرآن کریم کتابی جامع و کامل است که برای فهم برخی از آیات این کتاب مقدس نیازمند داشتن بصیرت و آگاهی است که ملت ایران به برکت وجود رهبری از این بصیرت برخوردارند.

ایشان در ادامه افزود: ما هم اکنون بر بلندای سکوی دیدبانی امت اسلامی قرار گرفتیم که این موضوع را کشورهای خارجی خوب درک کرده اند اما برخی افراد در داخل هنوز درک نکرده اند.

سخنران بعدی این مراسم نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه بود،ایشان طی سخنانی گفت: در دین مقدس اسلام شهدا دارای جایگاه ویژه ای هستند و به همین علت خداوند راجع به شهدا اصطلاحات خاصی را به کار برده است.

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی ادامه داد: درک شب قدر، سفر حج و شهادت در راه خدا سه موضوع و خواسته ای هستند که مومنان و مسلمانان می توانند در زمان و مکانهایی که استجابت دعا بیشتر است از خداوند داشته باشند.

امام جمعه ارومیه گفت: خانواده شهدا دارای مقام بالا و رفیعی هستند و در روز قیامت افراد بسیاری را شفاعت می کنند.

وی اظهار کرد: در میان شهدا شهدای روحانیت از جایگاه رفیعی برخوردارند چون هم به جهاد فیزیکی پرداختند و هم در راه اعتقادات از جان و مال خود دریغ نکردند.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز در این یادواره با بیان رشادتهای روحانیان در دوران دفاع مقدس گفت: این قشر حضور گسترده ای در دفاع از نظام اسلامی و خاک کشور در برابر هجوم دشمنان داشته اند.

حجت الاسلام سید محمدمهدی مهدوی افزود: وجود پنج هزار روحانی شهید در کشور بیانگر علاقه این افراد به دفاع از اسلام و خاک کشور اسلامی بوده که این حماسه حضور در دوران بعد از انقلاب نیز در کشور مشهود بود.

وی گفت: شهدای آذربایجان غربی مختص شهدای جنگ تحمیلی نبوده و شهدای ترور و انواع بمباران ها نیز در ردیف این شهدا قرار گرفته اند.

یادواره 27 شهید روحانی آذربایجان غربی با حضور خانواده های شهدا، مسوولان استانی، ائمه جمعه استان، کارکنان سپاه شهدای آذربایجان غربی به مدت یک روز در ارومیه برگزار شد در این مراسم از خانواده های شهدای روحانی تجلیل شد.

برگزاری برنامه هایی مانند مداحی و شعر و قرائت دل نوشته از برنامه هایی بود که در این مراسم اجرا شد.

آذربایجان غربی دارای 12 هزار شهید است که در دروان انقلاب و دفاع مقدس به فیض شهادت رسیده اند روحانیون این استان نیز در این دوران نقش برجسته ای در دفاع مرزهای ایران اسلامی داشته اند.

روز اول اسفند روز پیوند روحانیت با دفاع مقدس است در این روز شهید فضل الله محلاتی در سال ۱۳۶۴، به همراه هشت تن از نمایندگان مجلس، قضات عالی رتبه قضایی در حالی که نمایندهٔ ولی فقیه در سپاه پاسداران بود، با هواپیمای اف ۲۷ فرندشیپ عازم جبهه های جنگ بود که هواپیمای حامل آنها مورد حمله دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و در ۲۵ کیلومتری شمال اهواز سقوط کرد و همهٔ سرنشینان هواپیما که نزدیک به ۵۰ نفر بودند شهید شدند.

این مراسم نخستین یادواره 27 روحانی شهید ارومیه در آستانه فرارسیدن سالگرد شهادت آیت الله محلاتی نماینده امام در سپاه بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار