کد خبر: ۷۰۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ 19 January 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ فرودگاه را دیدیم و طبق روش‌های نرمالی که برای فرود داشتیم نشستیم اما یک لحظه دیدیم آخر باند هستیم این مهمترین قسمت گفت و گوی رسانه‌ای تنها بازمانده حادثه بوئینگ 707 در حوالی کرج است.

ساعت حدود 8:20 دقیقه صبح دوشنبه 24 دی ماه بود که ستونی از دود از حوالی کرج مشاهده شد، در همان لحظات اولیه مشخص شد که یک هواپیما از نوع بوئینگ از مبدأ قرقیزستان و حامل بار گوشت به مقصد فرودگاه پیام در نزدیکی محل فرود دچار حادثه شده است.

کمی بعد جزئیات بیشتری از حادثه مشخص شد، هواپیمای باری بوئینگ 707 متعلق به ارتش، دارای 16 سرنشین و در فرودگاه فتح دچار حادثه و البته وارد یک شهرک مسکونی شده است.

از زمانی که نام «فرودگاه فتح» به عنوان محل حاثه مطرح شد این سوال به وجود آمد که چرا هواپیمایی به ابعاد بوئینگ 707 باید در باند کوتاهی چون فتح بنشیند، باند فرودگاهی که تا قبل از این حادثه خیلی‌ها از وجودش خبر هم نداشتند.

«فرود اضطراری» علتی بود که در ابتدا توسط برخی مقامات عنوان شد، فرضیه‌ای که حال با گفت و گوی رسانه‌ای «سرهنگ فرشاد مهدوی‌نژاد»، مهندس پرواز و تنها بازمانده بوئینگ 707 رنگ باخت.

مهدوی‌نژاد می‌گوید: «قرار بود برای تنظیم بازار از کشور قرقیزستان گوشت وارد کنیم، به مقصد(بیشکک) رفتیم، بارگیری شد و پس از استراحت حدود ساعت 5 یا 5:30 صبح به سمت ایران تیک‌آف کردیم.»

وی در مهمترین قسمت مصاحبه خود که خیلی‌ها منتظر دانستن آن بودند، می‌گوید: « فرودگاه را دیدیم و طبق روش‌های نرمالی که برای فرود داشتیم نشستیم اما یک لحظه دیدیم آخر باند هستیم.»، این گفته «مهندس پرواز» بوئینگ 707 موضوع فرود اضطراری را رد می‌کند.

پس اگر همه چیز در بوئینگ 707 برای نشستن طبق برنامه پیش رفته و فرود اضطراری هم در کار نبوده پس چرا هواپیما در فرودگاه فتح به زمین نشسته تا منجر به این حادثه شود؟

پاسخ خیلی ساده است، « دو فرودگاه فتح (محل وقوع حادثه) و پیام (محل تعیین شده برای فرود بوئینگ 707) تقریباً در یک راستا آن هم به فاصله حدوداً 10 کیلومتر از هم قرار گرفته‌اند، طبق گفته کارشناسان هوانوردی همجواری دو یا چند فرودگاه همیشه در جهان خلبانان را به اشتباه انداخته است و در دنیا حوادثی هم به این علت رخ داده و دور از ذهن نیست که خلبان بوئینگ 707 هم چنین اشتباهی کرده باشد، همانطور که تنها بازمانده این حادثه هم عنوان کرده است.

برای فرودگاه فتح و پیام این اولین بار نیست که چنین اشتباهی رخ داده است چون یک کارشناس هوانوردی در همان ساعات اولیه حادثه خاطرنشان کرد که در آبان ماه آن هم خلبان کارکشته یک هواپیمای مسافربری چنین اشتباهی را مرتکب شده و فتح را با پیام اشتباه می‌گیرد اما در آخرین لحظات متوجه شده و دوباره اوج می‌گیرد.

اگرچه در دنیا وقوع چنین حوادثی سابقه دارد اما بسیاری از کشورها با نصب سیستم‌های هشدار دهنده خلبانان را از وجود چنین شرایطی آگاه می‌کنند و به خلبان هشدار داده شده که فرودگاه‌های همجوار را با هم اشتباه نگیرد.

ماجرای آبان ماه و حادثه دی ماه نشان از این دارد که ریسک پروازی در این منطقه بالا رفته و با توجه به اینکه فرودگاه پیام به تازگی مسافربری شده لازم است مسئولان پیش از وقوع حوادثی مشابه نسبت به تأمین تجهیزات لازم برای رفع این ریسک اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار