کد خبر: ۸۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴ 26 August 2015
یکی از مهمترین موضوعات چالش بر انگیز ورزش کشور و به تبع آن ورزش استان البرز در سال های اخیر تبعیض میان فعالیت های ورزشی مردان و زنان و همچنین شیوه توزیع امکانات و تخصیص هایی است که بین آنان انجام می شود.
هیات های ورزشی بودجه تعریف شده ای دارند اما در این میان سهم بانوان به دلایل متعدد از جمله نبود قانونی روشن نادیده گرفته می شود ، مردان از همه مکان های ورزشی استان سود می برند اما بانوان با وجود فراگیری بالا از داشتن یک سالن اختصاصی محروم اند و سالن نشاط مجموعه ورزشی انقلاب اسلامی باغستان کرج که به نام آنها ایجاد شده این روزها به کام مردان شده است. 
این شکاف و تبعیض آنچنان هویدا بود که رضا گل محمدی مدیرکل ورزش و جوانان البرز در اسفند 92 یکی از برنامه های اولویت دار خود را توجه ویژه به ورزش بانوان بیان کرد ، اما با گذشت 16 ماه از حضور وی در اداره کل ورزش و جوانان و فعالیت های متعدد انجام گرفته هنوز در سایه بودن ورزش بانوان قابل لمس است.
این روزها صحبت از برگزاری المپیاد ورزشی ویژه بانوان به نقل محافل خبری تبدیل شده است ، مدیر کل ورزش و جوانان نیز در گفت وگوهایی که با رسانه ها داشته است بر انجام قطعی آن تاکید دارد اما رییس گروه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان با تردید به عملیاتی شدن آن نگاه می کند و لازمه برگزاری آن را حمایت های مسئولان و تامین مالی قدرتمند می داند. 
مریم ایلکا از ورزشکاران البرز به خبرنگار ایرنا گفت:مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز از برگزاری المپیاد ویژه بانوان در سال جاری سخن گفته اند.
وی خطاب به مدیرکل ورزش و جوانان البرز بیان داشت :به نظر می رسد شما به عنوان مسوول ورزش بانوان به برگزاری آن چندان امیدوار نیستید ، چرا با تردید به برگزاری این المپیاد نگاه می کنید؟ 
ایلکا گفت: من به هیچ عنوان نا امیدانه به برگزاری المپیاد ویژه بانوان نگاه نمی کنم ، اعتقاد دارم برگزاری این المپیاد کمک شایانی به رشد و جهش ورزش بانوان خواهد کرد اما برگزاری رقابتهای سطح بالایی مانند المپیاد ملزوماتی می خواهد که تا آنها مهیا نباشد چندان به برگزاری مطلوب آن نمی توان امیدوار بود.
وی خطاب به گل محمدی گفت : از نظر شما ملزومات برگزاری المپیاد ورزشی ویژه بانوان چیست؟ یکی از مهمترین و اصلی ترین ملزومات تامین منابع مالی است ، متاسفانه در شرایط فعلی هم اداره کل ورزش و جوانان و هم به تبع آن ادارات شهرستان ها با مشکلات عدیده مالی روبرو هستند که این موضوع اساسی مقداری تردید می آورد که این موضوع امری کاملا طبیعی است. 
ایلکا گفت:در صورت برگزاری المپیاد بایستی هر کدام از رشته ها را در یک شهرستان برگزار کنیم که این موضوع بسیار هزینه بردار است.
وی ادامه داد: مدیرکل ورزش و جوانان با قدرت از برگزاری اولین دوره المپیاد ورزشی ویژه بانوان صحبت کردند، درست است و ما هم نا امید به برگزاری آن نیستیم ، به طور قطع اگر حمایت های مدیر کل از برگزاری این المپیاد وجود داشته باشد انجام آن دور از تصور نخواهد بود. 
وی ادامه داد:در صحبت هایم نیز گفتم که در شرایط کنونی به لحاظ منابع مالی دچار مشکلاتی هستیم که این امر مهمترین چالش ما در برگزاری المپیاد است.
وی گفت: در شرایط فعلی برگزاری المپیاد تا چه اندازه قطعی شده است؟ تازه جلسات ابتدایی آغاز شده و تا رسیدن به نتایج قطعی زمان زیادی داریم ، برای دست یافتن به چگونگی برگزاری و رشته های راه یافته به المپیاد راه زیادی داریم که قطعا در جلسات مدون پیش رو همه این موارد بررسی و شکل چکش کاری شده آن مشخص خواهد شد.
هنوز هیچ چیزی قطعی نشده و در روزهای پیش رو با انجام کارهای کارشناسی شده تمام زوایای پیدا و پنهان المپیاد ویژه بانوان نمایان خواهد شد.
این بانوی ورزشکار اظهار داشت: زمان برگزاری المپیاد معلوم نیست؟ در صورت فراهم شدن پیش نیازها تاریخ دقیق برگزاری اولین المپیاد ویژه بانوان نیز مشخص خواهد شد .
- برگزاری المپیاد در ارتقای سطح کمی و کیفی ورزش بانوان تاثیر گذار خواهد بود ؟ به طور قطع در صورت برگزاری مطلوب المپیاد این ارتقاء رخ خواهد داد ، خوشختانه بانوان دراین سال ها نشان داده اند هیچ چیزی کمتر از آقایان ندارند و کسب مدال طلای اکرم خدابنده در رقابتهای تکواندو دانشجویان جهان و همچنین کسب مدال برنز تکواندو جهان و مدال طلای رقابتهای گرند پری کیمیا علیزاده این موضوع را به خوبی نشان داده است.
- یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره بانوان که این روزها به آن پرداخته می شود ورزش کارکنان و کارمندان است ، این موضوع چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟ در شرایط فعلی این موضوع در حد یک لایحه است که عملیاتی شدن آن زمان بر خواهد بود. 
ایلکا گفت: ورزش کارمندان ایده بسیار خوبی برای تحرک و سوق دادن آنان به سمت ورزش خواهد بود که امیدوارم با فراهم شدن ساز و کارهای مورد نیاز مانند ایجاد یا اجاره اماکن های ورزشی از سوی ادارات شاهد رخ دادن این اتفاق زیبا در استان باشیم.
وی افزود: آیا موضوع ورزش کارمندان اجباری است؟ ورزش به هیچ عنوان اجباری نیست بلکه باید بپذیریم امری حیاتی و لازم است ، اگر می گوییم ورزش برای مردان ضروری است باید بگوییم برای بانوان امری واجب است ، امیدوارم این طرح سودمند در آینده ای نزدیک تحول گسترده ای در ورزش بانوان ایجاد کند و شور و نشاط را بیشتر کند.
- در شرایط فعلی دستگاه ها و ادارات دولتی نسبت به موضوع ورزش چه دیدگاهی دارند؟ گفتن این موضوع به هیچ عنوان خوشایند نیست اما باید بپذیریم نگاه مطلوبی از سوی مدیران دستگاه ها و ادارات به ورزش کارمندان وجود ندارد ، در این سال ها رقابتهای کارنان دولت در همه استان ها و به تبع آن استان البرز برگزار شده است اما استقبال تیم ها بسیار تعجب برانگیز و ناراحت کننده بوده و زمینه ساز ناامیدی اداره کل ورزش و جوانان را فراهم کرده است.
- با وجود دستگاه ها و ادارات دولتی متعددی که در استان البرز داریم به ما بگویید در رقابتهای سال 93 کارکنان دولت چند تیم حضور داشتند؟ متاسفانه نگاه دستگاه ها و ادارات دولتی استان البرز به مقوله ورزش نا امید کننده است ، در آخرین رقابتهای کارکنان دولت در بخش بانوان تنها 4 تیم حضور پیدا کردند!
ایلکا اظهار داشت : ورزش بانوان از نگاه تبعیض آمیز فاصله گرفته است؟ نسبت به سال های قبل رشد چشمگیری در حوزه بانوان داشته ایم اما به طور قطع تا رسیدن به جایگاه مطلوب و کنار رفتن کامل سایه تبعیض راه بسیار زیادی داریم ، امیدوارم متولیان ورزش کشور با برقراری قوانین درست و برنامه ریزی به صورت عملی از ورزش بانوان حمایت کنند ، بانوان نشان داده اند در صورت توجه بیشتر افتخارات بسیار زیادی نصیب کشور می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار