معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ذخیره و استفاده بهینه از آب باران را راهکاری فنی برای مقابله با کم آبی در مناطق خشک و نیمه خشک و کنترل سیلاب‌های فصلی دانست.
کد خبر: ۸۴۶۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶ 06 May 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ اصغر بیات در حاشیه بازدید از ذخیره‌گاه نزولات جوی جنوب شهر اشتهارد گفت: جمع آوری آب باران روش مطمئن و مناسبی برای افزایش میزان آب قابل دسترس بوده که ضمن  تقلیل اثرات نامطلوب خشکسالی و خشکی در نهایت منجر به حصول مزایای استفاده بهینه از نزولات جوی و رواناب های سطحی برای مصارفی مانند آبیاری مراتع ، درختان و فضای سبز، خانگی ، دام و تغذیه آب های زیر زمینی خواهد شد.

وی اظهار داشت: در اجرای جمع آوری آب باران توجه به  انتخاب مکان مناسب ، پوشش گیاهی و میزان و جهت شیب توجه کرده و طرح مطالعاتی و توجیهی در خصوص این پروژه در کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مطرح و پس از تصویب طرح، منجر به اجرای این پروژه شود.

تلاش برای دستیابی به منابع آب جدید

حسین نعمایی، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان اشتهارد نیز گفت: بارندگی کم همراه با توزیع نا مناسب زمانی و مکانی آب ، کمبود منابع آب و افزایش تقاضا برای آب در بخش های مختلف منابع طبیعی  از مشکلات اساسی در مناطق خشک و نیمه خشکی مانند شهرستان اشتهارد  است.

وی افزود:  استفاده بهینه از منابع آبی موجود و نیز تلاش برای دستیابی به منابع آبی جدید دو راه حل عمده برای رفع نسبی این مشکلات هستند که جمع آوری آب باران یکی از شاخص ترین این روش هاست که در بسیاری از مناطق به سرعت در حال توسعه است.

وی اضافه کرد: احداث ذخیره گاه نزولات جوی در این منطقه تعاملی دو سویه است چرا که در هنگام بارندگی بهای فصلی از این منطقه به صورت مخرب خارج می شوند و باعث بروز  فرسایش و خساراتی می شود.

نعمایی گفت: در سال جهش تولید اجرای این پروژه ها به خودکفایی و احیای اقتصاد خرد منجر و باعث تداوم برنامه ها و مدیریت بیشتر و بهتر  می شود.

وی افزود: برداشت آب باران، جریان های سیلابی را کاهش می دهد و منجر به هماهنگی بین منافع بوم شناختی و اقتصادی اجتماعی می شود زیرا افزایش پوشش گیاهی به بهبود وضعیت معیشتی و مشارکت مردمی می انجامد زیرا این پروژه ها منجر به ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی می شود .

شهرستان اشتهارد بالغ بر ۷۰ هزار هکتار اراضی ملی و طبیعی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار