رئیس انجمن نمایش استان البرز گفت: ضرر و زیان تئاتر استان البرز در دوران کرونا به هیچ وجه قابل جبران نیست زیرا هنرمندان بسیاری صرفا از طریق تئاتر امرار معاش می کنند.
کد خبر: ۸۸۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲ 04 August 2020

به گزارش «تابناک البرز» ندا قربانیان گفت: ضرر و زیان تئاتر استان البرز در دوران کرونایی به هیچ وجه قابل جبران نیست زیرا هنرمندان بسیاری در استان فقط از طریق تئاتر امرار معاش می کنند و تعطیلی 6 ماهه تئاتر به دلیل کووید 19 همه هنرمندان این قشر را با مشکل مواجهه کرده است.

ندا قربانیان ادامه داد: انجمن تئاتر استان لیستی از هنرمندان متضرر دیده از کرونا را به اداره ارشاد تحویل داد زیرا به هر حال در گرانی های امروز پس انداز واقعا دیگر پاسخگو نیست و واقعا این هنرمندان با سیلی زندگی خود را می گذرانند.

وی افزود: قدم بعدی ای که انجمن نمایش در این تعطیلی ها انجام داد برگزاری دو جشنواره تئاتر مجازی بود که یکی جشنواره مجازی تک طنز البرز بود که با همکاری معاونت فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج برگزار شد و برگزیدگانش هم اعلام شد به این شکل که دوستان در خانه و منزلشان نمایش هایی با محوریت کرونا تولید کنند و از اثرشون فیلم بگیرند و ارسال کنند و هر اثر حداقل 5 دقیقه باید باشد و تک بازیگر و در واقع طنز باشد.

این هنرمند البرزی تصریح کرد: دومین جشنواره ای که برگزار کردیم جشنواره مجازی "کاپ" با همکاری سازمان پسماند شهرداری کرج بود که این جشنواره تا آخر تیرماه مهلت ارسال آثارش بود و در حال برگزاری است و این هم به این شکل بود که ویدیوهای تا 3 دقیقه در حوزه پسماند و کاهش پسماند و بازیافت زباله و ... فرستاده شد این جشنواره نیز مجازی است و از پنج اثر برتر نیز تجلیل می شود.

قربانیان افزود: این دو تا جشنواره در حوزه تئاتر از جمله فعالیت های انجمن در دوران کرونایی بود تا تئاتر البرز را زنده نگه داریم و حداقل دوستان تئاتری خیلی از تئاتر دور نشوند و بتوانند کار کنند .

وی ادامه داد: متاسفانه سالن های تئاتر، تمرین و اجراها در استان البرز تعطیل هستند و در این مدت هیچ فعالیت تئاتری انجام نشده حتی در خرداد ماه هم که مصوبه ای برای اجرای تئاتر با مخاطب محدود داده شد باز هم در استان البرز ما نتوانستیم کار کنیم به دلیل اینکه سالن هایمان استاندارد نبود.

رییس انجمن تئاتر استان تاکید کرد: وقتی از وزارت بهداشت سالن های تئاتر استان را بازدید کردند، بلافاصله اعلام کردند که در این سالن ها به هیچ عنوان نمی شود در شرایط کرونا تئاتر اجرا کرد چون سیستم تهویه مناسب ندارند و حتی اگر تماشاچی یکی الی دو در میان بنشینند باز هم خطر ابتلا زیاد است چون سقف سالن ها کوتاه است و فضا بسته است و اصلا سالن مناسب و استاندارد نیست.

قربانیان گفت: روی این گفته وزارت بهداشت هیچ فعالیت تئاتری در استان البرز آغاز نشده است و فکر نمی کنم که ما حالا حالاها بتوانیم در استان اجرای تئاتر به صورت جدی داشته باشیم و همین طور هر چقدر جلوتر می رویم مشکلات تئاتر هم بیشتر می شود.

وی افزود: متاسفانه خزانه انجمن هنرهای نمایشی خالی است و هیچ رقمی از اول سال تاکنون از طرف مرکز هنرهای نمایشی ایران و اداره کل فرهنگ و اراشاد اسلامی برای هیچ یک از انجمن ها واریز نشده است و ما پیگیر این قضیه هستیم تا ان شاء الله بتوانیم تا حدودی ضرر متحمل شده هنرمندان تئاتر استان را جبران کنیم.

این هنرمند تصریح کرد: 6 ماه است که هنر تئاتر در استان به دلیل کرونا تعطیل شده و من بارها لیست هایی از هنرمندان متضرر شده به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و سایر ارگان ها دادم که به هر طریقی هست از این هنرمندان در قالب وام، بسته های حمایتی ، سبد کالا و ... حمایت کنند و متاسفاه تاکنون هیچ حمایتی از هنرمندان تئاتر استان صورت نگرفته و منی که با این هنرمندان مستقیم در ارتباط هستم و مشکلاتشون را می بینم به شدت شرمنده تمام هنرمندان نمایش استان هستم.

قربانیان ادامه داد: تنها کاری که انجمن نمایش توانست برای هنرمندان تئاتر استان انجام دهد این بود که مسئولان استان را مجاب کردیم که یک جشن اردیبهشت تئاتری که طبق روال هر سال در استان برای تجلیل از هنرمندان تئاتر و از کسانی که سال قبل فعالیت تئاتری داشتند و جوایز ملی داشتند یک تقدیر انجام دهند و خوب رقم این تجلیل اینقدر ناچیز بود که اصلا از این اقدام کلا پشیمان شدم .

وی افزود: واقعا عاجزانه از مسئولین به ویژه مسئولین شهری تقاضا دارم که از بودجه های فرهنگی هرچند اندک خود بخشی را برای هنرمندان تئاتر اختصاص دهند به این صورت که حداقل یک اجراهای خیابانی برای هنرمندان تئاتر ترتیب دهند که در فضای باز انجام شود و هنرمندان متضرر دیده در قبال اجراهای خیابانی دستمزد دریافت کنند چون اجرای نمایش در فضای باز در شرایط کرونا مشکلی ندارد.

رییس انجمن نمایش استان در ادامه گفت: تئاتر در شرایط عادی و قبل از کرونا در البرز به شدت مظلوم و مهجور بوده و اکنون در این شرایط چه بلایی سر این هنر که قدمتی دیرینه در البرز دارد می آید نمی دانم، و فقط از مسئولین شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا دارم که اگر کاری از دست شان برای این هنرمندان بر می آید انجام دهند و واقعا ورود خیرین به این موضوع بسیار حیاتی است.

ندا قربانیان ادامه داد: پردیس تئاتر البرز سه سالی است که کلنگ آن زده شده و اسکلت اولیه آن ساخته شده است و بقیه پردیس به دلیل نداشتن بودجه تعطیل شده است بارها برای تهیه بودجه خود هرمندان تئاتر و انجمن نمایش از دستگاه هایی مثل شهرداری و .. تقاضای کمک کردیم ولی بی نتیجه مانده است لذا برای تکمیل پروژه به سراغ سرمایه گذار شخصی رفتیم ولی وقتی سرمایه گذار برای دیدن مکان و اسکلت پروژه مراجعه می کند به معماری طرح ایراد گرفته و منصرف می شود.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: امیدواریم مسئولین درد هنرمندان تئاتر در شرایط کرونایی را درک کنند و فکری برای امرار معاش این عزیزان کنند و همه مسئولین برای ساخت پردیس تئاتر البرز پای کار آیند که هنرمندان استان صاحب یک سالن استاندارد تئاتر شوند زیرا هنرمندان البرز جزو هنرمندان برتر تئاتر ایران هستند ولی به دلیل بی مهری ها هنرشان در این شهر دیده نشده است.

الهه ملاحسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار