اغذیه فروشان یکی از پرآسیب ترین صنوف آسیب دیده از کرونا هستند که نه تنها به دلیل بوروکراسی سخت برای دریافت تسهیلات عطای آن را به لقایش بخشیده اند، بلکه اکنون با افزایش سه برابری مواد اولیه مورد نیاز خود شرایط سخت تری را می گذرانند.
کد خبر: ۸۸۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴ 05 August 2020

به گزارش «تابناک البرز» رییس اتحادیه اغذیه فروشان کرج با بیان اینکه یکی از پرآسیب ترین صنوف در اثر کرونا، اغذیه فروشان هستند، گفت: درست است که به دستور ستاد ملی کرونا از ابتدای فروردین واحدهای صنفی ما بسته شد، اما عملا از اسفند ماه به دلیل حساسیت و نگرانی مردم، واحدهای ما تعطیل به شمار می رفتند.

ابوالفضل دهقان افزود: بعد از تعطیلی یک ماه تعطیلی فروردین و بعد از آن هم به دلیل ماه رمضان فعالیت صنوف تعطیل شد و عملا واحدهای صنفی ما سه ماه تعطیل و نیمه تعطیل بودند که ضربه خیلی بزرگی به اعضای ما زد.

دهقان با بیان اینکه در این مدت ۱۱۵ واحد صنفی جواز دار «حدود ۲۵ درصد واحدهای صنفی» ما جمع آوری کردند، گفت: این آماری است که ما از آن اطلاع داریم و واحدهایی که در دست اقدام برای دریافت جواز بودند هنوز مشخص نیستند.

وی گفت: دولت پیشنهاد بسته های کمکی از جمله ثبت نام در سامانه دریافت وام را داشت ولی آمار دقیقی از ثبت نام و دریافت کنندگان این وام نداریم. اما طبق برآوردی که داشتیم هنوز هم بیشتر ثبت نام کنندگان موفق نشده اند وام دریافت کنند.

دهقان در خصوص مشکلات و موانع دریافت وام گفت: ابتدای کار خود سایت برای ثبت نام مشکل داشت. از ما کد رهگیری دریافت می شد و پس از آن در دست پیگیری اعلام می شد و بعد از آن هم سایت جواب نمی داد.

دهقانی افزود: برخی از کارفرمایان هم کارگران خود را بیمه نکرده بودند که این افراد هم نتوانستند از بیمه استفاده کنند. البته بعد از آن مصوبه ای مبنی بر دریافت افرادی که حتی بیمه نداشته اند هم دریافت می کنند صادر شد، اما این افراد هنوز موفق به دریافت وام نشده اند.

بخشودگی یا به حداقل رساندن مالیات و حق بیمه کارفرما، کمک بزرگی به صنوف خواهد بود
رییس اتحادیه اغذیه فروشان کرج با بیان اینکه در یک ماه اسفند واحدهای صنفی معادل ۶ ماه دیگر سال درآمد دارند، گفت: سال گذشته اسفند ماه برای کاسبان درآمدی حاصل نشد اما مالیات آن برای واحدهای صنفی منظور شد.

دهقان به عنوان یک راهکار برای کمک به واحدهای صنفی اغذیه فروش و آسیب دیده از کرونا گفت: اگر دولت برای بخشودگی یا به حداقل رساندن مالیات و حق بیمه کارفرمایان اقدام کند، کمک بزرگی به واحدهای صنفی آسیب دیده خواهد شد.

وی با اشاره به کشوری و مشترک بودن این مشکلات گفت: اتاق اصناف و اتحادیه نمی توانند کمکی در این زمینه بکنند و هر راهکاری از طریق وزارتخانه تصمیم گیری و ابلاغ می شود.

از اسفندماه تاکنون یک سوم پرسنل واحدهای صنفی ما بیکار شده اند
وی با بیان اینکه ۵ رسته صنفی داریم گفت: کوچکترین رسته ما با ۱۵ متر فضا و بزرگترین تا ۵۰۰ متر فضا هم فعالیت می کنند و در هر واحد صنفی بسته به بزرگی و فعالیت آنها از دو یا سه نفر شروع می شود و در سوپر اغذیه ها تا ۷۰ نفر هم فعالیت دارند.

رییس اتحادیه اغذیه فروشان کرج افزود: طبق برآورد ما از اسفند پرسنل واحدهای صنفی ما اکثرا" به یک سوم کاهش داشته و مجبور به تعدیل نیرو شده اند و با بیکاری آنها پرسنل و خانواده هایشان با فاجعه بیکاری مواجه شده اند.

دهقان در خصوص گرانی مواد اولیه گفت: این مسئله کلی است و ما فقط نظاره گر هستیم و کاری نمی توانیم بکنیم. اما با وجود گران شدن مواد مورد نیاز در اغذیه فروشی ها، آنها نمی توانند افزایش قیمت داشته باشند تا مشتریان خود را حفظ کنند. در نتیجه مجبورند از دستمزد خود و در موارد اندکی هم شاید از کیفیت محصول بزنند تا بتوانند هزینه ها را جبران کنند.

دهقان اظهار کرد: تنها صنفی که در کرج قیمت مصوب ندارد، اتحادیه اغذیه فروشان است، بازرسان تعزیرات، اصناف یا صنعت و معدن که به واحدهای صنفی مراجعه می کند. آنالیز جنس را می خواهند. اگر آنالیز جنس به علاوه سودی که قانون برای ما مشخص کرده رعایت شده باشد و با قیمت تابلو همخوانی داشته باشد، گرانفروشی انجام نشده اما اگر همخوانی نداشته باشد به دلیل گرانفروشی اعمال قانون می شود.

وی افزود: نداشتن قیمت مصوب، کمکی برای اعضای ماست تا خودشان با توجه به محیط منطقه، شرایط مشتری و محصول خود، آنالیز درست داشته و قیمت گذاری کنند تا علاوه با رعایت درصد سودی که قانون تعیین کرده، هم مشتری را راضی نگه دارند و هم خود به بهترین و سالمترین شکل درآمد داشته باشند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار